"Psychologia religii"
Identyfikator Librowy: 225900
Spis treści
Wprowadzenie tłumacza do drugiego wydania polskiego 10
Wstęp. Jaki cel stawia sobie psychologia religii? 12
Psychologia religii – psychologizm – psychologia pastoralna 13
Co jest religijne, a co duchowe? 16
Różnorodność religijności wyjaśnianej w „koherentnym eklektyzmie” 17
Psychologia religii jako nauka o układzie nerwowym i jako „neuroteologia”? 18
Cześć pierwsza 22
Religijność jako element osobowości. Jej przeważające czynniki intrapsy chiczne 22
Różnorodność form religijności – badania kwestionariuszami wielowymiarowymi 24
Religijność: wewnętrzna czy zewnętrzna? 25
Religijność ujęta wielowymiarowo jako zgodność z prawdami wiary, praktyka wiary, doświadczenie wiary, wiedza na temat wiary i konsekwencje płynące z wiary? 28
Religijność w różnorodności motywów wewnętrznych 30
Rozdział 1 30
I. Religijność – szukanie ochrony? Stanowisko teorii instynktów Iwana P. Pawłowa 34
Sekcja 1. Motywy – ile i jakie? Dyskusja historyczno-systematyczna 34
II. Religijność – nadzieja na nieśmiertelność? Stanowisko Bronisława Malinowskiego oraz teorii opanowywania trwogi 36
III. Religijność – natręctwo i regresyjne pragnienie ochrony? Stanowisko psychoanalityczej koncepcji Sigmunda Freuda 39
Religijność jako natręctwo i wina 39
Kompleks Edypa, poczucie winy, zwierzę totemiczne, idea Boga-Ojca 41
Religijność jako regresyjne pragnienie ochrony ze strony wszechmocnego ojca? 43
Ocena hipotezy o nerwicy natręctw 46
Ocena hipotezy o regresji i hipotezy o spełnieniu pragnień 47
IV. Religijność – problem poczucia własnej wartości? Stanowisko teorii relacji z obiektem 49
V. Religijność – z potrzeby bliskości i bezpieczeństwa? Stanowisko teorii przywiązania 51
Ocena stanowiska teorii przywiązania 53
VI. Religijność – gotowość do interpretacji motywowanych ciekawością, kontrolą i wartością samego siebie? Stanowisko teorii atrybucji 54
Ocena stanowiska teorii atrybucji 57
VII. Religijność – zakorzeniona w pragnieniach, wartościach i w pytaniu o sens? Stanowisko wielości motywów Gordona W. Allporta 58
Sekcja 2. Motywy decydujące o rozwinięciu się różnych przejawów religijności. Koncepcja heurystyczna 61
I. Między sumiennością a skrupulatnością. Gotowość do samokontroli moralnej 63
Sumienność – przy jakim udziale lęku? 67
Perfekcjonizm z komponentem religijnym 69
Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne w formie religijnej czy też z komponentem religijnym? 71
II. Optymizm magiczny czy „religia okopu”? Dążenie do kontroli zewnętrznej ważnych zdarzeń życiowych oraz do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi 75
Czym jest dążenie do kontroli? 75
Magia – kontrola za pomocą sił działających w dużym stopniu automatycznie 78
Modlitwa prośby – między pasywnym oczekiwaniem kontroli zewnętrznej a radzeniem sobie z sytuacjami trudnymi 83
„Religia okopu” 90
Co sprawia, że religijne strategie radzenia sobie z sytuacjami trudnymi działają korzystnie? 90
Radzenie sobie z ciężką chorobą fizyczną 94
Radzenie sobie z lękiem 96
„Siła Większa od nas samych” w programie Anonimowych Alkoholików 97
Ekstatyczne poczucie bezpieczeństwa 99
Radzenie sobie ze stratą w procesie żałoby 101
III. Pozaspołeczne źródło pozytywnej bliskości emocjonalnej? Dążenie do poczucia pozytywnej wartości własnej 104
Czym jest dążenie do poczucia pozytywnej wartości własnej? 105
Kiedy religijność działa jako środek podtrzymania własnej wartości, a kiedy nie? 107
Poczucie własnej wartości i obraz Boga oddziałują na siebie 113
Jak problematyczne dążenie do doświadczenia własnej wartości może wpływać na religijność? 115
Potrzeba uznania jako narcystyczne przekonanie o byciu wybranym 117
Fanatyzm oraz „przewartościowana idea” jako potwierdzenie własnej wartości? 120
Potrzeba uznania jako duma wynikająca z dokonań i z cnoty 120
IV. Wielbienie ponad obowiązkiem i wyrachowaniem? Gotowość do dziękowania i uwielbienia 122
Wdzięczność 123
Uwielbienie 126
V. Czy wiara czyni współczującym a współczucie wierzącym? Gotowość do wrażliwości prospołecznej i zachowań prospołecznych 128
Zachowania prospołeczne 129
Czy religijność sprzyja wrażliwości prospołecznej i zachowaniom prospołecznym? 130
W jaki sposób religijność może sprzyjać zachowaniom prospołecznym? 132
Co ogranicza lub uniemożliwia wpływ religijności? 136
Uprzedzenia „religijne” a przemoc: czy religijność sprzyja zachowaniom antyspołecznym? 138
Wrogość w stosunku do obcych – uprzedzenia o charakterze etnicznym i rasistowskim? 139
Przemoc „religijna” – święta wojna? 141
