"Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym"

Identyfikator Librowy: 38056

Spis treści

WSTĘP 3

CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY ASERTYWNOŚCI 6

I. Ogólna charakterystyka asertywności 6

1. Pojęcie asertywności 7

2. Asertywność jako umiejętność społeczna 10

3. Rodzaje asertywności 16

4. Uwarunkowania asertywności 18

5. Podsumowanie 24

II. Asertywność w wybranych podejściach teoretycznych 26

1. Asertywność według założeń teorii uczenia się 26

2. Asertywność według założeń teorii poznawczych 28

3. Asertywność według założeń orientacji humanistycznych 30

4. Asertywność według koncepcji behawioralno-poznawczo-fenomenologicznej 31

5. Podsumowanie 33

III. Asertywność w praktyce pedagogicznej 34

1. Znaczenie asertywności w pracy pedagogicznej 34

2. Sposoby rozwijania asertywności u wychowanków przez nauczycieli-wychowawców 39

3. Podsumowanie 44

CZĘŚĆ II. TRENING ASERTYWNOŚCI 46

IV. Trening asertywności i jego skuteczność 46

1. Psychospołeczna rola treningu asertywności 47

2. Opis treningu asertywności 51

3. Wyniki badań nad skutecznością treningu asertywności 57

4. Podsumowanie 60

V. Rozwijanie asertywności w kształceniu pedagogicznym 61

1. Cele rozwijania asertywności w kształceniu pedagogicznym 61

2. Techniki rozwijania asertywności w kształceniu pedagogicznym 63

2.1. Behawioralne techniki modyfikacji zachowania 63

2.2. Poznawcze techniki modyfikacji zachowania 67

2.3. Inne techniki modyfikacji zachowania 70

3. Scenariusze zajęć rozwijających asertywność u pedagogów 73

4. Podsumowanie 109

CZĘŚĆ III. EWALUACJA 111

VI. Strategia badań własnych 111

1. Cel badań i problemy badawcze 111

2. Metoda i techniki badawcze 112

3. Organizacja badań i osoby badane 118

VII. Wyniki badań nad skutecznością rozwijania asertywności u studentów pedagogiki 120

1. Gotowość do zachowań asertywnych 120

2. Poziom samooceny studentów 128

3. Poziom samoakceptacji 133

4. Opinie o zajęciach osób badanych 136

5. Trwałość zmian w zakresie gotowości do zachowań asertywnych 145

6. Podsumowanie 146

ZAKOŃCZENIE I WNIOSKI 148

ANEKSY. Materiały do autodiagnozy asertywności dla nauczycieli i wychowawców 151

Aneks nr 1. Określenie własnych granic 151

Aneks nr 2. Kwestionariusz asertywności dla nauczycieli i wychowawców (do wykorzystania w scenariuszu II) 154

BIBLIOGRAFIA 160