"Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie"
Identyfikator Librowy: 5614
Spis treści
Wstęp 10
CZĘŚĆ I. Podstawy zarządzania strategicznego 14
ROZDZIAŁ 1. Tradycyjne i nowe koncepcje zarządzania strategicznego 16
1.1. Problemy zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie 16
1.2. Istota zarządzania strategicznego oraz strategii 22
1.3. Klasyfikacja koncepcji zarządzania strategicznego 29
1.4. Klasyczne koncepcje zarządzania strategicznego 37
1.4.1. Zarządzanie strategiczne a teorie firmy oraz teorie wzrostu firmy 37
1.4.2. Koncepcja strategii wzrostu Ansoffa 42
1.4.3. Model Andrewsa 48
1.4.4. Strategie a etapy rozwoju przedsiębiorstwa według Chandlera 50
1.5. Nowe warunki zarządzania strategicznego oraz nowe kierunki jego rozwoju 55
1.6. Mechanistyczna oraz organiczna koncepcja zarządzania strategicznego 63
Pytania kontrolne 69
Zalecana literatura 70
ROZDZIAŁ 2. Proces zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie 71
2.1. Cele i zadania przedsiębiorstwa 71
2.2. Wizja strategiczna oraz misja 75
2.3. Podstawowe koncepcje formułowania strategii 79
2.4. Procedury i etapy zarządzania strategicznego 85
2.5. Kryteria zastosowania zarządzania strategicznego w praktyce 95
Pytania kontrolne 98
Zalecana literatura 98
ROZDZIAŁ 3. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa i jego otoczenia 99
3.1. Cele, zakres i metody analizy strategicznej 99
3.2. Modele i metody analizy otoczenia przedsiębiorstwa 109
3.2.1. Model cyklu życia produktu i sektora 109
3.2.2. Analizy sektorowe 111
3.2.3. Atrakcyjność inwestycyjna krajów i regionów 116
3.2.4. Analiza otoczenia konkurencyjnego według Portera 120
3.3. Zakres i metody analizy zasobów i umiejętności przedsiębiorstwa 122
3.3.1. Analiza konkurencyjnych zasobów i umiejętności przedsiębiorstwa 123
3.3.2. Koncepcja łańcucha wartości 126
3.3.3. Krzywa doświadczenia 129
Pytania kontrolne 131
Zalecana literatura 131
ROZDZIAŁ 4. Analityczne metody formułowania strategii przedsiębiorstwa 132
4.1. Formułowanie strategii według procedury SWOT 132
4.2. Modele portfelowe jako podstawa formułowania strategii 141
4.3. Macierz wzrostu/udziału autorstwa firmy Boston Consulting Group (BCG) 145
4.4. Model atrakcyjności sektorów/siły konkurencyjnej firmy McKinsey (McK) 150
4.5. Model cyklu życia sektora/siły konkurencyjnej firmy A.D. Little (ADL) 158
4.6. Walory i ograniczenia modeli portfelowych 163
Pytania kontrolne 165
Zalecana literatura 165
ROZDZIAŁ 5. Procesy wdrażania, kontroli oraz weryfikacji strategii 166
5.1. Ogólne zasady i warunki wdrażania strategii 166
5.2. Kontrola strategiczna oraz weryfikacja strategii 172
5.3. Strategiczna Karta Wyników 178
Pytania kontrolne 185
Zalecana literatura 185
CZĘŚĆ II. Konkurencyjność oraz strategie konkurencji przedsiębiorstwa ? poziom strategicznych jednostek biznesu 186
ROZDZIAŁ 6. Kategorie konkurencyjności w gospodarce i w przedsiębiorstwie 188
6.1. Obiekty i czynniki analizy konkurencyjności 188
6.2. Rynkowe determinanty konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz konkurencyjność przedsiębiorstwa z punktu widzenia klientów 193
6.3. Konkurencyjność przedsiębiorstwa z punktu widzenia właścicieli, potencjalnych inwestorów oraz zarządu 196
6.4. Metody oceny pozycji i siły konkurencyjnej przedsiębiorstwa 198
Pytania kontrolne 203
Zalecana literatura 204
ROZDZIAŁ 7. Rynkowe i zasobowe strategie konkurencji oraz procedury ich budowy 205
7.1. Typy i rodzaje strategii konkurencji 205
7.2. Rodzaje rynkowych i zasobowych strategii konkurencji 211
7.3. Procedury i metody budowy rynkowej strategii konkurencji 217
7.3.1. Tworzenie strategii konkurencji na istniejącym rynku 218
7.3.2. Procedury tworzenia strategii konkurencji na nowych rynkach produktowych lub/i geograficznych 221
7.4. Procedury i metody tworzenia zasobowej strategii konkurencji 227
Pytania kontrolne 232
Zalecana literatura 232
ROZDZIAŁ 8. Koncepcje źródeł konkurencyjności przedsiębiorstwa 233
8.1. Podstawowe koncepcje osiągania i utrzymania konkurencyjności 233
