"Barwy i psychika"

Identyfikator Librowy: 61691

Spis treści

WPROWADZENIE 7

Powstanie problemu 9

ROZDZIAŁ I. TEORIE PERCEPCJI BARW 9

Badania fizyczne nad barwami jako właściwościami światła 11

Kształtowanie się podstaw teoretycznych percepcji barw w świetle fizyki i fizjologii XVII–XIX wieku 11

Badania fizjologiczne nad mechanizmami postrzegania barw 17

Budowa i funkcjonowanie oka a widzenie barwne 19

Fizjologiczne podstawy widzenia barw 19

Obrazy następcze i kontrast barw 24

Zjawisko adaptacji na barwy 26

Stałość spostrzegania barwy 27

Ślepota na barwy – daltonizm 28

Modele wyjaśniające powstawanie barw i widzenie barwne 31

Wprowadzenie 31

Model układu barw J. W. Goethego 32

Schemat kuli barw Rungego 33

Diagramy kołowe barw 35

Ewolucja palety barw w malarstwie 38

Wprowadzenie 45

ROZDZIAŁ II. EKSPRESYJNO-SYMBOLICZNA WARTOŚĆ KOLORU W DZIEJACH SZTUKI 45

Kolorystyka dzieł sztuki i jej interpretacja psychologiczna. Szkic historyczny 49

Istota symbolu i symbolizacji 67

ROZDZIAŁ III. BARWA JAKO SYMBOL I WARTOŚĆ W TRADYCJI HUMANISTYCZNEJ 67

Barwa jako symbol 70

Wprowadzenie 78

ROZDZIAŁ IV. ZWIĄZEK BARW Z PSYCHIKĄ. PODSTAWY TEORETYCZNE 78

Ujęcie związku barw z psychiką człowieka w świetle teorii asocjacji 79

Związek barwy z pobudliwością afektywną człowieka 82

Energetyczno-dynamiczne oddziaływanie barw na strukturę psychofizjologiczną organizmu człowieka 85

Światło i barwa jako podstawowa energia życia 90

Próba syntezy 98

Wprowadzenie 107

Zjawisko projekcji a barwy 107

ROZDZIAŁ V. BARWY W DIAGNOSTYCE PSYCHOLOGICZNEJ 107

Zjawisko projekcji w psychologii 109

Projekcja twórcza 111

Ekspresja plastyczna a projekcja 115

Struktura wytworu plastycznego jako podstawa informacji projekcyjnej 119

Kolor jako znak i wartość w projekcji 121

Prezentacja wybranych narzędzi badawczych 129

Test Kolorów Maxa Lüschera 129

Test Barwnych Piramid (M. Pfister, R. Heiss, K. W. Schaie) 137

Test Kolorowych Kwadratów (TKK) A. Weyssenhoff. Wersja eksperymentalna 144

Na pograniczu parapsychologii i chromo terapii 152

ROZDZIAŁ VI. BARWY W TERAPII 152

Energie życia 156

Światło i barwy jako energie regulujące funkcjonowanie organizmów żywych 156

Aura i energie barwne czakramów 160

Terapia barwna 167

Mandala jako kreatywna terapia 172

Tworzenie mandali i jej psychologiczna interpretacja 174

Wprowadzenie do problemu 180

ROZDZIAŁ VII. Z BADAŃ NAD PERCEPCJĄ BARW PRZEZ DZIECI I MŁODZIEŻ 180

Badania nad percepcją i preferencjami kolorów przez dzieci przedszkolne i w młodszym wieku szkolnym 184

Opis metody 184

Preferencje kolorystyczne dzieci przedszkolnych 191

Preferencje kolorystyczne dzieci 7–9-letnich 194

Cele i problemy badawcze 195

Preferencje kolorystyczne dzieci i młodzieży w wieku 10–18 lat 195

Metodyka prowadzonych badań 197

Charakterystyka terenu badań i osób badanych 202

Zasady obliczania wyników 202

Analiza statystyczna uzyskanych wyników w badaniach I (test) i II (retest) 203

Wprowadzenie do problemu 217

ROZDZIAŁ VIII. ZWIĄZEK KOLORÓW Z EMOCJAMI W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH MŁODZIEŻY 217

Inwentarz Emocji (IE) 220

Opis metody i organizacji badań 220

Charakterystyka terenu badań i osób badanych 221

Synteza wyników badań 222

Dyskusja wyników w świetle wiedzy teoretycznej 235

Wprowadzenie do problemu 244

ROZDZIAŁ IX. KOLOR W EKSPRESJI PLASTYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY 244

Z badań nad rozwojem kolorystyki w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w świetle literatury przedmiotu 245

Dynamika ekspresji kolorystycznej a fazy i etapy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży 252

Kolor w ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży w świetle badań własnych 259

Problematyka badań 259

Metodyka prowadzonych badań 260

Teren i osoby badane 262

Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w wieku przedszkolnym 263

Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w młodszym wieku szkolnym 269

Rozwój i regresja w kolorystyce wytworów plastycznych młodzieży starszych klas szkoły podstawowej 275

ZAKOŃCZENIE 284

BIBLIOGRAFIA 289

ILUSTRACJE 296