"Europa multimedialna. Od Acta Diurna do Europa.eu"

Identyfikator Librowy: 6049

Spis treści

Wstęp 7

Rozdział 1. Rozwój prasy drukowanej w Europie 13

1.1. Acta Diurna, Gutenberg i pierwsze periodyki 13

1.2. Początki wolnej prasy i rozwój prasy politycznej 19

1.3. Telegraf, agencje informacyjne i prasa jako biznes 25

1.4. Specjalizacja prasy drukowanej i kształtowanie się systemów prasowych 32

1.5. Współczesna prasa opiniotwórcza w europejskich demokracjach 41

1.6. Prasa ekonomiczna, tabloidy i kolorowe magazyny – biznes prasowy we współczesnej Europie 53

1.7. Decentralizacja państw i „Europa stu flag” – prasa regionalna i lokalna 65

Podsumowanie 76

Case Study 1. „Avui”, „El Correo” i „La Voz de Galicia” – hiszpańskie dzienniki regionalne a nowoczesny regionalizm europejski 77

1. „Avui” – ostoja katalanizmu 79

2. „El Correo Español – El Pueblo Vasco” – baskijska tuba zdrowego rozsądku 102

3. „La Voz de Galicia” – galicyjski mentor 123

Rozdział 2. Internet, koncerny multimedialne i europejska sfera publiczna 143

2.1. Nowe media na Starym Kontynencie – od telegrafu do Internetu 143

2.2. Konwergencja mediów i wpływ Internetu na media tradycyjne w krajach europejskich 154

2.3. Koncerny multimedialne i Silvio Berlusconi – media, biznes i polityka 171

2.4. Europa.eu, europejskie społeczeństwo informacyjne i nowoczesny rozwój regionalny 186

2.5. Czy istnieje europejska sfera publiczna? Dylematy europejskiej tożsamości i komunikowania 198

Podsumowanie 206

Case Study 2. Analiza porównawcza rynków telewizyjnych państw UE w epoce cyfryzacji i multimedialności 208

Austria 209

Belgia 209

Bułgaria 210

Cypr 210

Czechy 210

Dania 211

Estonia 211

Finlandia 212

Francja 212

Grecja 213

Hiszpania 213

Holandia 214

Irlandia 215

Litwa 215

Luksemburg 215

Łotwa 216

Malta 216

Niemcy 217

Polska 217

Portugalia 218

Rumunia 218

Słowacja 219

Słowenia 219

Szwecja 220

Węgry 220

Wielka Brytania 221

Włochy 221

Zakończenie 224

Bibliografia 225

Nota o autorze 241