"Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii"
Identyfikator Librowy: 239297
Spis treści
Wstęp 9
Zbigniew Kwieciński „Wleczemy za sobą długi ogon nie przezwyciężonej przeszłości”. Pierwsza dekada 21
Joanna Madalińska-Michalak Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia: edukacja do autonomii 31
Andrzej Maciej Kaniowski Autonomia wyzwaniem dla naszejedukacji 48
Bogusław Śliwerski Pedagogika (braku) zaufania 67
Urszula Ostrowska Edukacja wobec kryzysu zaufania. Spojrzenie z perspektywy aksjologicznej 79
Ryszard Maciej Łukaszewicz Edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii – która edukacja i jaka? 98
Teresa Hejnicka-Bezwińska Pamięć i tradycja w kulturze zaufania (vs. nieufności) 116
Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej (Posłowie) 134
Tadeusz Pilch Myśl pedagogiczna i edukacja wobec anomii, bierności obywatelskiej, dysfunkcjonalności władzy i demokracji proceduralnej 153
Małgorzata Kosiorek Pedagogiczno-społeczne konteksty bierności obywatelskiej w III RP 177
i sceptycyzmu. Uniwersytet w obronie rudymentarnych wartości stanowiących o jego (prze)trwaniu 189
Stefan M. Kwiatkowski Prognozowanie rozwoju systemu edukacji w kontekście wyzwań natury globalnej 207
Anna Sajdak-Burska Budowanie kultury zaufania i wspólnotowości w dydaktyce akademickiej 223
CZĘŚĆ DRUGAPODMIOTY EDUKACJI JAKO PRZEDMIOT BADAŃ I REFLEKSJI PEDAGOGICZNEJPiotr Kostyło Leszka Kołakowskiego pojęcie charyzmatycznego nauczyciela 249
Rafał Piwowarski Czy praca nauczycieli jest ceniona? 267
Izabella Kust Misja nauczyciela szkoły zawodowej 287
Anna Zielińska Młody nauczyciel w szkole. Problemy związane z rozwojem kompetencji i autonomii 308
Marta Porembska Prawo dziecka do kontaktów z obojgiem rodziców a konflikt okołorozwodowy 326
Alicja Zagrodzka Rodzice w kryzysie małżeńskim na warsztatach umiejętności wychowawczych – szanse i zagrożenia 346
Anna Gaweł-Mirocha Twórcze działania w pracy z dziećmi z cechami osobowości narcystycznej izolowanymi rówieśniczo jako sprawcami i ofiarami przemocy rówieśniczej 380
Jacek Pyżalski, Agnieszka Cybal-Michalska, Natalia Walter, Mateusz Marciniak, Sylwia Jaskulska, Ewa Karmolińska-Jagodzik Picie alkoholu i zaburzenia związane z piciem alkoholu u polskich studentów – kilka ważnych wyników reprezentatywnych badań 397
Małgorzata Orłowska Czas wolny jako środowisko życia 413
Katarzyna Białożyt Edukacja kobiet w okresie późnej starości 425
CZĘŚĆ TRZECIAREFLEKSJE METODOLOGICZNEDariusz Kubinowski Trajektorie legitymizacji naukowej innowacyjnych metod pedagogicznych badań jakościowych: badanie w działaniu, badanie przez sztukę, autoetnografia 443
Jarosław Gara Problematyczność recepcji metody fenomenologicznej i jej stosowalności w badaniach pedagogicznych 457
Rafał Włodarczyk Rozumienie jako przekład. Wokół koncepcji hermeneutyki George’a Steinera 474
następstw zmian w oświacie 491