"Psychologia zarządzania w organizacji"
Identyfikator Librowy: 2293
Spis treści
Wprowadzenie Anna Maria Zawadzka 10
CZĘŚĆ I. KSZTAŁTOWANIE KULTURY ORGANIZACYJNEJ – TRENDY 14
Rozdział 1. Kształtowanie marki organizacji przez kulturę organizacyjną firmy Agnieszka Lipińska-Grobelny 16
Wprowadzenie 16
Kultura czy klimat organizacyjny – synonim czy antonim? 17
Kategorie klimatu i kultury organizacyjnej na podstawie wybranych koncepcji 20
Wpływ kultury w organizacji na wybrane aspekty funkcjonowania pracowników w pracy – przegląd badań 23
Kultura organizacyjna a system wartości pracowników 24
Klimat organizacyjny a style sprawowania władzy 32
Klimat organizacyjny a preferowane style komunikowania się w środowisku pracy 34
Klimat organizacyjny a postawy pracowników wobec zmian 35
Klimat organizacyjny a stres roli zawodowej 37
Podsumowanie 39
Rozdział 2. Wielokulturowość w organizacji – wyzwania dla zarządzania Aneta Chybicka, Natasza Kosakowska-Berezecka, Paulina Petrus 42
Wprowadzenie 42
Trzy klucze porównań międzykulturowych 45
Koncepcja wymiarów kulturowych Geerta Hofstede’a 47
Koncepcja wzorców zachowań – projekt GLOBE 55
Kultura jako system wspólnych przekonań 63
Zarządzanie pracownikami w organizacji wielokulturowej– rozwijanie inteligencji kulturowej 69
CZĘŚĆ II. ROZWIJANIE SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA POTENCJAŁEM SPOŁECZNYM – KIERUNKI 76
Rozdział 3. Zarządzanie kompetencjami zawodowymi pracowników w nowoczesnych organizacjach Paweł Jurek 78
Wprowadzenie 78
Kompetencje zawodowe – przegląd podejść do zagadnienia 80
Koncepcje kompetencji w ujęciu behawioralnym 81
Koncepcje kompetencji w ujęciu psychologii różnic indywidualnych 85
Dwupoziomowy Model Kompetencji Zawodowych – propozycja własnej koncepcji 88
Pomiar kompetencji zawodowych w Dwupoziomowym Modelu Kompetencji Zawodowych 93
Zalety i ograniczenia Dwupoziomowego Modelu KompetencjiZawodowych 99
Zastosowanie kompetencji zawodowych w praktyce zarządzaniapotencjałem społecznym 104
Opisy stanowisk 104
Rekrutacja i selekcja 107
Analiza potrzeb rozwojowych i ewaluacja działań rozwojowych 109
Ocena okresowa pracowników 111
System motywacyjny 112
Podsumowanie 113
Rozdział 4. Nowe tendencje w podejściu do szkoleń w organizacji Mariola Łaguna 116
Wprowadzenie 116
Cele szkoleń z perspektywy budowania konkurencyjności firmy 119
Przebieg i organizacja procesu szkoleniowego 124
Metody uczenia się w organizacji 129
Planowanie sesji szkoleniowych 133
Podsumowanie 139
CZĘŚĆ III. JEDNOSTKA W ORGANIZACJI – NOWE ZAGADNIENIA 142
Rozdział 5. Zaangażowanie w pracy i organizacji– przegląd problematyki i narzędzi pomiaru Anna Szabowska-Walaszczyk 144
Wprowadzenie 144
Źródła teorii zaangażowania 147
Charakterystyka zaangażowania 150
Zaangażowanie zawodowe a organizacyjne 150
Czynniki osobnicze i sytuacyjne (organizacyjne) 152
Zaangażowanie jako stan lub zespół zachowań 154
Model zaangażowania jako stanu według Wilmara Schaufeliego 157
Podstawowe założenia 157
Zaangażowanie według Schaufeliego a inne podejścia 159
Pomiar zaangażowania – zalety i wady dostępnych narzędzi 161
Zaangażowanie a funkcjonowanie organizacji i jednostki 166
Podsumowanie 169
Rozdział 6. Strategie pracy emocjonalnej – konstrukcja i trafność Skali Pracy Emocjami Róża Bazińska, Roma Kadzikowska-Wrzosek, Sylwiusz Retowski, Dorota Szczygieł 171
Wprowadzenie 171
Praca emocjonalna jako proces regulacji emocji – podstawy teoretyczne SPE 174
Konstrukcja Skali Pracy Emocjonalnej (SPE). Przygotowanie wstępnej puli pozycji 178
Trafność czynnikowa SPE 179
Podstawowe własności psychometryczne SPE 182
Trafność Skali Pracy Emocjonalnej (SPE) 184
Czynniki indywidualne a praca emocjonalna: wpływ obserwacyjnejsamokontroli, inteligencji emocjonalnej oraz płci 185
Czynniki organizacyjne a praca emocjonalna: wpływ stażu pracyi czasu poświęcanego na kontakt z klientami 189
Konsekwencje pracy emocjonalnej: wypalenie zawodowe i stan zdrowia 190
Podsumowanie 193
Załącznik. Skala Pracy Emocjami (SPE) 196
Część IV. Kształtowaniewizerunkuorganizacjii marki– nowemożliwośćimetody 198
Rozdział 7. Wizerunek i reputacja przedsiębiorstwa – przegląd pojęć i metod pomiaru Oleg Gorbaniuk 200
Wprowadzenie 200
Tożsamość, wizerunek i reputacja organizacji – przybliżenie pojęć 201
Rola metafory w eksploracji wizerunku przedsiębiorstw 209
Dynamika wizerunku i reputacji 212
Pomiar reputacji przedsiębiorstwa – przegląd metod 215
Propozycja narzędzia do pomiaru symbolicznego wizerunku przedsiębiorstwa 222
Podsumowanie 227
Załacznik. Skrócona wersja skali do badania „osobowości” organizacji 229
Załącznik. Pełna wersja skali do badania „osobowości” organizacji 230
Rozdział 8. O roli i znaczeniach marki produktu w kontekście nowoczesnych organizacji Anna Maria Zawadzka 232
Wprowadzenie 232
Pojęcie marki i wymiary wartości marki 233
Perspektywa procesu podejmowania decyzji, czyli marka jako strategia wyboru 236
Perspektywa procesu poszerzania Ja-Marka jako koncepcja Ja i styl życia 241
Między marką produktu a organizacją jako marką – marka ewoluująca 253
Skuteczne zarządzanie marką – marka jako polityka społeczna 255
Podsumowanie 260
Bibliografia 263
Indeks nazwisk 288
Indeks rzeczowy 296
O Autorach 300