"Nagrody i kary w wychowaniu rodzinnym a sytuacja szkolna uczniów gimnazjum"
Identyfikator Librowy: 27892
Spis treści
Wstęp 5
ROZDZIAŁ I. WYCHOWANIE W RODZINIE 8
1. Pojęcie i teorie rodziny 8
2. Wychowawcza funkcja rodziny 12
3. Wybrane czynniki warunkujące wychowawcze funkcjonowanie rodziny 17
ROZDZIAŁ II. NAGRODY I KARY W WYCHOWANIU 37
1. Pojęcie nagrody i kary w literaturze przedmiotu 38
2. Funkcje i rodzaje nagród 41
3. Funkcje i rodzaje kar 44
4. Stosowanie kar a przemoc 47
5. Warunki skutecznego nagradzania i karania 51
6. Nagrody i kary w rodzinie - przegląd badań 54
ROZDZIAŁ III. SYTUACJA SZKOLNA UCZNIÓW I JEJ UWARUNKOWANIA Z UWZGLĘDNIENIEM NAGRÓD I KAR STOSOWANYCH W ŚRODOWISKU RODZINNYM 59
1. Wyznaczniki sytuacji szkolnej uczniów 59
2. Zależności między stosowanymi przez rodziców nagrodami i karami a wyznacznikami sytuacji szkolnej uczniów - przegląd badań 68
ROZDZIAŁ IV. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH 78
1. Problematyka badań, zmienne i ich wskaźniki oraz hipotezy 78
2. Metoda badań, techniki i narzędzia badawcze 81
3. Teren i organizacja badań oraz charakterystyka badanej grupy 86
4. Metody analizy statystycznej 88
ROZDZIAŁ V. NAGRODY I KARY STOSOWANE PRZEZ RODZICÓW BADANYCH UCZNIÓW 89
1. Nagrody stosowane w rodzinach badanych uczniów gimnazjum 89
2. Kary stosowane w rodzinach badanych uczniów 103
ROZDZIAŁ VI. NAGRODY I KARY W RODZINACH GIMNAZJALISTÓW A ICH SYTUACJA SZKOLNA 119
1. Charakterystyka sytuacji szkolnej badanych uczniów 120
2. Nagrody i kary w rodzinach badanych gimnazjalistów a ich sytuacja szkolna w zakresie osiągnięć w nauce szkolnej 126
3. Nagrody i kary w rodzinach badanych uczniów a ich sytuacja szkolna w zakresie zachowania się w szkole 138
4. Nagrody i kary w rodzinach badanych gimnazjalistów a ich sytuacja szkolna w zakresie pozycji socjometrycznej w szkolnym środowisku rówieśniczym 148
5. Sytuacja szkolna uczniów doświadczających w rodzinie kar fizycznych w świetle wyników analizy jakościowej 158
Zakończenie 165
Bibliografia 178
Spis tabel 191
Spis wykresów 196
Aneksy 198