8.2. Marketingowa koncepcja konkurencyjności. Strategia marketingowa a strategia konkurencji 237
8.3. Przedsiębiorcza koncepcja konkurencyjności 241
8.4. Koncepcja kluczowych kompetencji firmy 255
8.5. Wyróżniające firmę zdolności 261
8.6. Informacja oraz nowe technologie informacyjne jako źródło konkurencyjności 267
8.7. Organizacja ucząca się oraz bazująca na wiedzy 271
8.8. Relacje przedstawionych koncepcji konkurencyjności 279
Pytania kontrolne 284
Zalecana literatura 285
CZĘŚĆ III. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa ? poziom zarządzania korporacją 288
ROZDZIAŁ 9. Typy i rodzaje strategii rozwoju przedsiębiorstwa 290
9.1. Podstawowe warianty strategii rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa 290
9.2. Zasady i metody wyboru strategii rozwoju przedsiębiorstwa 297
9.2.1. Trzyetapowy model rozwoju przedsiębiorstwa 297
9.2.2. Pozycja firmy i popyt a strategie rozwoju firmy 301
9.2.3. Model SPACE 304
9.3. Strategie konkurencji oraz wzrostu małych przedsiębiorstw 306
Pytania kontrolne 313
Zalecana literatura 314
ROZDZIAŁ 10. Strategie specjalizacji oraz dywersyfikacji przedsiębiorstwa 315
10.1. Warianty strategii wzrostu przedsiębiorstwa wyspecjalizowanego 315
10.2. Zasady wyboru strategii penetracji rynku oraz rozwoju rynku 321
10.3. Istota i rodzaje dywersyfikacji 329
10.4. Skala i tendencje rozwoju dywersyfikacji przedsiębiorstwa 336
10.5. Zasady decyzji o dywersyfikacji i jej kierunkach 341
Pytania kontrolne 351
Zalecana literatura 351
ROZDZIAŁ 11. Umiędzynarodowienie i globalizacja przedsiębiorstwa 352
11.1. Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa 352
11.2. Istota umiędzynarodowienia i globalizacji przedsiębiorstwa 359
11.3. Ograniczenia umiędzynarodowienia przedsiębiorstw 367
11.4. Strategia multinarodowa, międzynarodowa, transnarodowa oraz globalna 371
11.4.1. Cechy strategii wielonarodowej oraz globalnej 373
11.4.2. Zasady wyboru strategii międzynarodowej oraz transnarodowej 384
11.5. Strategie wejścia przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne 386
Pytania kontrolne 394
Zalecana literatura 394
CZĘSĆ IV. Strategie tworzenia i rozwoju sieci przedsiębiorstw ? poziom zarządzania siecią 396
ROZDZIAŁ 12. Sieci przedsiębiorstw oraz strategie ich tworzenia i rozwoju 398
12.1. Istota i rodzaje sieci przedsiębiorstw 398
12.2. Rozwój sieci przedsiębiorstw 403
12.3. Strategie tworzenia i rozwoju sieci przedsiębiorstw 406
12.4. Zintegrowane łańcuchy dostaw 409
12.5. Sieci klastrowe 415
12.6. Zrzeszenia oraz stowarzyszenia przedsiębiorstw 419
Pytania kontrolne 420
Zalecana literatura 420
ROZDZIAŁ 13. Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw oraz alianse strategiczne 421
13.1. Rodzaje fuzji i przejęć 421
13.2. Skala i dynamika procesów fuzji i przejęć 426
13.3. Motywy i efekty fuzji i przejęć 430
13.4. Metoda wewnętrzna versus zewnętrzna oraz procedury M 437
13.5. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa a fuzje i przejęcia 442
13.6. Alianse strategiczne 445
13.6.1. Istota oraz obszary aliansów strategicznych 445
13.6.2. Alianse strategiczne a strategie rozwoju firmy 449
13.6.3. Obszary i formy aliansów strategicznych 451
13.6.4. Skala rozwoju oraz tendencje aliansów strategicznych 455
13.6.5. Zasady wyboru aliantów oraz warunki ich powodzenia 456
13.7. Fuzje i przejęcia a alianse strategiczne oraz inne typy sieci 461
Pytania kontrolne 465
Zalecana literatura 466
ROZDZIAŁ 14. Strategie outsourcingu produkcji i usług 467
14.1. Definicja oraz rodzaje outsourcingu 467
14.2. Efekty zastosowania strategii outsourcingu 473
14.2.1. Rodzaje efektów outsourcingu 473
14.2.2. Efekty outsourcingu produkcji 475
14.2.3. Efekty outsourcingu procesów zarządczych 477
14.2.4. Efekty zleceniobiorców outsourcingu 478
14.3. Skala i dynamika rozwoju outsourcingu 479
14.4. Zasady decyzji o outsourcingu, jego zakresie i kierunkach 484
Pytania kontrolne 491
Zalecana literatura 491
Bibliografia 492
O Autorze 505