"Badania jakościowe t.1"

Identyfikator Librowy: 42564

Spis treści

Wprowadzenie. Czym są badania jakościowe? (Dariusz Jemielniak) 10

ROZDZIAŁ 1. Projektowanie badania jakościowego (Agata Stasik, Adam Gendźwiłł) 18

1.1. Teoria a problem, czyli o formułowaniu problemu badawczego 20

1.2. Problem a metoda, czyli o doborze metod 27

1.3. Metoda a realizacja badania, czyli o zasobach niezbędnych do prowadzenia badań 31

1.4. Podsumowanie 37

Polecane lektury 37

Bibliografia 38

ROZDZIAŁ 2. Etyka w badaniach jakościowych (Sylwia Ciuk, Dominika Latusek-Jurczak) 40

2.1. Tworzenie projektu badawczego a kwestie etyczne 42

2.2. Uzyskanie zgody na badanie 43

2.3. Ochrona danych i tożsamości badanych 48

2.4. Utrzymywanie relacji z badanymi 50

2.5. Prezentacja wyników badań w terenie 53

2.6. Podsumowanie 54

Bibliografia 56

Polecane lektury 56

ROZDZIAŁ 3. Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych (Beata Glinka, Przemysław Hensel) 58

3.1. Typowe pułapki w badaniach jakościowych 58

3.2. Projekt badania 61

3.3. Prowadzenie badania 64

3.4. Wnioskowanie i przygotowywanie tekstów 67

3.5. Podsumowanie 71

Bibliografia 71

Polecane lektury 71

ROZDZIAŁ 4. Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych (Bartosz Sławecki) 74

4.1. Paradygmaty w naukach społecznych 75

4.1.1. Pojęcie i znaczenie paradygmatów w nauce 75

4.1.2. Nauki społeczne i nauki przyrodnicze 78

4.2. Struktura paradygmatów 83

4.2.1. Założenia ontologiczne, czyli dotyczące natury rzeczywistości społecznej 83

4.2.2. Założenia epistemologiczne, czyli dotyczące natury poznania naukowego 84

4.2.3. Metodologie 88

4.3. Rodzaje paradygmatów w naukach społecznych 92

4.3.1. Dwa wymiary – cztery paradygmaty: klasyfikacja Gibsona Burella i Garetha Morgana 92

4.3.2. Pięć podstawowych paradygmatów: koncepcja Egona Guby i Yvonny Lincoln 96

4.4. Podsumowanie. Po co komu wiedza o paradygmatach w naukach społecznych, czyli o praktycznej użyteczności paradygmatów 98

Bibliografia 102

Polecane lektury 102

ROZDZIAŁ 5. Teoria ugruntowana (Przemysław Hensel, Beata Glinka) 106

5.1. Teoria ugruntowana – geneza metody 107

5.2. Strategia prowadzenia badań 108

5.2.1. Teoretyczne pobieranie próbek i nasycenie teoretyczne 109

5.2.2. Zbieranie danych i prowadzenie notatek 110

5.2.3. Kodowanie i identyfikacja idei lub koncepcji 112

5.2.4. Generowanie teorii 121

5.3. Nieporozumienia związane z teorią ugruntowaną 123

5.4. Podsumowanie. Wykorzystanie teorii ugruntowanej 125

Polecane lektury 128

Bibliografia 129

ROZDZIAŁ 6. Action research, czyli o badaniach w działaniu (Davydd J. Greenwood) (tłum. Marta Höffner) 132

6.1 Czym nie są i czym są badania w działaniu 133

6.2. Podstawy badań w działaniu 136

6.3. Prowadzenie badań w działaniu 139

6.4. Przykłady badań w działaniu 142

6.5. Różnorodność badań w działaniu 147

6.6. Problemy związane z prowadzeniem badań w działaniu 150

Bibliografia 153

Polecane lektury 153

ROZDZIAŁ 7. Antropologia wizualna (Sławomir Magala) (tłum. Marta Höffner) 158

7.1. Próba zdefiniowania antropologii wizualnej 159

7.2. Fotografia – „matka założycielka” antropologii i socjologii wizualnej 161

7.3. Fotografia w kontekście wyważonego paradygmatu jakościowego 165

7.4. Przykłady wizualnej łączności między sztuką, badaniami a zarządzaniem 167

7.4.1. Otwarci – Zamknięci 167

7.4.2. Wizualne narracje między ekranami dotykowymi a wspólnotami 170

7.5. Widok cudzego cierpienia, czyli antropologia wizualna marketingu politycznego 175

7.6. Zamiast podsumowania 179

Bibliografia 181

Polecane lektury 181

ROZDZIAŁ 8. Etnografia (Monika Kostera, Paweł Krzyworzeka) 184

8.1. Miejsce etnografii wśród badań jakościowych 185

8.2. Cechy etnografii 186

8.3. Metody badawcze w etnografii 189

8.3.1. Obserwacja 189

8.3.2. Wywiad 192

8.3.3. Analiza tekstu 194

8.4. Notatki z badań 195

8.3.4. Metody badania rzeczywistości wyobrażonej 195

8.5. Interpretacja 197

8.6. Pisanie etnografii 198

Bibliografia 202

Polecane lektury 202

ROZDZIAŁ 9. Jak zostałem etnografem. Opowieść konfesyjna (Gideon Kunda) (tłum. Filip Rogalski) 206

9.1. Moje początki 207

9.1.1. Wojsko: pytania zasadnicze 208

9.1.2. Ekonomia: pierwsze poszukiwania odpowiedzi 208

9.1.3. Psychoanaliza: lekcja interpretacji 209

9.1.4. Psychologia organizacji: nauka metody 211

9.1.5. Zarządzanie: kolejny zwrot w karierze 215

9.2. Ameryka i jej postacie 216

9.3. Badania nabierają kształtu 218

9.4. Nareszcie w terenie 219

9.5. Interpretacja w terenie 221

9.5.1. Przełom: pojawia się sens 222

9.5.2. Badania nakierowane: pościg za kulturą 224

9.6. Po terenie: interpretacja wstecz 225

9.7. Sztuka kodowania 226

9.8. Sztuka i rzemiosło pisania 229

9.9. Na zakończenie 231

ROZDZIAŁ 10. Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania (David M. Boje, Nazanin Tourani) (tłum. Marta Höffner) 232

10.1. Komunikacja poprzez kulturę 233

10.2. Żywa materialność i metodologia ontologicznego opowiadania 235

10.3. Fizyka kwantowa a praktyka opowiadania 237

10.3.1. Ontologia sprawczego realizmu 239

10.4. Teoria aktora-sieci a żywa materialność praktyk opowiadania 242

10.4.1. Całostka – materialność – onto-historia 243

10.5. Praktyka opowiadania wśród autochtonów a żywa materialność 247

10.5.1. Żywa materialność 247

10.5.2. Czas 251

10.5.3. Przestrzeń 252

Bibliografia 257

Indeks nazwisk 260

Nota o autorach 266