"Edukacja małego dziecka, t. 2. Wychowanie i kształcenie w praktyce"

Identyfikator Librowy: 2494

Spis treści

Wprowadzenie 7

POTRZEBY A MOŻLIWOŚCI MAŁEGO DZIECKA 9

BOŻENA MUCHACKA Możliwości współczesnej edukacji dziecka w kontekście jego potrzeb 10

GABRIELA KAPICA Początkowa nauka czytania w opinii nauczycielek 18

ZUZANNA ZBRÓG Świadomość fonologiczna dzieci w wieku przedszkolnym a metody wczesnej nauki czytania 34

EWA JĘDRZEJOWSKA Zaburzenia percepcji wzrokowej dzieci sześcioletnich przeszkodą w nabywaniu umiejętności czytania i pisania 49

GABRIELA KRYK Notowanie - ważna, lecz zaniedbana w edukacji wczesnoszkolnej umiejętność 59

BEATA BUGAJSKA-JASZCZOŁT, MONIKA CZAJKOWSKA Język matematyki jako środek komunikacji w edukacji wczesnoszkolnej 67

TERESA PARCZEWSKA Samoocena dzieci sześcioletnich z problemami zdrowotnymi 82

GABRIELA PIECHACZEK-OGIERMAN Zdrowotne aspekty w ocenie gotowości do nauki szkolnej dzieci siedmioletnich 94

KREATYWNOŚĆ - WSPIERANIE ROZWOJU - PRAKTYKA EDUKACYJNA 107

URSZULA SZUŚCIK Twórczość plastyczna dzieci formą zabawy 108

MAGDALENA GROCHOWALSKA O społecznym środowisku uczenia się języka, czyli dlaczego dzieci potrzebują zabawy 116

MONIKAWIŚNIEWSKA-KIN Głowy pełne metafor, czyli co pokazały badania metafor dziecięcych 128

MAŁGORZATA STOKŁOSA Technika labiryntu - narzędzie kształtowania kompetencji społecznych uczniów klas początkowych oraz twórczej pracy z grupą 137

JOLANTA GISMAN-STOCH Od śladu do znaku - o wędrowaniu i wybieraniu 147

LIDIA KATARYŃCZUK-MANIA Wspieranie rozwoju muzycznego dzieci 162

ANIELA RÓŻAŃSKA Edukacja środowiskowa jako dialog z przyrodą 176

MAŁGORZATA DROST-RUDNICKA Edukacja techniczna - zaniedbany obszar kształcenia wczesnoszkolnego 189

WYCHOWANIE I KSZTAŁCENIE DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO 200

DANUTA AL-KHAMISY Dziecko niepełnosprawne w dialogowej strategii edukacyjnej 201

ALICJA HRUZD Dziecko niepełnosprawne w przedszkolu - możliwości i ograniczenia wychowania metodą Marii Montessori 214

ANNA BORZĘCKA Funkcjonowanie dziecka z zespołem Downa w grupie przedszkolnej 224

ZENON GAJDZICA Formy wspierania rozwoju dziecka niepełnosprawnego w niższych klasach szkoły ogólnodostępnej 234

IZABELA BIEŃKOWSKA Zaburzenia integracji sensorycznej a osiągnięcia i zachowanie uczniów klas początkowych 246

Informacja o autorach 257