Wydawnictwo Naukowe PWN SAibuk@pwn.plhttps://libra.ibuk.pl/20240325pl.ibuk.fiszka.id.239892.pozycja030015978837252820900BC010cm020cm0101Rola państwa w rozwoju rynku ubezpieczeń cybernetycznych1A01Grzegorz Strupczewski002800320ryzyko cybernetyczne20ubezpieczenia cybernetyczne20rynek ubezpieczeń cybernetycznych20ubezpieczenia20cyberryzyko0300Ryzyko cybernetyczne to powszechne zagrożenie dla współczesnej gospodarki i społeczeństwa, którego skala sprawia, że należy je uznać za ryzyko katastroficzne. Ubezpieczenie od ryzyka cybernetycznego jest już dostępne na rynku, napotyka jednak na fundamentalne problemy związane z asymetrią informacji, współzależnością występowania szkód i niepełną zgodnością z kryteriami ubezpieczalności, innymi słowy, z podstawowymi założeniami paradygmatu ubezpieczeń. Skutkiem wskazanych barier jest suboptymalne tempo rozwoju rynku ubezpieczeń cybernetycznych. W kontekście wyzwania cywilizacyjnego, jakim jest idea gospodarki cyfrowej, powiązanego z poważnymi i niepokojącymi zagrożeniami wynikającymi z funkcjonowania w cyberprzestrzeni, powstaje pytanie o rolę, jaką państwo mogłoby odgrywać w stymulowaniu rozwoju rynku ubezpieczeń cybernetycznych. Czy państwo powinno pozostać przy klasycznej roli regulatora i nadzorcy rynku, jak ma to miejsce w przypadku większości ubezpieczeń gospodarczych, czy też uzasadnione będzie podjęcie przez państwo aktywnej roli na rynku ubezpieczeń?
Głównym celem pracy jest zbadanie przesłanek bezpośredniego zaangażowania państwa w rynek ubezpieczeń cybernetycznych w celu ograniczenia negatywnego wpływu eskalacji cyberryzyka na ten rynek. Autor systematyzuje różne podejścia do definiowania ryzyka cybernetycznego i proponuje własną definicję tego pojęcia. Ocenia również stan rynku cyberubezpieczeń i identyfikuje bariery jego rozwoju, omawia formy i przesłanki bezpośredniego zaangażowania państwa w rynek ubezpieczeń oraz bada negatywny wpływ eskalacji ryzyka cybernetycznego na rynek ubezpieczeń cybernetycznych. Wskazuje lukę pokrycia strat cybernetycznych jako uzasadnienie zaangażowania państwa w rynek cyberubezpieczeń, a także ocenia możliwość wykorzystania obligacji katastroficznych w sekurytyzacji ryzyka cybernetycznego. Praca adresowana jest do badaczy, praktyków, decydentów i innych osób zainteresowanych ubezpieczeniami ryzyka cybernetycznego.
'0400Wstęp 9
Rozdział 1 23
RYZYKO CYBERNETYCZNE I JEGO SYSTEMATYKA 23
1.1. Wprowadzenie 23
1.2. Charakterystyka podstawowych kategorii pojęciowych 24
1.3. Cyberprzestrzeń jako domena zdarzeń cybernetycznych 30
1.4. W poszukiwaniu definicji ryzyka cybernetycznego 38
1.5. Ontologiczny metamodel definicji ryzyka cybernetycznego 46
1.6. Systematyka ryzyka cybernetycznego 54
1.7. Podsumowanie 67
Rozdział 2 68
RYNEK UBEZPIECZEŃ CYBERNETYCZNYCH I OCENA JEGO FUNKCJONOWANIA 68
2.1. Wprowadzenie 68
2.2. Pojęcie ubezpieczenia ryzyka cybernetycznego i jego miejsce w klasyfikacji ubezpieczeń 71
2.3. Rynek ubezpieczeń cybernetycznych 75
2.4. Przedmiot i zakres ubezpieczenia cybernetycznego 83
2.5. Ocena ryzyka na potrzeby ubezpieczenia cybernetycznego 94
2.6. Taryfikacja składki w ubezpieczeniu cybernetycznym 97
2.7. Reasekuracja ryzyka cybernetycznego 100
2.8. Indywidualne i makroekonomiczne korzyści z ochrony ubezpieczeniowej ryzyka cybernetycznego 105
2.9. Podsumowanie 108
Rozdział 3 110
BARIERY ROZWOJU RYNKU UBEZPIECZEŃ RYZYKA CYBERNETYCZNEGO 110
3.1. Wprowadzenie 110
3.2. Problem asymetrii informacji 111
3.3. Problem kumulacji ryzyka 129
3.4. Problem niepełnej ubezpieczalności ryzyka cybernetycznego 139
3.5. Podsumowanie 148
Rozdział 4 149
PRZESŁANKI I MOŻLIWE FORMY ZAANGAŻOWANIA PAŃSTWA WE WSPARCIE FUNKCJONOWANIA RYNKU UBEZPIECZEŃ CYBERNETYCZNYCH 149
4.1. Wprowadzenie 149
4.2. Teoretyczne uzasadnienie interwencji państwa na rynku ubezpieczeń 155
4.3. Formy interwencji państwa na rynku ubezpieczeń 159
4.4. Państwo jako reasekurator ostatniej instancji 164
4.5. Programy ubezpieczeń katastroficznych z udziałem państwa oraz możliwości ich zastosowania w ubezpieczaniu ryzyka cybernetycznego 167
4.6. Zasadność zastosowania obligacji katastroficznych w finansowaniu skutków ryzyka cybernetycznego 175
4.7. Podsumowanie 183
Rozdział 5 185
AUTORSKI MODEL FUNKCJONOWANIA RYNKU CYBERUBEZPIECZEŃ W WARUNKACH ESKALACJI RYZYKA CYBERNETYCZNEGO 185
5.1. Wprowadzenie 185
5.2. Założenia i struktura modelu 187
5.3. Metodyka symulacji 196
5.4. Metodyka budowy scenariuszy stanów otoczenia – dane wejściowe 203
5.5. Modelowanie zmian funkcjonowania rynku ubezpieczeń cybernetycznych przy różnych scenariuszach stanów otoczenia 206
5.5.1. Eskalacja ryzyka cybernetycznego a rynek cyberubezpieczeń 206
5.5.2. Eskalacja ryzyka cybernetycznego a stopień pokrycia szkód spowodowanych tym ryzykiem 211
5.5.3. Utworzenie poolu ubezpieczeń cybernetycznych 213
5.5.4. Utworzenie poolu reasekuracji ryzyka cybernetycznego z udziałem państwa jako reasekuratora ostatniej instancji 216
5.5.5. Zastosowanie obligacji katastroficznych w poolu reasekuracji ryzyka cybernetycznego 222
5.6. Podsumowanie 230
Zakończenie 232
Załącznik 239
Literatura 242
Spis tabel 264
Spis rysunków 266
Streszczenie w języku angielskim 268
Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii specjalnej Zeszytów Naukowych: Monografie 26901000301https://o.ibuk.pl/public/images/okladki/500/i2/239892.jpg01Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w KrakowiePL012020PL01Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie200249.35015PLN