VI. Religijność określana jedynie przez emocje czy także przez poznanie? Zainteresowanie światopoglądem naukowym i logiczną koherencją 146
Poznanie światopoglądowe jako ciekawość i myślenie problemowe 148
Pragnienie koherencji logicznej: światopoglądowe badanie rzeczywistości 149
Do jakiego stopnia przekonania religijne określane są przez poznanie? 150
Autorytarne, emocjonalistyczne i intuicjonistyczne pojmowanie wiary 152
Wyraźne stany pewności – refleksyjnie czy bezrefleksyjnie? 153
Dogmatyzm – fundamentalizm 156
Blok rozszerzający 1. Obrazy Boga – God concepts 163
Odbicia różnorodności myślenia religijnego i przeżyć religijnych 163
Wpływy kultury religijnej i nauczania religijnego 164
Wpływy rodzinne i intrapsychiczne 165
Obraz Boga a spostrzeganie rodziców 166
Obraz Boga a styl przywiązania 168
Obraz Boga a rola płciowa (gender) 169
Obraz Boga, obraz siebie i inne cechy osobowości 169
Próba interpretacji 171
Blok rozszerzający 2. Jak rozwija się religijność? 173
Co wiemy na temat rozwoju religijnego? 173
Stanowiska wyjaśniające 176
Religijność w wielości form zrównoważonych i zaburzonych emocji 181
Rozdział 2 181
Z historii badań: W. James – R. Otto – R. Stark – A. Greeley 181
I. Co przesądza o religijnym charakterze uczuć religijnych? 184
Przekonania religijne – czyste over-beliefs? 187
II. Jakie techniki psychologiczne pobudzają przeżycia religijne? 188
Ze strony komponentu poznawczego: jak religijne przekonania i symbole mogą inicjować przeżycie? 189
Postawa ciała, gesty, muzyka: zakres komponentu ekspresji i komponentu motywacyjnego 195
Kontrolowanie oddechu, post, halucynogeny: zakres komponentu neurofizjologicznego 197
III. Ekstaza: stan wyjątkowy czy zaburzenie psychiczne? 199
Ekstaza w kontekście psychoz 200
Ekstaza w kontekście konfliktów emocjonalnych 201
IV. Religijność w poważnych pod względem klinicznym stanach depresji 203
Ekstaza jako niepatologiczny stan wyjątkowy 203
V. Urojenia religijne chorujących na schizofrenię jako próba radzenia sobie z trudnościami 205
Religijność w różnorodności odmienny ch st anów ś wiadomości 209
Rozdział 3 209
Dwie podstawowe zmiany świadomości ja 209
I. Doświadczenia objawienia i doświadczenia opętania 210
Doświadczenia objawienia, wizje i czynności przy udziale medium 211
Wizje i głosy 212
Grupa 1: wizje i głosy – spontanicznie i emocjonalnie 214
Grupa 2: wizje i głosy – wywołane przez samego siebie i kompleksowe 216
Pewna szczególna forma: doświadczenia z pogranicza śmierci 220
Czynności automatyczne, czynności przy udziale medium (spirytyzm) 221
Glosolalia – rodzaj mówienia automatycznego? 223
Doświadczenia opętania 225
Stygmatyzacja 228
II. Mistyczne przeżycia zjednoczenia 229
Wspólny rdzeń przeżyć mistycznych 232
(1) Charakter inspiracyjny – „Już nie ja działam, lecz jedynie transcendentne” 235
(2) „Rozpłynięcie się indywidualności” – „Już nie ja poznaję i jestem, lecz jedynie transcendentne” 237
Różnorodność przeżyć mistycznych 240
Religijność a dobrostan subiektywny 244
Rozdział 4 244
I. Czy religijność wpływa niekorzystnie na dobrostan subiektywny? 245
II. Czy religijność wpływa korzystnie na dobrostan subiektywny? 246
Czy religijność wzmacnia zadowolenie z życia i poczucie bycia szczęśliwym? 248
III. Czy dobrostan subiektywny lub jego brak wpływa w określony sposób na religijność? 251
Część druga 256
Religijność w obszarze oddziaływania wpływów społecznych. warunki psychospołeczne i wzajemne oddziaływania 256
Religijność w obszarze napięcia między socjalizacją a samo wychowaniem 258
Rozdział 5 258
I. Społeczne procesy uczenia się 261
Uczenie się przez modelowanie (uczenie się przez obserwację) 261
Uczenie się przez instruowanie 262
Uczenie się przez wzmocnienie społeczne i przez potwierdzenie społeczne 263
II. Indywidualne procesy uczenia się 265
Uczenie się przez samowzmocnienie 265
Uczenie się przez zrozumienie (wgląd) 265
Uczenie się przez własną aktywność 266
Rozdział 6 267
Udział w życiu duchowej grupy: ubogacenie czy element ryzyka? 267
I. Dyskusja na temat „kultów destruktywnych” 267
Ubogacenie (zasoby) czy czynnik ryzyka? 269
Dlaczego ludzie wstępują do duchowych grup? 271
II. Propagowanie informacji i rekrutacja. Jakich potrzeb i motywów się dotyka? 273
III. Grupa. Klimat, który daje oparcie czy uzależnia? 274
IV. „Mistrz”. Relacja, która rozjaśnia czy ubezwłasnowolnia? 276
V. Szkolenie. Wpływ pobudzający czy narzucający nową tożsamość? 280
Pomocne towarzyszenie 282
Suplement: Czy przeżycia religijne są zakorzenione w archetypach nieświadomości zbiorowej? 284
Wykaz litera tury 290
Spis tabel i rycin 318
Spis opisu przypadków 319
Indeks osób 320
Indeks pojęć 331
O Autorze 337