"Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej"
Identyfikator Librowy: 68972
Spis treści
Wprowadzenie 4
Bibliografia 5
Część I 5
Z teorii pedagogiki specjalnej Zagadnienia terminologiczne i kierunki rozwoju 5
Katarzyna Parys, Sławomir Olszewski 5
Przeobrażenia terminologiczne w pedagogice specjalnej. Jaka pedagogika? 5
Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta 9
Nowe tendencje i kierunki rozwoju pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną – zmiany paradygmatów 10
Grażyna Gunia 13
Ustawa o języku migowym – implikacje dla surdopedagogiki 13
Marzenna Zaorska 17
Dlaczego dziecko ze sprzężoną niepełnosprawnością sensoryczną oraz sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną (nie) może być autystyczne? 17
Część II 24
Z praktyki subdyscyplin pedagogiki specjalnej 24
Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta 24
Czy praktyka pedagogiczna dotrzymuje kroku zmianom w teorii pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną? 24
Bernadeta Szczupał 28
Architektoniczne i urbanistyczne działania w kontekście potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową – dylematy legislacyjne 29
Iwona Jagoszewska 33
Przygotowanie nauczycieli szkół masowych do pracy z dziećmi z uszkodzonym słuchem 33
Monika Włodarczyk-Dudka 40
Interakcja uczeń – pies w edukacji i rehabilitacji. Empiryczna analiza poglądów przyszłych pedagogów specjalnych na wykorzystanie zwierząt w pracy z osobami z niepełnosprawnością 40
Aneta Mróz 45
Formy aktywizacji osób niepełnosprawnych intelektualnie mieszkających w Domu Pomocy Społecznej im. bł. Jana Pawła II w Krasnymstawie 45
Część III 47
Podmiot pedagogiki specjalnej 47
Aniela Korzon 47
Ewolucja stosunku rodziców do dziecka niepełnosprawnego 47
Beata Cytowska 49
Wydarzenia i osoby znaczące w biografii jako źródło samoświadomości osób z niepełnosprawnością intelektualną 49
Irena Ramik-Mażewska 56
Wybrane obszary samooceny dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w integracyjnym systemie edukacji 56
Agnieszka Żywanowska 61
Niepełnosprawność intelektualna w obszarze wybranych mechanizmów stygmatyzacji społecznej 61
Barbara Winczura 65
Kompetencja emocjonalna dzieci z autyzmem 65
Joanna Żeromska-Charlińska 71
Obawa czy niebyt? Dysonans relacji w terminalnym okresie choroby 71
Hanna Szczerbicz 76
Odpowiedzialne ojcostwo – samotne wychowywanie dziecka z niepełnosprawnością 76
Katarzyna Plutecka 83
Rola ojca w rehabilitacji dziecka niesłyszącego z implantem ślimakowym 83
Bożena Sidor-Piekarska 86
Funkcjonowanie społeczne dzieci z trudnościami w rozwoju w percepcji ich rodziców 86
Małgorzata Obara-Gołębiowska 95
Walka z otyłością jako problem psychospołeczny XXI wieku. Wpływ implementacji intencji celu na samoregulację odżywiania się 95