"Jak badać zjawisko niepełnosprawności"

Identyfikator Librowy: 241424

Spis treści

Grzegorz Całek, Jakub Niedbalski, Dorota Żuchowska-Skiba, W kierunku Disability Studies – rozwój badań nad niepełnosprawnością i osobami z niepełnosprawnościami 7

Zbigniew Głąb, Zrozumieć „innego” – socjologia wiedzy jako perspektywa badawcza dla Disability Studies 19

Agnieszka Woynarowska, Dyskursywne konstrukcje niepełnosprawności. Dyskurs jako narzędzie dominacji, wykluczenia, emancypacji i kreowania tożsamości osób z niepełnosprawnością 37

Milena Trojanowska, Znaczenie badań pogranicza w kontekście badań o niepełnosprawności 55

Jolanta Rzeźnicka-Krupa, Performatywny wymiar studiów o niepełnosprawności: badania na pograniczu nauk społecznych, humanistyki i sztuki 65

Maria Stojkow, Czy niepełnosprawność zawsze znaczy to samo? – analiza wpływu kultury na rozumienie niepełnosprawności 83

Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz, Badać – nie wykluczając. Rozważania nad „metodologią dostępności” 97

Jakub Niedbalski, Zastosowanie metod jakościowych w badaniach osób z niepełnosprawnością – przykład etnografii opartej na procedurach metodologii teorii ugruntowanej 111

Celina Kamecka-Antczak, Mateusz Szafrański, Klaudia Wos, Wyzwania dla badań włączających osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Doświadczenia własne 129

Tomasz Kasprzak, Zastosowanie metodologii konstruktywistycznej teorii ugruntowanej do analizy światów społecznych osób głuchoniewidomych 145

Kamila Albin, Mniej obrazów, więcej słów. Dostępność konferencji naukowych dla osób z dysfunkcją wzroku 161

Tomasz Masłyk, Deficyt wsparcia społecznego – osoby niepełnosprawne w nieformalnych sieciach społecznych 177

Dorota Żuchowska-Skiba, Wykluczenie cyfrowe osób z niepełnosprawnościami – perspektywy badawcze 195

Wojciech Mankowski, Znaczenie studiowania dla osób z niepełnosprawnością 213

Elżbieta Zakrzewska-Manterys, Wchodzenie niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy 229

Rafał Maciąg, Stygmatyzacja osób z niepełnosprawnościami w procesie edukacji 241

Joanna Wojtyńska, Niepełnosprawni seniorzy – problemy operacjonalizacji pojęcia 255

Klaudia Izabela Majewska, Wyznaczniki kształtowania się tożsamości psychospołecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym 275

Podsumowanie 293

Noty o autorach 297