"Historie autorytetu wobec kultury i edukacji"
Identyfikator Librowy: 36218
Spis treści
Strona tytułowa 2
Dedykacja 3
Spis treści 5
Podziękowania 12
Wprowadzenie 13
Jak to jest robione? 14
Efekt normatywny książki 23
Część I: Wydziedziczenie i imponderabilia kulturowe 25
Rozdział I: Ukryte przekleństwo wydziedziczenia z kultury 26
Wstęp. Książka jako wyrzut sumienia 26
„Czytaj albo giń!” 30
O trudności chwytania zjawiska autorytetu 32
O autorytarnym odrzuceniu autorytetu 38
Dlaczego szukać obrony dla autorytetu? 43
Fragmenty kulturowego świadectwa w sprawie autorytetu 50
W miejsce czy w miejscu autorytetu? 54
Rozdział II: Spór o autorytet jako beznadziejna walka o imponderabilia kulturowe 57
Wstęp 57
O „doksycznym” fałszu obrony autorytetu: jak nie bronić „autorytetu” Jana Pawła II oraz znaczenia intelektualistów 58
Błędy logiki i psychologii ataku na zjawisko autorytetu – dwa typowe przykłady uchybienia 63
Współmyślenie z Frankiem Furedim przeciw dominacji filisterstwa myślowego 66
W stronę ontologii wdzięczności przeciw pretensjonalności – ujęcie Gabriela Marcela 72
Jak się przedrzeć do kontaktu z historią: przypadek Giorgio Agambena pod wpływem Waltera Benjamina i problemu Geniuszu 80
Troska o duchowość jako warunek odzyskania Europy – Jan Patočka i dziedzictwo filozofii dla kultury i edukacji: o nowy autorytet Sokratesa i filozofii 82
Część II: Premilinaria, zdrady i maski 90
Rozdział III: Przekroje, przechadzki, przypadki, problemy: próba przeglądu historycznych świadectw, tropów i inspiracji 91
Wstęp 91
O świadectwie Jerzego Stempowskiego 93
Niewdzięczne rysowanie mapy – przypadek Stefana Morawskiego 95
Marii Ossowskiej podejście do normatywności autorytetu: między aksjologiczną chłonnością i obojętnością 97
Autorytet historyka w obliczu historycznej (nie)doli uznania: Jerzy W. Borejsza o Henryku Wereszyckim i o przykładzie Adama Mickiewicza 105
Autorytet przeszłości między wiarą, wiedzą oraz duchowo wyzwalającą i zakorzeniającą erudycją – z inspiracji historycznymi badaniami i rozważaniami Krzysztofa Pomiana wokół napięć wiara – rozum oraz procesu koniecznej „dezintegracji kartezjanizmu” 108
Rozdział IV: Spory o sytuację autorytetu duchowości wobec pięciu postaci „zdrady klerków” – Julien Benda i pokłosie jego diagnozy 119
Wstęp 119
Intelektualiści pomiędzy kulturą i polityką i kontekst polskiej „zdrady klerków” w ujęciu Jerzego Szackiego 124
Przejawy „zdrady klerków” jako patologie postaw autorytetów według Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 128
Pierwsza zdrada klerków: rasa, klasa i naród – pragmatyczna służba interesom doraźnym 134
Druga zdrada klerków: porządek, ewolucja świata, zaangażowanie 148
Trzecia zdrada klerków – uwiedzenie postmodernizmem, poprawność polityczna, relatywizm: intelektualiści w narcystycznym duchu nieodpowiedzialności spektaklu młodości 157
Czwarta zdrada klerków – przeciętność, formalizm proceduralny, rynek usług konsumenckich, w trosce o globalność, masowość i równorzędność 163
Zakończenie: piąta zdrada klerków – wertykalny najazd ofiar wydziedziczenia z kultury, sankcjonujących pozór, cynizm i wygodę kosztem instytucji kultury, której służba miała być ich powinnością 166
Rozdział V: Ubu król jako uniwersalne lustro prawdy O świecie bez autorytetów 176
Wstęp 176
W stronę pozapolitycznego myślenia o dokonaniu Alfreda Jarry’ego 179
Teksty o teatrze u Jarry’ego jako preteksty dla pedagogiki 188
Zamiast zakończenia 193
Część II: Historie filozoficzne 197
