"Psychologia zarządzania w organizacji"

Identyfikator Librowy: 2293

Spis treści

Wprowadzenie Anna Maria Zawadzka 10

CZĘŚĆ I. KSZTAŁTOWANIE KULTURY ORGANIZACYJNEJ – TRENDY 14

Rozdział 1. Kształtowanie marki organizacji przez kulturę organizacyjną firmy Agnieszka Lipińska-Grobelny 16

Wprowadzenie 16

Kultura czy klimat organizacyjny – synonim czy antonim? 17

Kategorie klimatu i kultury organizacyjnej na podstawie wybranych koncepcji 20

Wpływ kultury w organizacji na wybrane aspekty funkcjonowania pracowników w pracy – przegląd badań 23

Kultura organizacyjna a system wartości pracowników 24

Klimat organizacyjny a style sprawowania władzy 32

Klimat organizacyjny a preferowane style komunikowania się w środowisku pracy 34

Klimat organizacyjny a postawy pracowników wobec zmian 35

Klimat organizacyjny a stres roli zawodowej 37

Podsumowanie 39

Rozdział 2. Wielokulturowość w organizacji – wyzwania dla zarządzania Aneta Chybicka, Natasza Kosakowska-Berezecka, Paulina Petrus 42

Wprowadzenie 42

Trzy klucze porównań międzykulturowych 45

Koncepcja wymiarów kulturowych Geerta Hofstede’a 47

Koncepcja wzorców zachowań – projekt GLOBE 55

Kultura jako system wspólnych przekonań 63

Zarządzanie pracownikami w organizacji wielokulturowej– rozwijanie inteligencji kulturowej 69

CZĘŚĆ II. ROZWIJANIE SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA POTENCJAŁEM SPOŁECZNYM – KIERUNKI 76

Rozdział 3. Zarządzanie kompetencjami zawodowymi pracowników w nowoczesnych organizacjach Paweł Jurek 78

Wprowadzenie 78

Kompetencje zawodowe – przegląd podejść do zagadnienia 80

Koncepcje kompetencji w ujęciu behawioralnym 81

Koncepcje kompetencji w ujęciu psychologii różnic indywidualnych 85

Dwupoziomowy Model Kompetencji Zawodowych – propozycja własnej koncepcji 88

Pomiar kompetencji zawodowych w Dwupoziomowym Modelu Kompetencji Zawodowych 93

Zalety i ograniczenia Dwupoziomowego Modelu KompetencjiZawodowych 99

Zastosowanie kompetencji zawodowych w praktyce zarządzaniapotencjałem społecznym 104

Opisy stanowisk 104

Rekrutacja i selekcja 107

Analiza potrzeb rozwojowych i ewaluacja działań rozwojowych 109

Ocena okresowa pracowników 111

System motywacyjny 112

Podsumowanie 113

Rozdział 4. Nowe tendencje w podejściu do szkoleń w organizacji Mariola Łaguna 116

Wprowadzenie 116

Cele szkoleń z perspektywy budowania konkurencyjności firmy 119

Przebieg i organizacja procesu szkoleniowego 124

Metody uczenia się w organizacji 129

Planowanie sesji szkoleniowych 133

Podsumowanie 139

CZĘŚĆ III. JEDNOSTKA W ORGANIZACJI – NOWE ZAGADNIENIA 142

Rozdział 5. Zaangażowanie w pracy i organizacji– przegląd problematyki i narzędzi pomiaru Anna Szabowska-Walaszczyk 144

Wprowadzenie 144

Źródła teorii zaangażowania 147

Charakterystyka zaangażowania 150

Zaangażowanie zawodowe a organizacyjne 150

Czynniki osobnicze i sytuacyjne (organizacyjne) 152

Zaangażowanie jako stan lub zespół zachowań 154

Model zaangażowania jako stanu według Wilmara Schaufeliego 157

Podstawowe założenia 157

Zaangażowanie według Schaufeliego a inne podejścia 159

Pomiar zaangażowania – zalety i wady dostępnych narzędzi 161

Zaangażowanie a funkcjonowanie organizacji i jednostki 166

Podsumowanie 169

Rozdział 6. Strategie pracy emocjonalnej – konstrukcja i trafność Skali Pracy Emocjami Róża Bazińska, Roma Kadzikowska-Wrzosek, Sylwiusz Retowski, Dorota Szczygieł 171

Wprowadzenie 171

Praca emocjonalna jako proces regulacji emocji – podstawy teoretyczne SPE 174

Konstrukcja Skali Pracy Emocjonalnej (SPE). Przygotowanie wstępnej puli pozycji 178

Trafność czynnikowa SPE 179

Podstawowe własności psychometryczne SPE 182

Trafność Skali Pracy Emocjonalnej (SPE) 184

Czynniki indywidualne a praca emocjonalna: wpływ obserwacyjnejsamokontroli, inteligencji emocjonalnej oraz płci 185

Czynniki organizacyjne a praca emocjonalna: wpływ stażu pracyi czasu poświęcanego na kontakt z klientami 189

Konsekwencje pracy emocjonalnej: wypalenie zawodowe i stan zdrowia 190

Podsumowanie 193

Załącznik. Skala Pracy Emocjami (SPE) 196

Część IV. Kształtowaniewizerunkuorganizacjii marki– nowemożliwośćimetody 198

Rozdział 7. Wizerunek i reputacja przedsiębiorstwa – przegląd pojęć i metod pomiaru Oleg Gorbaniuk 200

Wprowadzenie 200

Tożsamość, wizerunek i reputacja organizacji – przybliżenie pojęć 201

Rola metafory w eksploracji wizerunku przedsiębiorstw 209

Dynamika wizerunku i reputacji 212

Pomiar reputacji przedsiębiorstwa – przegląd metod 215

Propozycja narzędzia do pomiaru symbolicznego wizerunku przedsiębiorstwa 222

Podsumowanie 227

Załacznik. Skrócona wersja skali do badania „osobowości” organizacji 229

Załącznik. Pełna wersja skali do badania „osobowości” organizacji 230

Rozdział 8. O roli i znaczeniach marki produktu w kontekście nowoczesnych organizacji Anna Maria Zawadzka 232

Wprowadzenie 232

Pojęcie marki i wymiary wartości marki 233

Perspektywa procesu podejmowania decyzji, czyli marka jako strategia wyboru 236

Perspektywa procesu poszerzania Ja-Marka jako koncepcja Ja i styl życia 241

Między marką produktu a organizacją jako marką – marka ewoluująca 253

Skuteczne zarządzanie marką – marka jako polityka społeczna 255

Podsumowanie 260

Bibliografia 263

Indeks nazwisk 288

Indeks rzeczowy 296

O Autorach 300