Wydawnictwo Naukowe PWN SAibuk@pwn.plhttps://libra.ibuk.pl/20240325pl.ibuk.fiszka.id.253267.pozycja030015978832323848500BC010cm020cm0101Dziecko w sytuacjach stresowych002730320stres20kompetencje informacyjne20edukacja włączająca20sytuacje odrzucenia dzieci20dwujęzyczność20dwukulturowość20wartość poznawcza rysunku20edukacja domowa20komunikacja językowa20cyfrowi tubylcy20systemy edukacyjne20edukacja0300W wieloautorskiej monografii Dziecko w sytuacjach stresowych pod redakcją naukową Małgorzaty Cywińskiej ukazano problematykę specyficznego rodzaju doświadczenia emocjonalnego, jakim jest dziecięcy stres, w dwóch niezwykle ważkich obszarach. Pierwszy z nich dotyczy stresowych interpersonalnych wymiarów rzeczywistości edukacyjnej dzieci, a drugi został poświęcony funkcjonalnemu, kulturowemu i informacyjno-komunikacyjnemu wymiarowi systemów edukacji jako źródłu stresu u dzieci.
Autorzy poszczególnych tekstów zamieszczonych w niniejszej publikacji ukazują sytuacje stresowe dzieci w kategoriach dystresu, rozpatrują je w sposób interdyscyplinarny, wieloaspektowy, w odniesieniu do różnych stanowisk teoretycznych i empirycznych. Przywoływane przez nich stresowe obrazy rzeczywistości dzieci, wskazujące niekiedy na dramatyczny wymiar ich codzienności, który czyni ogromne szkody w ich psychice, w obszarze funkcjonowania emocjonalnego, społeczno-moralnego i poznawczego, domagają się naszej uwagi, poszukiwania środków zaradczych, stosowania różnych form wsparcia, podejmowania określonych działań naprawczych, terapeutycznych – czyli naszej ogromnej uważności. Problem tej uważności został podjęty w niniejszej monografii.
'0400Wstęp (Małgorzata Cywińska) 9
Przedmowa (Zbyszko Melosik) 17
Stresowe interpersonalne wymiary rzeczywistości edukacyjnej dzieci 19
Małgorzata Cywińska Stresowe sytuacje odrzucenia rówieśniczego 21
Stefan T. Kwiatkowski Pozytywny klimat emocjonalny sali lekcyjnej jako czynnik chroniący dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym przed dystresem 39
Barbara Nowak „Głos mi odebrało”. Problemy w komunikacji językowej dzieci w sytuacjach stresowych 79
Urszula Szuścik Sytuacje stresowe a rysunek dziecka 95
Wiga Bednarkowa Stres dzieci objętych edukacją włączającą 109
Andrzej Twardowski Stres doświadczany przez rodzeństwo dzieci z niepełnosprawnościami 137
Funkcjonalny, kulturowy i informacyjno-komunikacyjny wymiar systemów edukacji jako źródło stresu u dzieci 157
Andrzej Olubiński Uczniowski (dy)stres jako efekt przedmiotowej oraz fasadowo-konformistycznej funkcji systemu edukacji 159
Marek Budajczak Wszystkie dzieci nasze są?! O stresie w edukacji domowej 189
Aleksandra Boroń Język, kultura i stres. Kształtowanie się tożsamości kulturowych u osób dwukulturowych i dwujęzycznych 207
Tomasz Gmerek Pomiędzy asymilacją, dyskryminacją i unicestwieniem. Geneza i rozwój szkolnictwa internatowego dla mniejszości tubylczych w Kanadzie 223
Paweł Topol Technologie informacyjne i komunikacyjne a stres u dzieci – wybrane zagadnienia 245
Małgorzata Makiewicz Uczeń schwytany w sieć 26101000301https://o.ibuk.pl/public/images/okladki/500/c/253267.jpg01Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama MickiewiczaPoznańPL012021PL01Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza200245.00015PLN