Rozdział VI: Między redukcją i rehabilitacją Problem filozofii analitycznej z autorytetem jako kategorią badawczą i praktyczną 198
Wstęp 198
Problematyczność autorytetu (z) historii filozofii w samej filozofii 199
Martha Nussbaum jako przykład wąskiej stereotypizacji autorytetu i tradycji 200
Analiza Richarda B. Brandta jako próba redukcji obecności autorytetu w etyce 209
Kapitał sugestii między rezonansem, magią i kompensacją – autorytet w kontekście analitycznego dyskursu filozofii prawa Czesława Znamierowskiego 214
I. Wymiar autorytetu w doświadczeniu osobistym i postawie badawczej Znamierowskiego 215
II. Narzędzia teoretyczne do problematyzowania kwestii autorytetu w analizach Czesława Znamierowskiego 219
III. Magia i kompensacja w praktyce obecności autorytetów 223
Rozdział VII: W poszukiwaniu autorytetu jako źródła i partnera wielkości ducha: przypadek Hegla 232
Wstęp 232
Autorytet w porządku uczoności i nauczania 235
Czy odrzucenie „zewnętrznego autorytetu” znosi problem autorytetu? Przypadek odniesień do wiedzy i wiary. 238
Dwie pułapki w historyczno-genetycznym traktowaniu autorytetu 240
Stosunek Hegla do „wielkich” i ich autorytetu 243
Spór Hegla z oświeceniem i światem wywyższającego się martwego ducha 246
Autorytet i dzieło – kwestia mechanizmu znikania i oszustwa 251
Autorytet między śladem obiektywności w obliczu obłudy i etycznością 254
O perypetiach recepcji autorytetu Hegla 256
Zakończenie 259
Rozdział VIII: Myśliciel istotny jako paradoksalne wyzwanie dla autorytetu i inne komplikacje u Martina Heideggera 263
Wstęp 263
Paradoksy myśliciela istotnego 266
Martin Heidegger i stosunek do techniki jako model stosunku do autorytetu oraz ograniczenia i paradoksy tej analogii 269
Rozdział IX: Między onieśmielającym słowem władczym a ośmielającą myślą znaczącą: autorytet według ujęcia Karla Jaspers 275
Wstęp 275
Znaczące piętna współczesności 279
Pułapki autorytetu nauki, techniki i Zachodu oraz wyzwanie autorytetu w historii 281
Próba konfrontacji z autorytetem Jaspersa 283
O symetrii i synergii wolności i prawdziwego autorytetu 286
Autorytet w obliczu „wiary filozoficznej” w kontekście „objawienia”: o historyczności i destrukcyjności rozszczepienia autorytetu i wolności 289
Zakończenie 294
Rozdział X: Przeciw zredukowanym postaciom autorytetu w „wojnie hermeneutyk”: Paul Ricoeur w obliczu depozytu władzy 299
Wstęp 299
Autorytet jako „przedmiot gry z czasem” 303
Socjologiczna redukcja autorytetu w polityce i teologii 305
Autorytet między piedestałem, świadectwem i patosem 307
Autorytet jako źródło długu wdzięczności i zobowiązania oraz szans służących rozwojowi do ciągłego odzyskiwania w historii myśli 308
Autorytet i jego gubienie w edukacji uniwersyteckiej 313
Autorytet w perspektywach: pionowej i poziomej 316
Powrót do autorytetu dzieł kultury jako ciągle ułomny powrót do siebie 319
Część IV: Nauki społeczne i historia instytucji 325
Rozdział XI: Autorytet i Kościół: między diakonią i hierarchią W walce o źródłową tradycję i tożsamość chrześcijaństwa (konteksty polski i reformacji) 326
Wstęp 326
Paradoksy historycznego autorytetu Kościoła w Polsce z perspektywy badań Janusza Tazbira 327
Jana Kracika ogląd pułapek w walce o autorytet Kościoła 331
Historyczne odsłony i uwarunkowania autorytetu Kościoła w Polsce w ujęciu Bohdana Cywińskiego: zabór rosyjski 334
Rysy na autorytecie Kościoła i próby jego obrony: Holokaust, pedofilia 339
Hans Küng i jego krytycyzm reformacyjny w obrębie katolicyzmu – teologiczny problem autorytetu przeciw dominującym teologom 340
Thomasa Mertona wizja kierownictwa duchowego 353
