Wydawnictwo Naukowe PWN SAibuk@pwn.plhttps://libra.ibuk.pl/20240325pl.ibuk.fiszka.id.259894.pozycja030015978838220475900BC010cm020cm0101Zrozumieć niepełnosprawnośćProblemy, badania, refleksje003220320socjalizacja20autyzm20niepełnosprawność intelektualna20resocjalizacja20niepełnosprawność ruchowa0300W książce ukazano niepełnosprawność jako zagadnienie o charakterze interdyscyplinarnym, pozostające w polu zainteresowań przedstawicieli wielu dyscyplin naukowych. Znalazły się w niej rozdziały poświęcone: rozwiązaniom systemowym i politykom w obszarze niepełnosprawności, roli i znaczeniu instytucji w systemie wsparcia osób niepełnosprawnych, społeczeństwu i społecznościom wobec niepełnosprawności i osób niepełnosprawnych, interakcyjnemu wymiarowi niepełnosprawności, a także niepełnosprawności jako doświadczeniu osobistemu.
Publikacja, poza jej wymiarem naukowym, ma również istotny walor społeczny poprzez jej praktyczny i aplikacyjny charakter. Proponowana książka jest zatem skierowana zarówno do przedstawicieli środowiska akademickiego, przede wszystkim socjologów i pedagogów zainteresowanych problematyką niepełnosprawności, jak i praktyków zaangażowanych w udzielanie pomocy i wsparcia tej grupie klientów pomocy społecznej, a także tych wszystkich, którzy w życiu codziennym stykają się z ludźmi z niepełnosprawnościami, ich bliskimi oraz członkami rodzin.
'0400Grzegorz Całek, Jakub Niedbalski, Mariola Racław, Dorota Żuchowska-Skiba Czy jesteśmy w stanie „myśleć inaczej”? Kilka słów o (z)rozumieniu niepełnosprawności 7
ZROZUMIEĆ SIEBIE — (samo)postrzeganie osób z niepełnosprawnością 13
Dorota Pufund, (Z)rozumieć autyzm. Doświadczanie autyzmu przez blogujących self-adwokatów 15
Magdalena Kokot, Choroba Stargardta funkcjonalnie – o sposobach radzenia sobie z niepełnosprawnością wzroku w stopniu znacznym 29
Magda Lejzerowicz, Katarzyna Podstawka, Autorstwo własnego życia studenta z niepełnosprawnością a doświadczenia edukacyjne i społeczne 49
ZROZUMIEĆ „INNYCH” — rzecz o postrzeganiu osób z niepełnosprawnością przez otoczenie 73
Joanna Stawowy, Niepełnosprawność w historii sztuki oraz anty-ableizm sztuki współczesnej 75
Milena Trojanowska, Bioróżnorodność i różne modele niepełnosprawności w kontekście filozofii Michela Foucaulta 91
POMÓC W (SAMO)ZROZUMIENIU — wychowanie i (re)socjalizacja osób z niepełnosprawnością 109
Jakub Niedbalski, Wychowawcza rola aktywności fizycznej – analiza procesu socjalizacji osób z niepełnosprawnością w sporcie i przez sport 111
Karolina Goede, Resocjalizacja skazanych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z perspektywy dozoru kuratorskiego 131
Kamila Albin, Wcielić się nie znaczy zrozumieć. Krytyczna refleksja o symulacjach niepełnosprawności 155
ZROZUMIEĆ POTRZEBY — sposoby wsparcia osób z niepełnosprawnością 171
Anna Dobrychłop, Wsparcie studentów z zaburzeniami psychicznymi wyzwaniem dla uczelni wyższych 173
Agnieszka Kamyk-Wawryszuk, Opieka nad dzieckiem z chorobą rzadką i niepełnosprawnością intelektualną a wsparcie rodziny 203
Adrianna Krzywik, Iwona Nowakowska, Potrzeby osób z niepełnosprawnością a budżet obywatelski. Wyniki ankiety opinii wśród społeczności warszawskiego Muranowa 223
Angelika Greniuk, Założenia koncepcji niezależnego życia osób z niepełnosprawnością w Europejskiej Sieci na rzecz Niezależnego Życia 243
Wojciech Figiel, Między niepełnosprawnością a przekładem. Osoby niepełnosprawne jako twórcy i odbiorcy przekładu 259
Grzegorz Całek, Ulgi dla osób z niepełnosprawnością w polskich atrakcjach turystycznych 271
Zbigniew Głąb, Magdalena Kocejko, Polityka wobec niepełnosprawności w Polsce w perspektywie okrutnego optymizmu. Rzecz o niespełnianych obietnicach 291
Noty o autorach 31501000301https://o.ibuk.pl/public/images/okladki/500/a2/259894.jpg01Wydawnictwo Uniwersytetu ŁódzkiegoŁódźPL012021PL01Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego20020.00015PLN