"Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 3"
Identyfikator Librowy: 43566
Spis treści
Wstęp do wydania polskiego 10
Do Studenta 12
Nowości tego wydania 16
Podziękowania 18
O Autorach 21
1. Wrażenia zmysłowe i spostrzeżenia 24
Jak stymulacja staje się wrażeniem? 27
1.1. Transdukcja: przekształcanie stymulacji we wrażenia 29
1.2. Progi: granice wrażeń 31
1.3. Teoria detekcji sygnałów 34
Zagadnienie psychologiczne Adaptacja sensoryczna 35
Co łączy zmysły? Co je różni? 36
1.4. Wzrok 37
1.5. Słuch 48
1.6. Porównanie wzroku, słuchu i innych zmysłów 56
1.7. Synestezja: wrażenia między zmysłami 64
Zagadnienie psychologiczne Doznawanie i doświadczanie bólu 65
Na czym polega związek między doznawaniem wrażeń a spostrzeganiem? 71
1.8. Przetwarzanie percepcyjne: odnajdywanie znaczenia we wrażeniu 72
1.9. Niejednoznaczność i zniekształcenia percepcyjne 77
1.10. Teoretyczne wyjaśnienia percepcji 83
1.11. Zobaczyć i uwierzyć 95
Włącz myślenie krytyczne Percepcja podprogowa i podprogowa perswazja 97
Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 97
Podsumowanie rozdziału 100
2. Myślenie i inteligencja 106
Jakie są komponenty myślenia? 109
2.1. Pojęcia 110
2.2. Wyobrażenia i mapy poznawcze 114
2.3. Myślenie i mózg 114
2.4. Intuicja 117
Zagadnienie psychologiczne Schematy i skrypty pomagają ci określić, czego możesz się spodziewać 119
Jakie umiejętności mają osoby, które potrafią skutecznie myśleć? 122
2.5. Rozwiązywanie problemów 123
2.6. Ocenianie i podejmowanie decyzji 132
2.7. Stawanie się twórczym geniuszem 137
Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 141
Jak dokonujemy pomiaru inteligencji? 144
2.8. Binet i Simon tworzą Test Zdolności Szkolnych 145
2.9. Amerykańscy psycholodzy zapożyczają ideę Bineta i Simona 146
Zagadnienie psychologiczne Co można uczynić dla nieprzeciętnego dziecka? 154
Czy inteligencja jest jedną zdolnością, czy składa się z wielu zdolności? 158
2.10. Psychometryczne teorie inteligencji 159
2.11. Poznawcze teorie inteligencji 160
2.12. Kulturowe definicje inteligencji 165
2.13. Inteligencja zwierząt 167
Zagadnienie psychologiczne Wyniki testowe i samospełniające się proroctwo 169
W jaki sposób psycholodzy wyjaśniają różnice w IQ występujące między grupami? 171
2.14. Jakie są dowody na to, że inteligencja jest dziedziczna? 173
2.15. Jakie są dowody na to, że inteligencja pozostaje pod wpływem środowiska? 174
2.16. Odziedziczalność (nie dziedziczenie) i różnice międzygrupowe 176
Zagadnienie psychologiczne Programy treningu mózgu: czy są skuteczne? 184
Włącz myślenie krytyczne Kwestia różnic międzypłciowych w zakresie zdolności 185
Podsumowanie rozdziału 186
3. Stany świadomości 192
Jaki jest związek świadomości z procesami umysłowymi? 194
3.1. Narzędzia do badania świadomości 198
3.2. Modele umysłów świadomego i nieświadomego 201
3.3. Śpiączka i stany do niej podobne 206
Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 208
3.4. Marzenia na jawie 210
Jakie cykle występują w świadomości na co dzień? 210
3.5. Sen: tajemnicza trzecia część naszego życia 213
3.6. Marzenia senne: nocne widowisko 224
Zagadnienie psychologiczne Zaburzenia snu 232
Jakie inne formy może przyjmować świadomość? 236
3.7. Hipnoza 237
3.8. Medytacja 241
3.9. Stany spowodowane działaniem środków psychoaktywnych 243
Zagadnienie psychologiczne Uzależnienie i nałóg 255
Włącz myślenie krytyczne Zrewidowany pogląd na nieświadomość 258
Podsumowanie rozdziału 261
Słownik pojęć 266
Bibliografia 278
Indeks nazwisk 312
Źródeł rycin 318
Źródeł rycin 320