Zamiast zakończenia 356
Rozdział XII: Autorytet Marksa w kontekście ekonomii pedagogicznej: dwoistość wartości i użyteczności Z inspiracji Kapitałem przeciw patologiom urzędowych/obiegowych postaci marksizmu 361
Wstęp 361
O fenomenie autorytetu samego Marksa według Schumpetera i innych 364
Wartość pracy przez pracę wartości jako metamorfozę i dwoistość wiedzy jako towaru w procesie cyrkulacji edukacyjnej 368
Problem dwoistości pracy w kontekście pedagogicznym 371
Konsekwencje dla obecności autorytetu w pracy pedagogicznej 373
Rozdział XIII: Autorytety w historii socjologii (założyciele, pokolenie przełomu wieku i ostatni wielcy) 375
Wstęp 375
Autorytet w socjologii między mistrzem szkoły i klasykiem dyscypliny: uściślenia Jerzego Szackiego i problem degradacji tradycji 378
Autorytet w pułapkach ruchliwości i nieruchliwości społecznej u Sorokina 382
Raymond Aron. Postawy badawcze, wzory autorytetu i zaangażowania 387
Pierre Bourdieu. O instrumentalnym funkcjonowaniu autorytetu w analizie strukturalnej walki o dystynkcję z wykorzystaniem blefu 393
Ralf Dahrendorf. O groźbie autorytaryzmu bez autorytetu oraz o potrzebie podstawowego impulsu ze struktury autorytetu: o pęknięciu establishmentu i elitarności 399
Piotr Sztompka. Autorytet zamiast przemocy jako trudniejszy proces oddziaływania niż akty jego destrukcji 404
Zakończenie 412
Część V: O historiach autorytetu w literaturze 417
Rozdział XIV: Zmagania Witkacego z groźbą duchowej „autokastracji” Autorytety z misją „najlepszych łbów ludzkości” w publicznej przestrzeni oszustwa antyintelektualizmu i scjentyzmu 418
Wstęp 418
Brak wewnętrznego kontaktu z wielkością jako autokastracja 422
O celowości i niemożliwości traktowania Witkacego na serio 424
Pułapka ekstrapolacji autorytetu nauki i imponowania laikom 426
Autorytet jako „łeb”, który zaryzykował samobójczo pracę z „jadowitym” problemem 429
Kwestie nauczania twórczości i wielkości w sztuce w obliczu „rażącego przeskoku” ku perwersji artystycznej 433
Zakończenie 436
Rozdział XV: Autorytet w kontekście intymnej potrzeby i wartości hierarchii w kulturze oraz wobec zagrożeń zrytualizowanym pozorem – przypadek Czesława Miłosza 441
Wstęp 441
Autorytet religii w szkole w rękach Ubu króla i inne wzory szkolne 446
O wartości poezji w świecie obalania hierarchii albo o dramatycznej i subtelnej obronie hierarchii w kulturze 450
Autorytet i styl intelektualisty według Miłosza 457
Magia i mistyfikacja autorytetu w świecie „zniewolonego umysłu” i „reakcji” 460
Zamiast zakończenia 465
Rozdział XVI: Autorytety polskiej literatury współczesnej Próbki i przymiarki 469
Wstęp 469
Jarosław Marek Rymkiewicz i pryzmat przypadku Słowackiego O (po)wadze i dramaturgii rozmowy z Wielkimi Duchami kultury i wzajemnym dźwiganiu się w górę w wampirycznym zespoleniu 472
Sławomir Mrożek: o przekleństwie półinteligencji, przemilczeń i nadużyć establishmentu i niedostatku „problematyczności osobistej” i innych pułapkach 479
Jerzy Pilch o fikcji autorytetu krytyki literackiej i teatralnej: w pułapkach nadmiaru powagi i ignoranckiej pochwały W stronę trzech radykalizmów krytyki w kulturze 485
Gustaw Herling-Grudziński. Trzy postawy wobec autorytetów i dwa typy zdrady klerków jako patologie postaw autorytetów 490
Stanisław Barańczak. Przeciw „etyce Autorytetu”: czego autorytet dać nie może bez autorytaryzmu (poezja w świecie troski o „pragnienie myślenia”) 493
Rozdział XVII: Stefan Chwin – przeciw pułapkom nieuczciwości uwznioślenia i wykluczenia autorytetu jako życiodajnego źródła mierzenia się z wielkością 501
