"Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie"

Identyfikator Librowy: 5614

Spis treści

Wstęp 10

CZĘŚĆ I. Podstawy zarządzania strategicznego 14

ROZDZIAŁ 1. Tradycyjne i nowe koncepcje zarządzania strategicznego 16

1.1. Problemy zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie 16

1.2. Istota zarządzania strategicznego oraz strategii 22

1.3. Klasyfikacja koncepcji zarządzania strategicznego 29

1.4. Klasyczne koncepcje zarządzania strategicznego 37

1.4.1. Zarządzanie strategiczne a teorie firmy oraz teorie wzrostu firmy 37

1.4.2. Koncepcja strategii wzrostu Ansoffa 42

1.4.3. Model Andrewsa 48

1.4.4. Strategie a etapy rozwoju przedsiębiorstwa według Chandlera 50

1.5. Nowe warunki zarządzania strategicznego oraz nowe kierunki jego rozwoju 55

1.6. Mechanistyczna oraz organiczna koncepcja zarządzania strategicznego 63

Pytania kontrolne 69

Zalecana literatura 70

ROZDZIAŁ 2. Proces zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie 71

2.1. Cele i zadania przedsiębiorstwa 71

2.2. Wizja strategiczna oraz misja 75

2.3. Podstawowe koncepcje formułowania strategii 79

2.4. Procedury i etapy zarządzania strategicznego 85

2.5. Kryteria zastosowania zarządzania strategicznego w praktyce 95

Pytania kontrolne 98

Zalecana literatura 98

ROZDZIAŁ 3. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa i jego otoczenia 99

3.1. Cele, zakres i metody analizy strategicznej 99

3.2. Modele i metody analizy otoczenia przedsiębiorstwa 109

3.2.1. Model cyklu życia produktu i sektora 109

3.2.2. Analizy sektorowe 111

3.2.3. Atrakcyjność inwestycyjna krajów i regionów 116

3.2.4. Analiza otoczenia konkurencyjnego według Portera 120

3.3. Zakres i metody analizy zasobów i umiejętności przedsiębiorstwa 122

3.3.1. Analiza konkurencyjnych zasobów i umiejętności przedsiębiorstwa 123

3.3.2. Koncepcja łańcucha wartości 126

3.3.3. Krzywa doświadczenia 129

Pytania kontrolne 131

Zalecana literatura 131

ROZDZIAŁ 4. Analityczne metody formułowania strategii przedsiębiorstwa 132

4.1. Formułowanie strategii według procedury SWOT 132

4.2. Modele portfelowe jako podstawa formułowania strategii 141

4.3. Macierz wzrostu/udziału autorstwa firmy Boston Consulting Group (BCG) 145

4.4. Model atrakcyjności sektorów/siły konkurencyjnej firmy McKinsey (McK) 150

4.5. Model cyklu życia sektora/siły konkurencyjnej firmy A.D. Little (ADL) 158

4.6. Walory i ograniczenia modeli portfelowych 163

Pytania kontrolne 165

Zalecana literatura 165

ROZDZIAŁ 5. Procesy wdrażania, kontroli oraz weryfikacji strategii 166

5.1. Ogólne zasady i warunki wdrażania strategii 166

5.2. Kontrola strategiczna oraz weryfikacja strategii 172

5.3. Strategiczna Karta Wyników 178

Pytania kontrolne 185

Zalecana literatura 185

CZĘŚĆ II. Konkurencyjność oraz strategie konkurencji przedsiębiorstwa ? poziom strategicznych jednostek biznesu 186

ROZDZIAŁ 6. Kategorie konkurencyjności w gospodarce i w przedsiębiorstwie 188

6.1. Obiekty i czynniki analizy konkurencyjności 188

6.2. Rynkowe determinanty konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz konkurencyjność przedsiębiorstwa z punktu widzenia klientów 193

6.3. Konkurencyjność przedsiębiorstwa z punktu widzenia właścicieli, potencjalnych inwestorów oraz zarządu 196

6.4. Metody oceny pozycji i siły konkurencyjnej przedsiębiorstwa 198

Pytania kontrolne 203

Zalecana literatura 204

ROZDZIAŁ 7. Rynkowe i zasobowe strategie konkurencji oraz procedury ich budowy 205

7.1. Typy i rodzaje strategii konkurencji 205

7.2. Rodzaje rynkowych i zasobowych strategii konkurencji 211

7.3. Procedury i metody budowy rynkowej strategii konkurencji 217

7.3.1. Tworzenie strategii konkurencji na istniejącym rynku 218

7.3.2. Procedury tworzenia strategii konkurencji na nowych rynkach produktowych lub/i geograficznych 221

7.4. Procedury i metody tworzenia zasobowej strategii konkurencji 227

Pytania kontrolne 232

Zalecana literatura 232

ROZDZIAŁ 8. Koncepcje źródeł konkurencyjności przedsiębiorstwa 233

8.1. Podstawowe koncepcje osiągania i utrzymania konkurencyjności 233

8.2. Marketingowa koncepcja konkurencyjności. Strategia marketingowa a strategia konkurencji 237

8.3. Przedsiębiorcza koncepcja konkurencyjności 241

8.4. Koncepcja kluczowych kompetencji firmy 255

8.5. Wyróżniające firmę zdolności 261

8.6. Informacja oraz nowe technologie informacyjne jako źródło konkurencyjności 267

8.7. Organizacja ucząca się oraz bazująca na wiedzy 271

8.8. Relacje przedstawionych koncepcji konkurencyjności 279

Pytania kontrolne 284

Zalecana literatura 285

CZĘŚĆ III. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa ? poziom zarządzania korporacją 288

