"Siedemnastowieczne malarstwo holenderskie w literaturze polskiej po 1918 roku"
Identyfikator Librowy: 102338
Spis treści
Wstęp / 9
„Krajobrazy w ramach” – Pankiewicz, Makowski, Cybis i Herbert śladami siedemnastowiecznych pejzażystów holenderskich (oraz Fromentina) / 31
Rozdział 1. Pejzaż / 31
Petit pan de mur jaune – Czapski, Grudziński i Herbert wobec proustowskiej wizji widoku delft / 63
„Otwarte szeroko drzwi zapraszają”, czyli pisarze zaglądają do holenderskich wnętrz / 103
Rozdział 2. Malarstwo rodzajowe / 103
„W namalowanej ciszy i skupieniu” – literackie próby indywidualizacji bohaterek scen rodzajowych Vermeera / 127
Między malarskim a literackim widzeniem rzeczy – siedemnastowieczna martwa natura holenderska w refleksji Czapskiego i Herberta / 161
Rozdział 3. Martwa natura / 161
Realizm metafizyczny – Miłosz i „Holendrzy malujący martwe natury” / 193
holenderskim malarstwem portretowym / 221
Rozdział 4. Portret / 221
Ludzka twarz malarza – auto portrety Rembrandta w zwierciadle literatury / 238
Nota edytorska / 281
Wstęp. „Historia sztuki skrajnie subiektywna” / 283
W poszukiwaniu genezy pojęcia petits maîtres / 284
Historia sztuki okiem amatora / 291
Rozdział 1. „Malarz wielkiej proustowskiej melancholii” – Willem Duyster / 297
„Proces rehabilitacyjny/ 299
Dolce far niente / 306
„Dojrzała melancholia” / 311
Rozdział 2. „Poeta domu” – Pieter de Hooch / 327
Malarz mieszczańskich wnętrz / 328
„Dom jako kosmos moralny” / 337
Rozdział 3. „malarz czwartej pory roku” – Hendrick Avercamp 347
Avercamp–Bruegel (i flamandzka tradycja pejzażu) / 352
Przyczynek do biografii artysty z Kampen / 355
Pejzaż zimowy ze ślizgawką – ćwiczenia z ekfrazy / 360
„Mały ekskurs w dziedzinę holenderskich obyczajów hibernalnych” / 366
Naiwność, czyli „cnota pokory wobec rzeczywistości” / 373
Rozdział 4. „ostatni wizjoner gór w niderlandach” – Hercules Segers / 381
„Odkrycie” Segersa / 383
Dzieje wpływów / 386
Wrażliwość pisarza / 394
„Perspektywy” Saenredama / 401
Rozdział 5. „portrecista architektury” – Pieter Saenredam / 401
Tajniki warsztatu / 416
Przeciwko abstrakcji / 425
Et exaltavit humiles / 439
Zakończenie / 443
Nota bibliograficzna / 447
Bibliografia / 449
Spis ilustracji / 469
Summary / 471
Indeks osobowy / 479