"Intelektualizacja procesu nauczania a rozwój dyspozycji do gry sportowej na przykładzie piłki nożnej"

Identyfikator Librowy: 90270

Spis treści

Wstęp 5

1. Uwarunkowania osobnicze działań w grze sportowej 7

I. Wprowadzenie teoretyczne 7

1.1. Umysłowo-psychiczne dyspozycje do działania w grze 19

1.2. Zdolności motoryczne jako czynnik umożliwiający działania gracza 29

1.3. Umiejętność i sprawność działania gracza 33

2. Uczenie się i nauczanie czynności ruchowych 37

2.1. Proces nauczania czynności ruchowych 42

2.2. Znaczenie wiedzy w nauczaniu działań ruchowych 47

3. Intelektualizacja nauczania gry 53

3.1. Intelektualne formy nauczania jako środki wzmacniające proces szkolenia gracza 57

3.2. Problematyka intelektualizacji nauczania w badaniach z zakresu gry w piłkę nożną 61

II. Procedura badawcza 65

1. Cel pracy, pytania i hipotezy badawcze 66

2. Materiał i metodyka badań 67

2.1. Materiał badawczy (dobór grup) 67

2.2. Założenia eksperymentu dydaktyczno-sportowego (pedagogicznego) 69

2.2.1. Główne założenia nauczania 72

2.2.2. Proces nauczania w grupie kontrolnej 73

2.2.3. Proces nauczania w grupie eksperymentalnej 74

2.3. Techniki i narzędzia badawcze 75

2.3.1. Pomiar cech budowy ciała (rozwój fizyczny) 76

2.3.2. Pomiar sprawności motorycznej 76

2.3.3. Pomiar czynności ruchowych z piłką 76

2.3.4. Testy działań indywidualnych i grupowych w grach symulacyjnych 80

2.3.5. Testy wiedzy specjalnej 86

2.3.6. Ocena sprawności umysłowej 90

2.4. Metody statystycznej analizy danych 90

1. Związek sprawności umysłowej z wybranymi aspektami sprawności działań gracza 92

Rozdział III. Prezentacja i omówienie wyników badań 92

1.1. Analiza związków pomiędzy sprawnością umysłową a poziomem wiedzy o grze 93

1.2. Analiza związków pomiędzy sprawnością umysłową a poziomem wykonywania czynności ruchowych z piłką 95

1. 3. Analiza związków pomiędzy sprawnością umysłową a sprawnością działania w grach symulacyjnych 97

2. Związki pomiędzy wiedzą o grze a wybranymi aspektami sprawności działania w grze 99

2.1. Analiza związków pomiędzy wiedzą o grze a poziomem wykonania czynności ruchowych z piłką 100

2.2. Analiza związków pomiędzy wiedzą o grze a sprawnością działania w grach symulacyjnych 101

3. Wpływ intelektualizacji w kształtowaniu dyspozycji do gry na tle rozwoju fizycznego i motorycznego 104

3.1. Ocena rozwoju fizycznego 106

3.2. Ocena rozwoju zdolności motorycznych 109

3.3. Analiza rozwoju umiejętności ruchowych gracza (tzw. umiejętności technicznych) 111

3.3.1. Ocena zmian wiedzy o czynnościach ruchowych stosowanych w grze 111

3.3.2. Ocena zmian poziomu wykonania czynności ruchowych z piłką w warunkach wyizolowanych z gry 113

3.3.3. Ocena rozwoju wykonania czynności ruchowych z piłką w grach symulującychwarunki gry klasyfikowanej 116

3.4. Analiza rozwoju umiejętności taktycznych gracza 119

3.4.1. Ocena zmian wiedzy o taktyce gry 120

3.4.2. Ocena zmian poziomu skuteczności współdziałania w grach symulujących warunki gry klasyfikowanej 122

3.5. Wpływ badanych dyspozycji na sprawność działania w grach symulacyjnych 124

IV. Weryfikacja hipotez 130

V. Podsumowanie i wnioski 134

Piśmiennictwo 155

Aneks 171

Summary: The intellectualisation of the process of teaching and the development of dispositions to sport games (an exampleof football) 213