"Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice"

Identyfikator Librowy: 94020

Spis treści

WPROWADZENIE 9

1.1. Pięć zasadniczych punktów 13

ROZDZIAŁ 1. OSOBLIWOŚCI EKSPERYMENTU W BADANIACHPSYCHOLOGICZNYCH I PEDAGOGICZNYCH– UWAGI WPROWADZAJĄCE 13

1.2. Eksperyment a teoria – zasada niesprzeczności paradygmatycznej 14

1.3. Pomiar zmiennych a teoria – zasada zgodności pomiaru zmiennychi teorii psychologicznej 16

1.4. Metodologiczne i psychologiczne kryteria dobroci planueksperymentalnego 17

1.4.1. Kryteria metodologiczne 18

1.4.2. Kryteria psychologiczne 19

rezultatu eksperymentu i teorii psychologicznej 21

1.6. Wnioski 22

Podstawowe pojęcia 25

Literatura zalecana 26

2.1. Zmienna 27

ROZDZIAŁ 2. EKSPERYMENT – PODSTAWOWE POJĘCIA I ZAŁOŻENIA 27

2.2. Zmienność i wariancja jako jej miara.Rozbicie wariancji całkowitej na wariancje cząstkowe 37

2.3. Istotność 46

2.4. Kontrola 47

2.5. Randomizacja – zasada randomizacji 48

2.6. Manipulacja 50

2.7. Eksperyment – definicja 51

Podstawowe pojęcia 52

Literatura zalecana 54

3.1. Ustalenia definicyjne i założenia wyjściowe 55

ROZDZIAŁ 3. ODMIANA JEDNO-JEDNOZMIENNOWA– PODSTAWOWE PLANY EKSPERYMENTALNE OPARTENA PORÓWNANIACH DWUGRUPOWYCH 55

3.2. Przegląd planów eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych 60

3.2.1. Plan dwugrupowy z grupą eksperymentalną i grupą kontrolną– z pretestem i posttestem w obu grupach 61

3.2.2. Plan dwugrupowy z grupą eksperymentalną i grupą kontrolną– z posttestem w obu grupach 64

w grupie eksperymentalnej 67

w czterech grupach (plan Solomona) 69

w różnych grupach 72

w różnych grupach 73

w różnych grupach 75

w różnych grupach 76

3.2.9. Plan jednogrupowy z pretestem i posttestem 78

3.2.10. Plan jednogrupowy z posttestem 80

3.3. Ograniczenia odmiany jedno-jednozmiennowej 81

Literatura zalecana 82

Podstawowe pojęcia 82

PLANY CZYNNIKOWE W GRUPACH KOMPLETNIEZRANDOMIZOWANYCH 83

4.1. Podstawowe pojęcia i definicje – na przykładzieplanu jednoczynnikowego (A) w grupach kompletniezrandomizowanych 85

4.1.1. Zapis wyników 85

4.1.2. Odchylenie wyniku od średniej. Sumy kwadratów odchyleńwyników od średniej SS. Struktura pojedynczego wyniku– efekty główne czynnika A (αi) i błąd eksperymentalny (εik) 89

4.1.3. Stopnie swobody df 93

4.1.4. Średnie kwadraty MS. Wartości oczekiwane średnichkwadratów E(MS) 96

4.1.5. Hipotezy – zerowa H0 i alternatywna H1 98

4.1.6. Podejmowanie decyzji odnośnie do H0 za pomocą testu F.Korzystanie z tablic Snedecora wartości statystyki F 100

nieortogonalny 101

4.1.8. Założenia . Odchylenia od założeńi transformacja wyników surowych 102

4.2. Plan jednoczynnikowy (A) w grupach kompletniezrandomizowanych (n > 1) 106

4.3. Plan dwuczynnikowy (AB) w grupach kompletniezrandomizowanych (n > 1) 109

4.3.1. Podstawowe pojęcia i definicje (ciąg dalszy punktu 4.1) 109

4.3.2. Analiza przykładu 117

4.4. Plan trójczynnikowy (ABC) w grupach kompletniezrandomizowanych (n > 1) 124

4.4.1. Założenia statystyczne planu ABC 124

4.4.2. Pojęcie interakcji ABC – A| bj, A| cz, Β| ai, Β| cz, C| ai, C| bjoraz proste efekty interakcyjne AB| cz, AC| bj, BC| ai 128

4.4.3. Analiza przykładu 138

4.5. Test wielokrotnych porównań HSD Tukeya 141

4.6. Plan jednoczynnikowy w grupach kompletnie zrandomizowanych(n > 1) – porównanie p – 1 grup eksperymentalnychz 1 grupą kontrolną: test Dunnetta 145

Podstawowe pojęcia 147

Literatura zalecana 149

5.1. Specyfika planów eksperymentalnych z powtarzaniem pomiarówzmiennej zależnej. Założenia ANOVA 150

PLANY CZYNNIKOWE Z POWTARZANIEM POMIARÓWZMIENNEJ ZALEŻNEJ 150

5.2. Plan jednoczynnikowy (A) z powtarzaniem pomiarów zmiennejzależnej (n = 1) 155

5.2.1. Struktura wyniku pojedynczej osoby. Efekty główneczynnika A. Założenia modelu 155

5.2.2. Sumy kwadratów SS. Stopnie swobody df.Średnie kwadraty MS.Oczekiwane średnie kwadraty E(MS) 156

5.2.3. Hipotezy zerowe i ich testy 159

5.2.4. Porównania wielokrotne 160

5.2.5. Analiza przykładu 160

5.3. Plan dwuczynnikowy (AB) z powtarzaniem pomiarów zmiennejzależnej w obrębie czynnika Β(n > 1) 161

5.3.1. Struktura wyniku pojedynczej osoby.Efekty główne czynnika A. Założenia modelu 161

5.3.3. Hipotezy zerowe i ich testy 165

5.3.4. Interakcja AB. Efekty proste 167

5.3.5. Porównania wielokrotne 172

5.3.6. Analiza przykładu 173

Literatura zalecana 175

Podstawowe pojęcia 175

ROZDZIAŁ 6. O TYM, CO ISTOTNE 176

6.1. Testy istotności różnic 177

6.1.1. Skala przedziałowa i ilorazowa 177

6.1.2. Skala porządkowa 186

6.1.3. Skala nominalna 195

niezależnymi dla niej istotnymi 200

zmiennych w planach ANOVA – przypadek gdy zmienna Yjest przedziałowa, a zmienne X są nominalne 201

Podstawowe pojęcia 212

Literatura zalecana 213

7.1. Cztery konteksty trafności planu eksperymentalnego 215

ROZDZIAŁ 7. JAK ZAPEWNIĆ WYSOKĄ TRAFNOŚĆ PLANUEKSPERYMENTALNEGO? 215

7.2. Trafność wewnętrzna 216

7.3. Czynniki zakłócające trafność wewnętrzną 218

7.4. Trafność zewnętrzna 222

7.5. Czynniki zakłócające trafność zewnętrzną 224

Podstawowe pojęcia 225

Literatura zalecana 226

8.1. Pretest zmiennej zależnej – problemy metodologiczne 227

ROZDZIAŁ 8. DLACZEGO NALEŻY ZWRACAĆ UWAGĘ NA PRETESTZMIENNEJ ZALEŻNEJ? 227

8.2. Znaczenie pretestu zmiennej zależnej 229

Literatura zalecana 237

Podstawowe pojęcia 237

LITERATURA 238

SPIS TABLIC STATYSTYCZNYCH 243

INDEKS NAZWISK 278