"Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 3"

Identyfikator Librowy: 43566

Spis treści

Wstęp do wydania polskiego 10

Do Studenta 12

Nowości tego wydania 16

Podziękowania 18

O Autorach 21

1. Wrażenia zmysłowe i spostrzeżenia 24

Jak stymulacja staje się wrażeniem? 27

1.1. Transdukcja: przekształcanie stymulacji we wrażenia 29

1.2. Progi: granice wrażeń 31

1.3. Teoria detekcji sygnałów 34

Zagadnienie psychologiczne Adaptacja sensoryczna 35

Co łączy zmysły? Co je różni? 36

1.4. Wzrok 37

1.5. Słuch 48

1.6. Porównanie wzroku, słuchu i innych zmysłów 56

1.7. Synestezja: wrażenia między zmysłami 64

Zagadnienie psychologiczne Doznawanie i doświadczanie bólu 65

Na czym polega związek między doznawaniem wrażeń a spostrzeganiem? 71

1.8. Przetwarzanie percepcyjne: odnajdywanie znaczenia we wrażeniu 72

1.9. Niejednoznaczność i zniekształcenia percepcyjne 77

1.10. Teoretyczne wyjaśnienia percepcji 83

1.11. Zobaczyć i uwierzyć 95

Włącz myślenie krytyczne Percepcja podprogowa i podprogowa perswazja 97

Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 97

Podsumowanie rozdziału 100

2. Myślenie i inteligencja 106

Jakie są komponenty myślenia? 109

2.1. Pojęcia 110

2.2. Wyobrażenia i mapy poznawcze 114

2.3. Myślenie i mózg 114

2.4. Intuicja 117

Zagadnienie psychologiczne Schematy i skrypty pomagają ci określić, czego możesz się spodziewać 119

Jakie umiejętności mają osoby, które potrafią skutecznie myśleć? 122

2.5. Rozwiązywanie problemów 123

2.6. Ocenianie i podejmowanie decyzji 132

2.7. Stawanie się twórczym geniuszem 137

Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 141

Jak dokonujemy pomiaru inteligencji? 144

2.8. Binet i Simon tworzą Test Zdolności Szkolnych 145

2.9. Amerykańscy psycholodzy zapożyczają ideę Bineta i Simona 146

Zagadnienie psychologiczne Co można uczynić dla nieprzeciętnego dziecka? 154

Czy inteligencja jest jedną zdolnością, czy składa się z wielu zdolności? 158

2.10. Psychometryczne teorie inteligencji 159

2.11. Poznawcze teorie inteligencji 160

2.12. Kulturowe definicje inteligencji 165

2.13. Inteligencja zwierząt 167

Zagadnienie psychologiczne Wyniki testowe i samospełniające się proroctwo 169

W jaki sposób psycholodzy wyjaśniają różnice w IQ występujące między grupami? 171

2.14. Jakie są dowody na to, że inteligencja jest dziedziczna? 173

2.15. Jakie są dowody na to, że inteligencja pozostaje pod wpływem środowiska? 174

2.16. Odziedziczalność (nie dziedziczenie) i różnice międzygrupowe 176

Zagadnienie psychologiczne Programy treningu mózgu: czy są skuteczne? 184

Włącz myślenie krytyczne Kwestia różnic międzypłciowych w zakresie zdolności 185

Podsumowanie rozdziału 186

3. Stany świadomości 192

Jaki jest związek świadomości z procesami umysłowymi? 194

3.1. Narzędzia do badania świadomości 198

3.2. Modele umysłów świadomego i nieświadomego 201

3.3. Śpiączka i stany do niej podobne 206

Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 208

3.4. Marzenia na jawie 210

Jakie cykle występują w świadomości na co dzień? 210

3.5. Sen: tajemnicza trzecia część naszego życia 213

3.6. Marzenia senne: nocne widowisko 224

Zagadnienie psychologiczne Zaburzenia snu 232

Jakie inne formy może przyjmować świadomość? 236

3.7. Hipnoza 237

3.8. Medytacja 241

3.9. Stany spowodowane działaniem środków psychoaktywnych 243

Zagadnienie psychologiczne Uzależnienie i nałóg 255

Włącz myślenie krytyczne Zrewidowany pogląd na nieświadomość 258

Podsumowanie rozdziału 261

Słownik pojęć 266

Bibliografia 278

Indeks nazwisk 312

Źródeł rycin 318

Źródeł rycin 320