"ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego"
Identyfikator Librowy: 5680
Spis treści
Władysław Miodunka – WSTĘP 11
OD AUTOREK 13
WPROWADZENIE 15
I. Fonetyka 23
SYSTEMU JĘZYKOWEGO POLSZCZYZNYNAUCZANIE WYMOWY I INTONACJI 23
II. Wymowa i jej znaczenie w opanowywaniu języka obcego 28
III. Miejsca trudne 31
IV. Techniki nauczania wymowy 37
V. Podsumowanie 43
I. Alfabet 45
NAUCZANIE PISOWNI 45
II. Pismo a mowa 46
III. Zasady pisowni 47
IV. Ortografia w nauczaniu języka polskiego jako obcego 49
V. Techniki nauczania pisowni 55
I. Słownictwo a kompetencja komunikacyjna 75
NAUCZANIE SŁOWNICTWA 75
II. Kompetencja leksykalna 76
III. Dobór materiału leksykalnego 80
IV. Słownictwo w nauczaniu języka polskiego jako obcego 83
V. Techniki nauczania słownictwa 85
VI. Gęstość słownictwa 99
VII. Słownictwo a sprawności językowe 100
VIII. Słowniki użyteczne w nauce języka polskiego jako obcego 105
IX. Repetitio est mater studiorum 110
I. Gramatyka w nauczaniu języka obcego 111
NAUCZANIE GRAMATYKI 111
II. Kompetencja gramatyczna 112
III. Gramatyka pedagogiczna a gramatyka naukowa 113
IV. Pierwsze programy gramatyczne do nauczania języka polskiegojako obcego 115
V. Uwagi ogólne na temat nauczania gramatyki 116
VI. Techniki nauczania gramatyki 117
VII. Poprawianie błędów 132
VIII. Podsumowanie 133
I. Słuchanie ze zrozumieniem 137
II. Słyszenie a słuchanie 137
NAUCZANIE I ROZWIJANIESPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCHROZUMIENIE ZE SŁUCHU 137
III. Efektywność słuchania 138
IV. Słuchanie a mówienie 140
V. Słuchanie a czytanie 142
VI. Sprawność rozumienia ze słuchu 143
VII. Techniki nauczania rozumienia ze słuchu 146
VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem 154
IX. Wskazówki praktyczne 159
X. Podstawowe zasady nauczania rozumienia ze słuchu 161
I. Komunikowanie (porozumiewanie się) 163
MÓWIENIE 163
II. Komunikacja werbalna 164
III. Komunikacja niewerbalna 165
IV. Kod mówiony a kod pisany 168
V. Kod mówiony – kiedy i jak go uczyć? 172
VI. Techniki nauczania mówienia 177
VII. Łączenie mówienia z innymi sprawnościami 183
VIII. Ocena postępów w mówieniu 183
IX. Podstawowe zasady nauczania mówienia 184
I. Czytanie 185
NAUCZANIE CZYTANIA 185
II. Akt czytania a sprawność czytania 187
III. Czytanie w nauczaniu języka obcego 188
IV. Metody nauczania języków obcych a sprawność czytania 193
V. Materiały do nauczania czytania 195
VI. Cele nauczania czytania w języku obcym 198
VII. Techniki nauczania czytania w języku obcym 200
VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem 204
IX. Podsumowanie 226
I. Komunikacja pisemna 227
PISANIE 227
II. Dlaczego pisanie jest trudne? 228
III. Pisanie a czytanie 230
IV. Język pisany a język mówiony 231
V. Język pisany – czy i jak go uczyć? 234
VI. Techniki nauczania pisania 245
VII. Poprawa i ocena prac 247
I. Wstęp 255
II. Klasyfikacja testów 255
KONTROLA WYNIKÓW W NAUCZANIUJĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGOTESTY JĘZYKOWE I ICH RODZAJE. KRYTERIA POPRAWNOŚCI TESTUJĘZYKOWEGO 255
III. Kryteria poprawności testu 259
IV. Ewaluacja 266
I. Wstęp 269
JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO 269
II. Rodzaje zadań testowych i jednostek testu 270
III. Przykłady zadań testowych w testowaniu języka polskiego jakoobcego 277
ANEKSCERTYFIKATOWE EGZAMINY Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO 299
I. Certyfikacja 299
II. Ogólny opis umiejętności językowych dla poszczególnych poziomówzaawansowania 301
PODRĘCZNIKI I POMOCE DYDAKTYCZNE. WYBÓR 309
Podręczniki ogólne 309
Podręczniki do nauczania wymowy polskiej 310
Pomoce do nauczania gramatyki 311
Pomoce do nauczania ortografii 311
Pomoce do nauczania słownictwa 311
Pomoce do nauczania rozumienia ze słuchu 312
Pomoce do nauczania czytania 313
Pomoce do nauczania mówienia 313
Pomoce do nauczania pisania 313
Słowniki ogólne języka polskiego (wybór) 314
Słowniki specjalistyczne 314
Zbiory testów 314
Słowniki ogólne dla cudzoziemców 315
Słowniki specjalistyczne dla cudzoziemców 315
BIBLIOGRAFIA 316