Wydawnictwo Naukowe PWN SAibuk@pwn.plhttps://libra.ibuk.pl/20240325pl.ibuk.fiszka.id.119522.pozycja03001500BC010cm020cm0101Nauki o Zarządzaniu 2013, nr 4(17)002350320wielkość przedsiębiorstwa20podmiot dominujący20podmiot zależny20reguły biznesowe20grupa kapitałowa20procesy biznesowe20ryzyko walutowe0300Prezentujemy Państwu kolejny numer naszego kwartalnika, obejmujący artykuły zróżnicowane tematycznie, dotyczące różnych, jak się wydaje kluczowych, aspektów współczesnego zarządzania. Zwracamy przy tym uwagę, że większość prezentowanych publikacji dotyczy badań empirycznych, prezentując rezultaty przeprowadzonych analiz bądź opisując metody badań czy też podejmowane projektowane projekty badawcze. Uważamy to za istotny walor publikacji dotyczącej nauk o zarządzaniu, które z założenia są naukami stosowanymi.
Polecamy uwadze Czytelników artykuły poświęcone fundamentom zarządzania, jakimi są struktury organizacyjne. W tym nurcie wyróżnia się publikacja G. Osbert-Pociechy poruszająca kwestie zmian upraszczających organizacje, co jest trendem równie istotnym, co rzadko badanym. W ten nurt wpisuje się artykuł A. Sankowskiej i K. Santarka poświęcony kształtowaniu sieci organizacyjnych w nieczęsto badanej sferze nauki. Także grupy kapitałowe, efekty i problemy ich funkcjonowania wydają się niedostatecznie zbadane, pomimo powszechności ich występowania. Lukę poznawczą w tym zakresie stara się wypełnić w swej publikacji K. Ćwik.
Fundamentem zarządzania są możliwie sprawne struktury organizacyjne. Ich modelowaniu, poprzez doskonalenie reguł i procesów biznesowych, poświęcony jest artykuł W. Fliegnera.
W przedkładanej Państwu publikacji najintensywniej prezentowana jest tematyka metod zarządzania i sposobów ich doskonalenia. W tym obszarze sytuuje się aż 5 przedstawionych niżej propozycji. Polecamy uwadze Czytelników artykuł poświęcony rzadko poruszanemu aspektowi wypełniania funkcji menedżerskich, jakim jest intuicja w zarządzaniu – publikację K. Malewskiej. Dwa artykuły dotyczą kluczowego problemu w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, jakim bez wątpienia jest kreowanie ich innowacyjności. W jednym przypadku – w propozycji P. Klimas – analizowane są wymiary innowacyjności organizacyjnej w świetle badań empirycznych. W przypadku drugim, w prezentacji P. Rutkowskiego, mowa jest o innowacjach produktowych w powiązaniu z problematyką kształtowania portfela produktów.
Szczególnie istotnymi kierunkami doskonalenia współczesnych metod zarządzania jest, z jednej strony, zarządzanie projektami, a z drugiej strony – zarządzanie wiedzą. Pierwszemu zagadnieniu poświęcone są rozważania T. Kopczyńskiego dotyczące wykorzystania podejścia systemowego do udoskonalenia klasycznych metod podejścia projektowego. Drugim problemem zajęto się w przygotowanej przez E. Karaś i A. Piasecką-Głuszak analizie metod zarządzania wiedzą na przykładzie korporacji Google, a więc organizacji o szczególnych osiągnięciach w tym zakresie.
Ważnym obszarem współczesnych nauk o zarządzaniu jest problematyka komunikacji organizacji z otoczeniem, której w przedkładanym Państwu periodyku poświęcono aż 4 pozycje. W nurcie tym mieści się artykuł J. Woźniczki, prezentujący niekonwencjonalne spojrzenie na konkurencję marketingową przez pryzmat czasu. Zbliżonych zagadnień dotyczy publikacja K. Stepaniuka, opisująca wykorzystanie najnowocześniejszych instrumentów komunikacji w praktyce, zaprezentowanych za pomocą studium przypadku. Szeroko rozumianej problematyce komunikacji rynkowej poświęcono prezentację dotyczącą praktyki kształtowania polityki cenowej autorstwa P. Waniowskiego oraz przygotowaną przez M. Terleckiego pracę przedstawiającą sponsoring w praktyce organizacji sportowych.
