"Gatunkowe i stylistyczne wyznaczniki listów miłosnych Borysa Pasternaka"

Identyfikator Librowy: 231312

Spis treści

Wstęp 9

Rozdział I. Rozważania teoretyczne o stylu, języku artystycznym i liście miłosnym 15

Jak wyrażamy uczucia? 24

O języku i stylu artystycznym 29

Rozważania o stylu autora – ciąg dalszy 33

Język a tekst 36

Wokół teorii listu – paradoksów ciąg dalszy 49

Konieczność nieszczerości – zagadnienie fikcji w listach 52

Wyznaczniki literackości listu 55

Literatura czy dokument? 56

Gra nadawczo-odbiorcza 58

Współautorstwo adresata 60

Spójność listu 62

Elementy faktograficzne 67

Rama kompozycyjna listu 68

List a korespondencja 77

Autokreacja na usługach nieśmiertelności 79

Uwagi końcowe 80

Rozdział II. „Dusze zaczynają widzieć”. Charakterystyka stylu korespondencji Mariny Cwietajewej i Borysa Pasternaka 87

Język i styl listów 103

Marina w powieści Doktor Żywago 110

Motyw snu 113

Miłosne deklaracje 119

Proza życia 124

Miłosny trójkąt, czyli listy z 1926 roku 126

Pierwsze nieporozumienia 137

Listy jako źródło twórczych inspiracji 141

Na ratunek Marinie 152

Rozdział III. Listy spod łuku elektrycznego. O ekspresji języka i języku ekspresji w korespondencji Pasternaka z żoną – Eugenią Łurje Pasternak 159

Próba ratowania związku 205

Cisza przed burzą 216

Nowe dziesięciolecie, nowa miłość 219

Rozdział IV. „Lary mojego życia”. O dwóch miłościach Borysa Pasternaka 227

Język i styl listów do Zinaidy 234

Лялюся, золото мое! – o zwrotach do adresata w listach do Zinaidy Nikołajewny 250

Zinaida jako prototyp powieściowej Lary 259

Rozdarty między czasem a wiecznością. Boris Pasternak we wspomnieniach Olgi Iwińskiej 264

Styl listów do Olgi Iwińskiej 278

Zakończenie 281

Podsumowanie 285

Bibliografia 295

Teksty literackie i listy 295

Literatura krytyczna 296

Opracowania leksykograficzne 302

Źródła internetowe 303