"ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego"

Identyfikator Librowy: 5680

Spis treści

Władysław Miodunka – WSTĘP 11

OD AUTOREK 13

WPROWADZENIE 15

I. Fonetyka 23

SYSTEMU JĘZYKOWEGO POLSZCZYZNYNAUCZANIE WYMOWY I INTONACJI 23

II. Wymowa i jej znaczenie w opanowywaniu języka obcego 28

III. Miejsca trudne 31

IV. Techniki nauczania wymowy 37

V. Podsumowanie 43

I. Alfabet 45

NAUCZANIE PISOWNI 45

II. Pismo a mowa 46

III. Zasady pisowni 47

IV. Ortografia w nauczaniu języka polskiego jako obcego 49

V. Techniki nauczania pisowni 55

I. Słownictwo a kompetencja komunikacyjna 75

NAUCZANIE SŁOWNICTWA 75

II. Kompetencja leksykalna 76

III. Dobór materiału leksykalnego 80

IV. Słownictwo w nauczaniu języka polskiego jako obcego 83

V. Techniki nauczania słownictwa 85

VI. Gęstość słownictwa 99

VII. Słownictwo a sprawności językowe 100

VIII. Słowniki użyteczne w nauce języka polskiego jako obcego 105

IX. Repetitio est mater studiorum 110

I. Gramatyka w nauczaniu języka obcego 111

NAUCZANIE GRAMATYKI 111

II. Kompetencja gramatyczna 112

III. Gramatyka pedagogiczna a gramatyka naukowa 113

IV. Pierwsze programy gramatyczne do nauczania języka polskiegojako obcego 115

V. Uwagi ogólne na temat nauczania gramatyki 116

VI. Techniki nauczania gramatyki 117

VII. Poprawianie błędów 132

VIII. Podsumowanie 133

I. Słuchanie ze zrozumieniem 137

II. Słyszenie a słuchanie 137

NAUCZANIE I ROZWIJANIESPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCHROZUMIENIE ZE SŁUCHU 137

III. Efektywność słuchania 138

IV. Słuchanie a mówienie 140

V. Słuchanie a czytanie 142

VI. Sprawność rozumienia ze słuchu 143

VII. Techniki nauczania rozumienia ze słuchu 146

VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem 154

IX. Wskazówki praktyczne 159

X. Podstawowe zasady nauczania rozumienia ze słuchu 161

I. Komunikowanie (porozumiewanie się) 163

MÓWIENIE 163

II. Komunikacja werbalna 164

III. Komunikacja niewerbalna 165

IV. Kod mówiony a kod pisany 168

V. Kod mówiony – kiedy i jak go uczyć? 172

VI. Techniki nauczania mówienia 177

VII. Łączenie mówienia z innymi sprawnościami 183

VIII. Ocena postępów w mówieniu 183

IX. Podstawowe zasady nauczania mówienia 184

I. Czytanie 185

NAUCZANIE CZYTANIA 185

II. Akt czytania a sprawność czytania 187

III. Czytanie w nauczaniu języka obcego 188

IV. Metody nauczania języków obcych a sprawność czytania 193

V. Materiały do nauczania czytania 195

VI. Cele nauczania czytania w języku obcym 198

VII. Techniki nauczania czytania w języku obcym 200

VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem 204

IX. Podsumowanie 226

I. Komunikacja pisemna 227

PISANIE 227

II. Dlaczego pisanie jest trudne? 228

III. Pisanie a czytanie 230

IV. Język pisany a język mówiony 231

V. Język pisany – czy i jak go uczyć? 234

VI. Techniki nauczania pisania 245

VII. Poprawa i ocena prac 247

I. Wstęp 255

II. Klasyfikacja testów 255

KONTROLA WYNIKÓW W NAUCZANIUJĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGOTESTY JĘZYKOWE I ICH RODZAJE. KRYTERIA POPRAWNOŚCI TESTUJĘZYKOWEGO 255

III. Kryteria poprawności testu 259

IV. Ewaluacja 266

I. Wstęp 269

JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO 269

II. Rodzaje zadań testowych i jednostek testu 270

III. Przykłady zadań testowych w testowaniu języka polskiego jakoobcego 277

ANEKSCERTYFIKATOWE EGZAMINY Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO 299

I. Certyfikacja 299

II. Ogólny opis umiejętności językowych dla poszczególnych poziomówzaawansowania 301

PODRĘCZNIKI I POMOCE DYDAKTYCZNE. WYBÓR 309

Podręczniki ogólne 309

Podręczniki do nauczania wymowy polskiej 310

Pomoce do nauczania gramatyki 311

Pomoce do nauczania ortografii 311

Pomoce do nauczania słownictwa 311

Pomoce do nauczania rozumienia ze słuchu 312

Pomoce do nauczania czytania 313

Pomoce do nauczania mówienia 313

Pomoce do nauczania pisania 313

Słowniki ogólne języka polskiego (wybór) 314

Słowniki specjalistyczne 314

Zbiory testów 314

Słowniki ogólne dla cudzoziemców 315

Słowniki specjalistyczne dla cudzoziemców 315

BIBLIOGRAFIA 316