ROZDZIAŁ 9. Typy i rodzaje strategii rozwoju przedsiębiorstwa 290

9.1. Podstawowe warianty strategii rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa 290

9.2. Zasady i metody wyboru strategii rozwoju przedsiębiorstwa 297

9.2.1. Trzyetapowy model rozwoju przedsiębiorstwa 297

9.2.2. Pozycja firmy i popyt a strategie rozwoju firmy 301

9.2.3. Model SPACE 304

9.3. Strategie konkurencji oraz wzrostu małych przedsiębiorstw 306

Pytania kontrolne 313

Zalecana literatura 314

ROZDZIAŁ 10. Strategie specjalizacji oraz dywersyfikacji przedsiębiorstwa 315

10.1. Warianty strategii wzrostu przedsiębiorstwa wyspecjalizowanego 315

10.2. Zasady wyboru strategii penetracji rynku oraz rozwoju rynku 321

10.3. Istota i rodzaje dywersyfikacji 329

10.4. Skala i tendencje rozwoju dywersyfikacji przedsiębiorstwa 336

10.5. Zasady decyzji o dywersyfikacji i jej kierunkach 341

Pytania kontrolne 351

Zalecana literatura 351

ROZDZIAŁ 11. Umiędzynarodowienie i globalizacja przedsiębiorstwa 352

11.1. Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa 352

11.2. Istota umiędzynarodowienia i globalizacji przedsiębiorstwa 359

11.3. Ograniczenia umiędzynarodowienia przedsiębiorstw 367

11.4. Strategia multinarodowa, międzynarodowa, transnarodowa oraz globalna 371

11.4.1. Cechy strategii wielonarodowej oraz globalnej 373

11.4.2. Zasady wyboru strategii międzynarodowej oraz transnarodowej 384

11.5. Strategie wejścia przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne 386

Pytania kontrolne 394

Zalecana literatura 394

CZĘSĆ IV. Strategie tworzenia i rozwoju sieci przedsiębiorstw ? poziom zarządzania siecią 396

ROZDZIAŁ 12. Sieci przedsiębiorstw oraz strategie ich tworzenia i rozwoju 398

12.1. Istota i rodzaje sieci przedsiębiorstw 398

12.2. Rozwój sieci przedsiębiorstw 403

12.3. Strategie tworzenia i rozwoju sieci przedsiębiorstw 406

12.4. Zintegrowane łańcuchy dostaw 409

12.5. Sieci klastrowe 415

12.6. Zrzeszenia oraz stowarzyszenia przedsiębiorstw 419

Pytania kontrolne 420

Zalecana literatura 420

ROZDZIAŁ 13. Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw oraz alianse strategiczne 421

13.1. Rodzaje fuzji i przejęć 421

13.2. Skala i dynamika procesów fuzji i przejęć 426

13.3. Motywy i efekty fuzji i przejęć 430

13.4. Metoda wewnętrzna versus zewnętrzna oraz procedury M 437

13.5. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa a fuzje i przejęcia 442

13.6. Alianse strategiczne 445

13.6.1. Istota oraz obszary aliansów strategicznych 445

13.6.2. Alianse strategiczne a strategie rozwoju firmy 449

13.6.3. Obszary i formy aliansów strategicznych 451

13.6.4. Skala rozwoju oraz tendencje aliansów strategicznych 455

13.6.5. Zasady wyboru aliantów oraz warunki ich powodzenia 456

13.7. Fuzje i przejęcia a alianse strategiczne oraz inne typy sieci 461

Pytania kontrolne 465

Zalecana literatura 466

ROZDZIAŁ 14. Strategie outsourcingu produkcji i usług 467

14.1. Definicja oraz rodzaje outsourcingu 467

14.2. Efekty zastosowania strategii outsourcingu 473

14.2.1. Rodzaje efektów outsourcingu 473

14.2.2. Efekty outsourcingu produkcji 475

14.2.3. Efekty outsourcingu procesów zarządczych 477

14.2.4. Efekty zleceniobiorców outsourcingu 478

14.3. Skala i dynamika rozwoju outsourcingu 479

14.4. Zasady decyzji o outsourcingu, jego zakresie i kierunkach 484

Pytania kontrolne 491

Zalecana literatura 491

Bibliografia 492

O Autorze 505