"Wstęp do językoznawstwa"
Identyfikator Librowy: 532
Spis treści
Wstęp 10
1.1. Definicja języka 13
Część I. Istota języka i jego cechy 13
Wykład 1. Pojęcie języka naturalnego. Język jako system znaków konwencjonalnych na tle innych systemów znakowych 13
1.2. System a użycie systemu. Język a mówienie 14
1.3. Język jako system znaków konwencjonalnych 16
Wykład 2. Cechy istotne języka naturalnego 23
2.1. Czy znaki językowe mają charakter konwencjonalny? 24
2.2. Foniczność znaków językowych 25
2.3. Dwustopniowość znaków językowych 26
2.4. Dwuklasowość języka 27
2.5. Uniwersalność systemu językowego 29
2.6. Abstrakcyjność znaków językowych 29
2.7. Polisemiczność znaków (twórcze przesunięcia znaczeń) 30
2.8. Inne właściwości języka, będące konsekwencją cech podstawowych 31
2.9. Podsumowanie: cechy specyficzne języka ludzkiego w opozycji do komunikacji zwierząt 32
Wykład 3. System a użycie systemu. Granice systemu językowego. Pojęcie tekstu, wypowiedzi, dyskursu 35
3.1. Granice systemu językowego 36
3.2. Złożoność zjawisk należących do sfery użycia języka 38
3.3. Pojęcie tekstu, wypowiedzi i dyskursu 39
3.4. Sposób istnienia tekstów-wytworów, ich realizacje i przekształcenia 42 43
3.5. Elementy paralingwistyczne jako składniki czynności mówienia. Tak zwana mowa ciała 45
4.1. Rzut oka na historię zagadnienia 47
Wykład 4. Funkcje języka i wypowiedzi 47
4.2. Odróżnienie systemu, wypowiedzi i języka pojętego jako ogólna działalność mowna człowieka (fr. langage) 53
4.3. Funkcje systemu językowego 54
4.4. Funkcje języka jako zjawiska społecznego 56
4.5. Typy funkcji wypowiedzi 57
4.6. Podsumowanie 62
5.1. Różne rozumienia terminu pragmatyka 63
Wykład 5. Język w działaniu. Struktura aktu komunikacji. Typy aktów mowy. Akty mowy bezpośrednie i pośrednie 63
5.2. Rzut oka na rozwój teorii aktów mowy 65
5.3. Typy aktów mowy 67
5.4. Akty mowy bezpośrednie i pośrednie 69
5.5. Odczytywanie sensów ,,naddanych??, niepowiedzianych wprost 70
6.1. Hierarchiczna budowa języka 73
Część II. Struktura systemu językowego 73
Wykład 6. Budowa systemu językowego: obraz ogólny. Podsystem fonologiczny 73
6.2. Budowa i funkcje podsystemu fonologicznego 79
7.1. Definicja morfemu. Typy morfemów i ich klasyfikacje 90
Wykład 7. Podsystem morfologiczny. Słowotwórstwo a fleksja: pomnażanie słownictwa i tworzenie członów wypowiedzi 90
7.2. Słowotwórstwo a fleksja 95
7.3. Rola słowotwórstwa w systemie językowym 99
7.4. Rola fleksji w systemie językowym 100
8.1. Reguły składniowe: obraz ogólny 109
Wykład 8. Podsystem składniowy 109
8.2. Schematy zdaniowe i ich typy. Wzorce wypowiedzi niezdaniowych 111
8.3. Reguły rozbudowywania grup i sygnalizowania zależności składniowych 115
8.4. Reguły tworzenia zdań złożonych: obraz ogólny 116
8.5. Właściwości zdań intensjonalnych 118
8.6. Zdania relatywne (względne) 119
8.7. Zdania łączone na zasadzie semantycznej 119
9.1. Wstępna charakterystyka słownictwa 124
Wykład 9. Słownictwo jako system. I. Klasy funkcjonalne leksemów (tzw. części mowy) 124
9.2. Podział leksemów na klasy funkcjonalne. Kryteria klasyfikacji 126
9.3. Cechy charakterystyczne poszczególnych części mowy 128
Wykład 10. Słownictwo jako system. II. Struktura semantyczna słownictwa 134
10.1. Słownik jako magazyn pojęć opisujących świat 135
10.2. Relacje semantyczne między leksemami 138
10.3. Subiektywna (antropocentryczna) interpretacja nazywanych zjawisk 141
10.4. Mechanizmy nazwotwórcze 142
Część III. Wybrane problemy metodologiczne językoznawstwa 147
Wykład 11. Językoznawstwo wśród innych nauk. Nauka humanistyczna czy przyrodnicza? 147
11.1. Ogólny podział nauk i swoistość humanistyki 148
11.2. Cechy specyficzne badań humanistycznych: interpretacja i wartościowanie 150
11.3. Typy nauk humanistycznych 152
11.4. Miejsce językoznawstwa wśród wyróżnionych dyscyplin 154
Wykład 12. Przegląd i charakterystyka dyscyplin językoznawczych 156
12.1. Językoznawstwo wewnętrzne i zewnętrzne 157
12.2. Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne 160
12.3. Podział dyscyplin językoznawczych ze względu na zakres i aspekt badawczy 161
12.4. Typy badań porównawczych 163
12.5. Badanie języka charakteryzujące się swoistością metody: językoznawstwo statystyczne 165
13.1. Pojęcie zmiany językowej. Źródła i przyczyny zmian językowych 167
Wykład 13. Podstawowe problemy językoznawstwa historycznego 167
13.2. Najważniejsze metody badań diachronicznych 169
13.3. Pojęcie pokrewieństwa językowego. Problem prajęzyka 173
13.4. Etapy wyodrębniania się polszczyzny z wcześniejszych wspólnot językowych 175
Wykład 14. Elementy językoznawstwa typologicznego 180
14.1. Najważniejsze grupy językowe świata 181
14.2. Ekskurs na temat początków mowy 182
14.3. Typologia fonologiczna 185
14.4. Typologia morfologiczna: sygnalizowanie struktury składniowej 187
Wykład 15. Problemy językoznawstwa kulturowego. Typologia semantyczna. Uniwersalizm i relatywizm językowy 191
15.1. Różnice w zakresie znaczeń zgramatykalizowanych 192
15.2. Różnice w sposobach liczenia 193
15.3. Różnice w kategoryzacjach świata 194
15.4. Kulturowe ukształtowanie pojęć 197
15.5. Kulturowe uwarunkowanie aktów mowy 198
15.6. Uniwersalizm i relatywizm językowy. Czy da się w pełni przezwyciężyć relatywizm? 199
Wykaz stosowanych skrótów i symboli 202