"Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych Diagnoza – edukacja – terapia"

Identyfikator Librowy: 99089

Spis treści

Przedmowa 4

Część I 6

Komunikacja – diagnoza, możliwości językowe i komunikacyjne 6

Joanna Gładyszewska-Cylulko 6

Psychologiczne aspekty języka i mowy 6

Barbara Winczura 11

Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji u małych dzieci z autyzmem. Dylematy wczesnej diagnozy autyzmu 11

Język, mowa i komunikacja u dzieci z FAS – doniesienie z badań 15

Katarzyna Kokot 15

Bogusława Beata Kaczmarek 18

Mowa i język dzieci z zespołem Downa – czynniki zakłócające 18

Danuta Pluta-Wojciechowska 24

Zaburzenia substancji segmentalnej czy wielowymiarowe zaburzenia rozwoju mowy dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia? 24

Aneta Kochanowicz 29

Komunikacja z dzieckiem z syndromem apallicznym – dylematy diagnostyczne 29

Część II 33

Komunikacja – relacje interpersonalne, komunikacja społeczna 33

Anna Matkowska 33

Dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi – rozważania o możliwościach komunikacyjnych 33

Paulina Dziadosz 33

Agnieszka Jędrzejowska 37

Wczesne zabawy interakcyjne jako płaszczyzna rozwijania umiejętności komunikacyjnych u dzieci z zespołem Downa 37

Bernadeta Szczupał 40

Dziecko z zespołem Möbiusa w komunikacji interpersonalnej 40

Joanna Konarska 45

Zaburzenia mowy i komunikacji w świetle relacji interpersonalnych 45

Małgorzata Przepióra 50

Wybrane aspekty procesu komunikacji u dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie 50

Część III 56

Komunikacja – grupa rówieśnicza, edukacja integracyjna 56

Halina Dmochowska 56

Komunikacja dzieci przedszkolnych w grupach integracyjnych 56

Jolanta Lipińska-Lokś 59

Wybrane aspekty komunikowania w klasie integracyjnej 59

Elżbieta M. Minczakiewicz 63

Sytuacja szkolna uczniów z zaburzeniami mowy w klasie i grupie rówieśniczej 63

Anna Regner 68

Kompetencja komunikacyjna dzieci z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim w warunkach edukacji integracyjnej i specjalnej 68

Część IV 78

Komunikacja – wspomaganie rozwoju i terapia 78

Małgorzata Modelska 78

Wybrane zagadnienia terapii dziecka z zaburzeniami rozwoju mowy i komunikacji 78

Teresa Kaczan 81

Wspomaganie rozwoju komunikacji i odżywiania dziecka z rzadką chorobą genetyczną 81

Krzysztof Wawrzyn 83

Wspomaganie pozawerbalnej komunikacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i głębszą niepełnosprawnością intelektualną przez stymulację rozwoju emocjonalnego 83

Agnieszka Drzazga 88

Beata Cytowska 88

Znaczenie i wykorzystanie komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w porozumiewaniu się z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną 88

Paweł Cylulko 92

Posługiwanie się prostymi instrumentami perkusyjnymi sposobem bezsłownego komunikowania się dzieci 92

Diana Gulińska-Grzeluszka 96

Wspomaganie komunikacji niewerbalnej między dzieckiem a nauczycielem przez muzykoterapię 96

Joanna Gładyszewska-Cylulko 100

Wspomaganie komunikacji niewerbalnej osób z niepełnosprawnością wzrokową przez sztukę 100

Iwona Jagoszewska 105

Wspieranie komunikacji osób niesłyszących w wirtualnym świecie internetu 105

Aneta Rudzińska-Rogoża 109

Wybrane aspekty diagnozy i terapii trudności komunikacyjnych u dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego 109