"Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2"

Identyfikator Librowy: 43518

Spis treści

Wstęp do wydania polskiego 10

Do Studenta 12

Nowości tego wydania 16

Podziękowania 18

O Autorach 21

1. Motywacja i emocje 24

Co nas motywuje? 26

1.1. Dlaczego ludzie pracują: teoria McClellanda 27

1.2. Motywacja – niespodziewane skutki nagrody 32

Jak określamy nasze motywacyjne priorytety? 34

Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 34

1.3. Teoria instynktów, teoria popędów i psychodynamiczna teoria Freuda 35

1.4. Humanistyczna teoria Maslowa 38

Zagadnienie psychologiczne Ustalenie, co motywuje innych ludzi 43

Gdzie w hierarchię potrzeb wpasować głód i seks? 44

1.5. Głód: popęd homeostatyczny i motyw psychologiczny 45

1.6. Siła woli, rzepa i ciastka czekoladowe 52

1.7. Motywacja seksualna: pragnienie, bez którego da się żyć 54

1.8. Seks, głód i hierarchia potrzeb 59

Zagadnienie psychologiczne Zagadnienie orientacji seksualnej 60

Jak motywują nas emocje? 63

1.9. Jak emocje wiążą się z motywacją? 64

Zagadnienie psychologiczne Różnice emocjonalne między mężczyznami a kobietami zależą od biologii i kultury 71

Jakie procesy sterują naszymi emocjami? 72

1.10. Mózgowe podłoże emocji 73

1.11. Pobudzenie, poziom wykonania i odwrócone U 79

1.12. Psychologiczne teorie emocji: wyjaśnienie kilku dotychczas nierozstrzygniętych zagadnień 82

1.13. W jakim stopniu kontrolujemy własne emocje? 86

Zagadnienie psychologiczne Wykrywanie kłamstw 90

Włącz myślenie krytyczne Czy „wykrywacze kłamstw” rzeczywiście wykrywają kłamstwa? 92

Podsumowanie rozdziału 96

2. Uczenie się i wychowanie 102

Jakiego rodzaju uczenie się wyjaśnia warunkowanie klasyczne? 107

2.1. Podstawy warunkowania klasycznego 108

2.2. Zastosowania warunkowania klasycznego 113

Zagadnienie psychologiczne Awersja do smaków a chemioterapia 122

Jak uczymy się nowych zachowań za pomocą warunkowania sprawczego? 123

2.3. Radykalny behawioryzm Skinnera 124

2.4. Siła wzmocnienia 125

2.5. Problem kary 136

2.6. Lista sposobów modyfikowania zachowania sprawczego 142

2.7. Porównanie warunkowania sprawczego i klasycznego 144

Jak psychologia poznawcza wyjaśnia uczenie się? 148

Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 148

2.8. Uczenie się przez wgląd: Köhler z szympansami na Wyspach Kanaryjskich 149

2.9. Mapy poznawcze: Tolman odkrywa, co jest w umyśle szczura 151

2.10. Uczenie się przez obserwację: wyzwanie rzucone behawioryzmowi przez Bandurę 154

2.11. Mechanizmy mózgowe, uczenie się i uczenie się poznawcze „wyższego rzędu” 159

Zagadnienie psychologiczne Lęk przed lataniem – ponowne spotkanie 160

Włącz myślenie krytyczne Czy każdy z nas prezentuje odrębny „styl uczenia się”? 163

Podsumowanie rozdziału 167

3. Pamięć 172

Jaka jest natura pamięci? 175

3.1. Pamięć jest konstruowana i rekonstruowana 176

Zagadnienie psychologiczne Czy chciałbyś mieć pamięć „fotograficzną”? 179

W jaki sposób powstają wspomnienia? 182

3.2. Pierwszy magazyn: pamięć sensoryczna 183

3.3. Drugi magazyn: pamięć operacyjna 187

3.4. Trzeci magazyn: pamięć długotrwała 194

Zagadnienie psychologiczne Wspomnienia fleszowe: gdzie byłeś, kiedy… 204

W jaki sposób wydobywamy wspomnienia? 206

3.5. Pamięć utajona i pamięć jawna 207

Zagadnienie psychologiczne Na końcu języka 213

Dlaczego pamięć czasami nas zawodzi i co możemy z tym zrobić? 214

3.6. Grzechy pominięcia 216

3.7. Grzechy włączania 222

3.8. Usprawnienie pamięci za pomocą mnemotechnik 230

Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie pschologii do uczenia się psychologii 232

Włącz myślenie krytyczne Kontrowersja dotycząca odzyskanych wspomnień 234

Podsumowanie rozdziału 238

Słownik pojęć 241

Bibliografia 252

Indeks nazwisk 282

Źródła rycin 287

Źródeł zdjęć 289