"Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu"
Identyfikator Librowy: 38637
Spis treści
Wstęp 4
Część I. Muzea - zarys zagadnień teoretycznych 9
Rozdział I. Muzeum publiczne: od instrumentu edukacji do przestrzeni doświadczeń 10
1.1. Ćwiczenie obywatelskości 11
1.2. Związki z kulturą masową 17
1.3. "Nowa muzeologia" 20
1.4. Muzeum modernistyczne a muzeum postmodernistyczne 27
1.5. Przestrzeń doświadczeń 37
2.1.Definicje 47
Rozdział II. Ekspozycja historyczna między narracją a spektaklem 47
2.2.Perspektywa formalistyczna i analityczna 50
2.3.Ekspozycje historyczne 57
2.3.1 Narracje 61
2.3.2. Rekonstrukcje i spektakle 69
Rozdział III. Obiekt muzealny: w stronę dematerializacji 75
3.1. Konceptualizacje obiektu muzealnego 75
3.2. Klasyfikacje obiektów. Kolekcje 86
3.3 Problem autentyczności. Dematerializacja obiektu 91
Rozdział IV. Problemy z interpretacją ekspozycji muzealnych 100
Część II. Ekspozycje Holokaustu 125
Rozdział V. Miejsca pamięci czy miejsca historii? 126
5.1. Kłopoty z tożsamością 126
5.2. Pamięć i historia 131
5.3. Dziedzictwo á rebours 135
5.4. Turystyka śmierci 140
5.5. "Gatunek zmącony" 143
Rozdział VI. Ekspozycje Holokaustu: koncepcje i realizacje 149
6.1. Śmierć "rzeczywista" - była nazistowskie obozy koncentracyjne 151
6.2.1.Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie 169
6.2. Śmierć wyobrażona 169
6.2.2.Fabryka Oskara Schindlera w Krakowie 187
6.3. Śmierć symboliczna 202
6.3.1. Muzeum-Miejsce Pamięci w Bełżcu 202
6.3.2. Elementarz w Państwowym Muzeum na Majdanku 206
Rozdział VII. Obiekty z Zagłady w dyskursie muzealnym 223
7.1. Obiekty materialne 224
7.1.1. Fotografie 224
7.1.2.Pasiaki 234
7.1.3.Wagony 240
Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie 243
Pomnik Deportowanych (Memorial to the Deportees) w Yad Vashem 245
7.1.4. Miejsca 247
7.2.1.Historia mówiona 256
7.2. Obiekty niematerialne 256
7.2.2.Instalacje artystyczne 262
Zakończenie 275
Bibliografia 281
Summary 297
Indeks nazwisk 301