"Europa multimedialna. Od Acta Diurna do Europa.eu"
Identyfikator Librowy: 6049
Spis treści
Wstęp 7
Rozdział 1. Rozwój prasy drukowanej w Europie 13
1.1. Acta Diurna, Gutenberg i pierwsze periodyki 13
1.2. Początki wolnej prasy i rozwój prasy politycznej 19
1.3. Telegraf, agencje informacyjne i prasa jako biznes 25
1.4. Specjalizacja prasy drukowanej i kształtowanie się systemów prasowych 32
1.5. Współczesna prasa opiniotwórcza w europejskich demokracjach 41
1.6. Prasa ekonomiczna, tabloidy i kolorowe magazyny – biznes prasowy we współczesnej Europie 53
1.7. Decentralizacja państw i „Europa stu flag” – prasa regionalna i lokalna 65
Podsumowanie 76
Case Study 1. „Avui”, „El Correo” i „La Voz de Galicia” – hiszpańskie dzienniki regionalne a nowoczesny regionalizm europejski 77
1. „Avui” – ostoja katalanizmu 79
2. „El Correo Español – El Pueblo Vasco” – baskijska tuba zdrowego rozsądku 102
3. „La Voz de Galicia” – galicyjski mentor 123
Rozdział 2. Internet, koncerny multimedialne i europejska sfera publiczna 143
2.1. Nowe media na Starym Kontynencie – od telegrafu do Internetu 143
2.2. Konwergencja mediów i wpływ Internetu na media tradycyjne w krajach europejskich 154
2.3. Koncerny multimedialne i Silvio Berlusconi – media, biznes i polityka 171
2.4. Europa.eu, europejskie społeczeństwo informacyjne i nowoczesny rozwój regionalny 186
2.5. Czy istnieje europejska sfera publiczna? Dylematy europejskiej tożsamości i komunikowania 198
Podsumowanie 206
Case Study 2. Analiza porównawcza rynków telewizyjnych państw UE w epoce cyfryzacji i multimedialności 208
Austria 209
Belgia 209
Bułgaria 210
Cypr 210
Czechy 210
Dania 211
Estonia 211
Finlandia 212
Francja 212
Grecja 213
Hiszpania 213
Holandia 214
Irlandia 215
Litwa 215
Luksemburg 215
Łotwa 216
Malta 216
Niemcy 217
Polska 217
Portugalia 218
Rumunia 218
Słowacja 219
Słowenia 219
Szwecja 220
Węgry 220
Wielka Brytania 221
Włochy 221
Zakończenie 224
Bibliografia 225
Nota o autorze 241