Wstęp 501
Autorytet albo Nikt. Od zobowiązującej Normy do wyzwania osobowego odniesienia 503
Wielkość w kulturze jako wyzwanie 507
Czy naród potrzebuje autorytetów? 512
W obronie Miłosza jako nauczyciela i wychowawcy 517
Autorytet kultury wymaga podniesienia znaczenia szkoły 519
Zamiast zakończenia. O kolonizacji i karnawalizacji symboliczności jako niezdolności do dialogu 520
Część VI: Edukacja i pedagogika: prowokacje 525
Rozdział XVIII: Odsłony skrótów myślowych wcześniejszych przymiarek do problemu autorytetu 526
Wstęp 526
Autorytet nauczyciela i zdolni uczniowie1 527
Próba podsumowania. Autorytet w dziesięciu tezach: intymna relacja wdzięczności kulturowej i prawdziwego długu spłacanego duchowo 534
Złoty róg w czarnym kolorze Z profesorem Lechem Witkowskim, autorem rozprawy: Wyzwania autorytetu..., Książki Roku 2009, rozmawia Anna Raczyńska8 537
Jaki autorytet? 543
Rozdział XIX: Autorytet w kręgu zabobonów Trzydzieści pięć podręcznikowych i obiegowych przekłamań w sprawie pojmowania autorytetu 545
Wstęp1 545
Autorytet prowadzi naturalnie do autorytaryzmu 547
Autorytet musi być autorytatywny 548
Autorytet jest zbędny, bo nie potrzeba go w uzasadnieniach, a nawet im szkodzi 549
Autorytet najlepiej jest afirmowany i reprezentowany przez uznających go i świadczących o nim 550
Autorytet musi być możliwie szeroko uznany i obecny 551
Autorytet pokrywa się z popularnością 552
Autorytet oznacza sytuację i przejawia się w sprawowaniu władzy 553
Autorytet oznacza zwierzchność 554
Autorytet sprowadza się do prestiżu i respektu 555
Autorytet przejawia się przez naśladowanie 556
Autorytet stanowi wzór albo wzorzec gotowy do podjęcia 558
Autorytet wymaga ślepego posłuszeństwa i zasługuje na nie 559
Autorytet w swojej pełni musi być niepodważalny 560
Autorytet jest tym większy, im bardziej niepodważalny 561
Autorytet wyklucza potrzebę dyskutowania z nim 562
Autorytet oznacza wartościową dobrowolność uznania 563
Autorytet oznacza wyższość racji i pewność jej słuszności 564
Autorytet oznacza nieskazitelność i pomnikowość 565
Autorytet oznacza naturalną uległość wobec niego 566
Autorytet, zagrażając niezależności, wymaga całkowitego odrzucenia 567
Autorytet jest naturalnie (silnie) normatywny 568
Autorytet zaprzecza autonomii sądzenia 569
Autorytet funkcjonuje tylko na poziomie konwencjonalnym 570
Autorytet jest potrzebny tylko niedojrzałości i ją utrwala 571
Autorytet musi oznaczać relację wertykalną, a nie horyzontalną 572
Autorytet zwykle ma wartość jedynie w pojedynkę lub w harmonii 573
Autorytety znikają, upadają albo są odrzucane jako niepotrzebne rozwojowo 574
Autorytety dojrzale traktowane są po prostu odrzucane 575
Autorytety nieuznane są same sobie winne 576
Autorytety naturalnie mogą się zakorzeniać w edukacji szkolnej 577
Autorytety kulturowo najlepiej funkcjonują na uczelniach wyższych 578
Autorytety są szkodliwe i zbędne 579
Autorytety przeszkadzają w rozwoju duchowym i narzucają własną wizję oraz wolę 580
Autorytety młodzieży bada się, pytając o jej deklaracje 581
Autorytety wskazane są wiarygodnym punktem znaczącego oparcia 582
Autorytetem można zostawać, usilnie nad tym pracując 583
Autorytet w kulturze i edukacji jest tym samym co autorytet w sferze politycznej i społecznej 584
Autorytet ma tyle samo argumentów za sobą co przeciw sobie 585
Zamiast zakończenia: między autorytetem i „autorytem” 586
Posłowie. Poszukiwanie nowego profilu autorytetu dla pedagogiki 587
Zakończenie Na nowe otwarcie. Co dalej? 589
Bibliografia 592
Strona redakcyjna 601