"Gatunkowe i stylistyczne wyznaczniki listów miłosnych Borysa Pasternaka"
Identyfikator Librowy: 231312
Spis treści
Wstęp 9
Rozdział I. Rozważania teoretyczne o stylu, języku artystycznym i liście miłosnym 15
Jak wyrażamy uczucia? 24
O języku i stylu artystycznym 29
Rozważania o stylu autora – ciąg dalszy 33
Język a tekst 36
Wokół teorii listu – paradoksów ciąg dalszy 49
Konieczność nieszczerości – zagadnienie fikcji w listach 52
Wyznaczniki literackości listu 55
Literatura czy dokument? 56
Gra nadawczo-odbiorcza 58
Współautorstwo adresata 60
Spójność listu 62
Elementy faktograficzne 67
Rama kompozycyjna listu 68
List a korespondencja 77
Autokreacja na usługach nieśmiertelności 79
Uwagi końcowe 80
Rozdział II. „Dusze zaczynają widzieć”. Charakterystyka stylu korespondencji Mariny Cwietajewej i Borysa Pasternaka 87
Język i styl listów 103
Marina w powieści Doktor Żywago 110
Motyw snu 113
Miłosne deklaracje 119
Proza życia 124
Miłosny trójkąt, czyli listy z 1926 roku 126
Pierwsze nieporozumienia 137
Listy jako źródło twórczych inspiracji 141
Na ratunek Marinie 152
Rozdział III. Listy spod łuku elektrycznego. O ekspresji języka i języku ekspresji w korespondencji Pasternaka z żoną – Eugenią Łurje Pasternak 159
Próba ratowania związku 205
Cisza przed burzą 216
Nowe dziesięciolecie, nowa miłość 219
Rozdział IV. „Lary mojego życia”. O dwóch miłościach Borysa Pasternaka 227
Język i styl listów do Zinaidy 234
Лялюся, золото мое! – o zwrotach do adresata w listach do Zinaidy Nikołajewny 250
Zinaida jako prototyp powieściowej Lary 259
Rozdarty między czasem a wiecznością. Boris Pasternak we wspomnieniach Olgi Iwińskiej 264
Styl listów do Olgi Iwińskiej 278
Zakończenie 281
Podsumowanie 285
Bibliografia 295
Teksty literackie i listy 295
Literatura krytyczna 296
Opracowania leksykograficzne 302
Źródła internetowe 303