"Barwy i psychika"
Identyfikator Librowy: 61691
Spis treści
WPROWADZENIE 7
Powstanie problemu 9
ROZDZIAŁ I. TEORIE PERCEPCJI BARW 9
Badania fizyczne nad barwami jako właściwościami światła 11
Kształtowanie się podstaw teoretycznych percepcji barw w świetle fizyki i fizjologii XVII–XIX wieku 11
Badania fizjologiczne nad mechanizmami postrzegania barw 17
Budowa i funkcjonowanie oka a widzenie barwne 19
Fizjologiczne podstawy widzenia barw 19
Obrazy następcze i kontrast barw 24
Zjawisko adaptacji na barwy 26
Stałość spostrzegania barwy 27
Ślepota na barwy – daltonizm 28
Modele wyjaśniające powstawanie barw i widzenie barwne 31
Wprowadzenie 31
Model układu barw J. W. Goethego 32
Schemat kuli barw Rungego 33
Diagramy kołowe barw 35
Ewolucja palety barw w malarstwie 38
Wprowadzenie 45
ROZDZIAŁ II. EKSPRESYJNO-SYMBOLICZNA WARTOŚĆ KOLORU W DZIEJACH SZTUKI 45
Kolorystyka dzieł sztuki i jej interpretacja psychologiczna. Szkic historyczny 49
Istota symbolu i symbolizacji 67
ROZDZIAŁ III. BARWA JAKO SYMBOL I WARTOŚĆ W TRADYCJI HUMANISTYCZNEJ 67
Barwa jako symbol 70
Wprowadzenie 78
ROZDZIAŁ IV. ZWIĄZEK BARW Z PSYCHIKĄ. PODSTAWY TEORETYCZNE 78
Ujęcie związku barw z psychiką człowieka w świetle teorii asocjacji 79
Związek barwy z pobudliwością afektywną człowieka 82
Energetyczno-dynamiczne oddziaływanie barw na strukturę psychofizjologiczną organizmu człowieka 85
Światło i barwa jako podstawowa energia życia 90
Próba syntezy 98
Wprowadzenie 107
Zjawisko projekcji a barwy 107
ROZDZIAŁ V. BARWY W DIAGNOSTYCE PSYCHOLOGICZNEJ 107
Zjawisko projekcji w psychologii 109
Projekcja twórcza 111
Ekspresja plastyczna a projekcja 115
Struktura wytworu plastycznego jako podstawa informacji projekcyjnej 119
Kolor jako znak i wartość w projekcji 121
Prezentacja wybranych narzędzi badawczych 129
Test Kolorów Maxa Lüschera 129
Test Barwnych Piramid (M. Pfister, R. Heiss, K. W. Schaie) 137
Test Kolorowych Kwadratów (TKK) A. Weyssenhoff. Wersja eksperymentalna 144
Na pograniczu parapsychologii i chromo terapii 152
ROZDZIAŁ VI. BARWY W TERAPII 152
Energie życia 156
Światło i barwy jako energie regulujące funkcjonowanie organizmów żywych 156
Aura i energie barwne czakramów 160
Terapia barwna 167
Mandala jako kreatywna terapia 172
Tworzenie mandali i jej psychologiczna interpretacja 174
Wprowadzenie do problemu 180
ROZDZIAŁ VII. Z BADAŃ NAD PERCEPCJĄ BARW PRZEZ DZIECI I MŁODZIEŻ 180
Badania nad percepcją i preferencjami kolorów przez dzieci przedszkolne i w młodszym wieku szkolnym 184
Opis metody 184
Preferencje kolorystyczne dzieci przedszkolnych 191
Preferencje kolorystyczne dzieci 7–9-letnich 194
Cele i problemy badawcze 195
Preferencje kolorystyczne dzieci i młodzieży w wieku 10–18 lat 195
Metodyka prowadzonych badań 197
Charakterystyka terenu badań i osób badanych 202
Zasady obliczania wyników 202
Analiza statystyczna uzyskanych wyników w badaniach I (test) i II (retest) 203
Wprowadzenie do problemu 217
ROZDZIAŁ VIII. ZWIĄZEK KOLORÓW Z EMOCJAMI W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH MŁODZIEŻY 217
Inwentarz Emocji (IE) 220
Opis metody i organizacji badań 220
Charakterystyka terenu badań i osób badanych 221
Synteza wyników badań 222
Dyskusja wyników w świetle wiedzy teoretycznej 235
Wprowadzenie do problemu 244
ROZDZIAŁ IX. KOLOR W EKSPRESJI PLASTYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY 244
Z badań nad rozwojem kolorystyki w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w świetle literatury przedmiotu 245
Dynamika ekspresji kolorystycznej a fazy i etapy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży 252
Kolor w ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży w świetle badań własnych 259
Problematyka badań 259
Metodyka prowadzonych badań 260
Teren i osoby badane 262
Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w wieku przedszkolnym 263
Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w młodszym wieku szkolnym 269
Rozwój i regresja w kolorystyce wytworów plastycznych młodzieży starszych klas szkoły podstawowej 275
ZAKOŃCZENIE 284
BIBLIOGRAFIA 289
ILUSTRACJE 296