Istotnymi, godnymi polecenia Czytelnikom elementami niniejszego numeru pisma są artykuły poświęcone metodyce badań ankietowych, zarządzaniu ryzykiem oraz finansowaniu współczesnej polityki kadrowej. Artykuł A. Zięby, prezentujący sposoby wykorzystania badań ankietowych w badaniach społecznych, dotyczy problemu rzadko rozpatrywanego, przez co wypełnia istotną lukę poznawczą, a jednocześnie ma znaczne walory aplikacyjne. Równie inspirująca dla Czytelników może być opracowana przez M. Jankowskiego analiza empiryczna problemów zarządzania ryzykiem kursowym na przykładzie toksycznych opcji walutowych. Znaczące, zarówno z naukowego, jak i z praktycznego punktu widzenia, wydają się też rozważania K. Tracz-Krupy, stanowiące krytyczną ocenę doświadczeń w zakresie wydatkowania środków Europejskiego Funduszu Społecznego na rozwój polityki kadrowej przedsiębiorstw.
Mamy nadzieję, że przedkładany Państwu numer naszego czasopisma dostarczy wartościowej lektury, inspirującej do przemyśleń i badań naukowych.
'0400Wstęp 7
Krzysztof Ćwik, Wzrost przedsiębiorstwa przez tworzenie ugrupowania kapitałowego 9
Wojciech Fliegner, Analiza relacji między regułami i procesami biznesowymi 18
Michał Jankowski, Toksyczne opcje walutowe – negatywne aspekty ograniczania ryzyka walutowego dla przedsiębiorstw na przykładzie wydarzeń z roku 2008 29
Elżbieta Karaś, Agnieszka Piasecka-Głuszak, Zarządzanie wiedzą – dlaczego tak ważne? 45
Patrycja Klimas, Współzależność wymiarów innowacyjności organizacyjnej 61
Tomasz Kopczyński, Zarządzanie projektami na tle wzrastającej złożoności i dynamiki otoczenia 73
Kamila Malewska, Doskonalenie potencjału intuicyjnego współczesnego menedżera 83
Grażyna Osbert-Pociecha, Zmiany upraszczające w organizacji – wyniki badań sondażowych 95
Ireneusz P. Rutkowski, Zmodyfikowane metody analizy portfelowej i ich zastosowanie do oceny projektów innowacji produktowych 109
Anna Sankowska, Krzysztof Santarek, Zaufanie w sieci badawczo-rozwojowej jednostek naukowych. Studia przypadków 123
Krzysztof Stepaniuk, Facebook jako płaszczyzna kreowania więzi społecznych między wybranymi podmiotami turystycznymi a użytkownikami serwisu. Studium przypadku 142
Michał Terlecki, Wykorzystanie sponsoringu imiennego w sporcie na przykładzie koszykarskiego Śląska Wrocław 154
Katarzyna Tracz-Krupa, Efektywność wydatkowania środków Europejskiego Funduszu Społecznego na rozwój kadr 172
Paweł Waniowski, Uczciwość cen. Etyczne aspekty procesu kształtowania cen w przedsiębiorstwach 184
Jarosław Woźniczka, Czas jako zmienna w procesach planowania i pomiaru efektów komunikacji marketingowej 198
Anna Zięba, Zastosowanie funkcji informacyjnej pytania w doskonaleniu analizy ankiet wykorzystywanych w przedsiębiorstwach 21901000301https://o.ibuk.pl/public/images/okladki/500/j2/119522.jpg01Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we WrocławiuWrocławPL012013PL01Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu20020.00015PLN