"Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii"

Identyfikator Librowy: 239297

Spis treści

Wstęp 9

Zbigniew Kwieciński „Wleczemy za sobą długi ogon nie przezwyciężonej przeszłości”. Pierwsza dekada 21

Joanna Madalińska-Michalak Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia: edukacja do autonomii 31

Andrzej Maciej Kaniowski Autonomia wyzwaniem dla naszejedukacji 48

Bogusław Śliwerski Pedagogika (braku) zaufania 67

Urszula Ostrowska Edukacja wobec kryzysu zaufania. Spojrzenie z perspektywy aksjologicznej 79

Ryszard Maciej Łukaszewicz Edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii – która edukacja i jaka? 98

Teresa Hejnicka-Bezwińska Pamięć i tradycja w kulturze zaufania (vs. nieufności) 116

Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej (Posłowie) 134

Tadeusz Pilch Myśl pedagogiczna i edukacja wobec anomii, bierności obywatelskiej, dysfunkcjonalności władzy i demokracji proceduralnej 153

Małgorzata Kosiorek Pedagogiczno-społeczne konteksty bierności obywatelskiej w III RP 177

i sceptycyzmu. Uniwersytet w obronie rudymentarnych wartości stanowiących o jego (prze)trwaniu 189

Stefan M. Kwiatkowski Prognozowanie rozwoju systemu edukacji w kontekście wyzwań natury globalnej 207

Anna Sajdak-Burska Budowanie kultury zaufania i wspólnotowości w dydaktyce akademickiej 223

CZĘŚĆ DRUGAPODMIOTY EDUKACJI JAKO PRZEDMIOT BADAŃ I REFLEKSJI PEDAGOGICZNEJPiotr Kostyło Leszka Kołakowskiego pojęcie charyzmatycznego nauczyciela 249

Rafał Piwowarski Czy praca nauczycieli jest ceniona? 267

Izabella Kust Misja nauczyciela szkoły zawodowej 287

Anna Zielińska Młody nauczyciel w szkole. Problemy związane z rozwojem kompetencji i autonomii 308

Marta Porembska Prawo dziecka do kontaktów z obojgiem rodziców a konflikt okołorozwodowy 326

Alicja Zagrodzka Rodzice w kryzysie małżeńskim na warsztatach umiejętności wychowawczych – szanse i zagrożenia 346

Anna Gaweł-Mirocha Twórcze działania w pracy z dziećmi z cechami osobowości narcystycznej izolowanymi rówieśniczo jako sprawcami i ofiarami przemocy rówieśniczej 380

Jacek Pyżalski, Agnieszka Cybal-Michalska, Natalia Walter, Mateusz Marciniak, Sylwia Jaskulska, Ewa Karmolińska-Jagodzik Picie alkoholu i zaburzenia związane z piciem alkoholu u polskich studentów – kilka ważnych wyników reprezentatywnych badań 397

Małgorzata Orłowska Czas wolny jako środowisko życia 413

Katarzyna Białożyt Edukacja kobiet w okresie późnej starości 425

CZĘŚĆ TRZECIAREFLEKSJE METODOLOGICZNEDariusz Kubinowski Trajektorie legitymizacji naukowej innowacyjnych metod pedagogicznych badań jakościowych: badanie w działaniu, badanie przez sztukę, autoetnografia 443

Jarosław Gara Problematyczność recepcji metody fenomenologicznej i jej stosowalności w badaniach pedagogicznych 457

Rafał Włodarczyk Rozumienie jako przekład. Wokół koncepcji hermeneutyki George’a Steinera 474

następstw zmian w oświacie 491