"Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu"

Identyfikator Librowy: 38637

Spis treści

Wstęp 4

Część I. Muzea - zarys zagadnień teoretycznych 9

Rozdział I. Muzeum publiczne: od instrumentu edukacji do przestrzeni doświadczeń 10

1.1. Ćwiczenie obywatelskości 11

1.2. Związki z kulturą masową 17

1.3. "Nowa muzeologia" 20

1.4. Muzeum modernistyczne a muzeum postmodernistyczne 27

1.5. Przestrzeń doświadczeń 37

2.1.Definicje 47

Rozdział II. Ekspozycja historyczna między narracją a spektaklem 47

2.2.Perspektywa formalistyczna i analityczna 50

2.3.Ekspozycje historyczne 57

2.3.1 Narracje 61

2.3.2. Rekonstrukcje i spektakle 69

Rozdział III. Obiekt muzealny: w stronę dematerializacji 75

3.1. Konceptualizacje obiektu muzealnego 75

3.2. Klasyfikacje obiektów. Kolekcje 86

3.3 Problem autentyczności. Dematerializacja obiektu 91

Rozdział IV. Problemy z interpretacją ekspozycji muzealnych 100

Część II. Ekspozycje Holokaustu 125

Rozdział V. Miejsca pamięci czy miejsca historii? 126

5.1. Kłopoty z tożsamością 126

5.2. Pamięć i historia 131

5.3. Dziedzictwo á rebours 135

5.4. Turystyka śmierci 140

5.5. "Gatunek zmącony" 143

Rozdział VI. Ekspozycje Holokaustu: koncepcje i realizacje 149

6.1. Śmierć "rzeczywista" - była nazistowskie obozy koncentracyjne 151

6.2.1.Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie 169

6.2. Śmierć wyobrażona 169

6.2.2.Fabryka Oskara Schindlera w Krakowie 187

6.3. Śmierć symboliczna 202

6.3.1. Muzeum-Miejsce Pamięci w Bełżcu 202

6.3.2. Elementarz w Państwowym Muzeum na Majdanku 206

Rozdział VII. Obiekty z Zagłady w dyskursie muzealnym 223

7.1. Obiekty materialne 224

7.1.1. Fotografie 224

7.1.2.Pasiaki 234

7.1.3.Wagony 240

Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie 243

Pomnik Deportowanych (Memorial to the Deportees) w Yad Vashem 245

7.1.4. Miejsca 247

7.2.1.Historia mówiona 256

7.2. Obiekty niematerialne 256

7.2.2.Instalacje artystyczne 262

Zakończenie 275

Bibliografia 281

Summary 297

Indeks nazwisk 301