"Siedemnastowieczne malarstwo holenderskie w literaturze polskiej po 1918 roku"

Identyfikator Librowy: 102338

Spis treści

Wstęp / 9

„Krajobrazy w ramach” – Pankiewicz, Makowski, Cybis i Herbert śladami siedemnastowiecznych pejzażystów holenderskich (oraz Fromentina) / 31

Rozdział 1. Pejzaż / 31

Petit pan de mur jaune – Czapski, Grudziński i Herbert wobec proustowskiej wizji widoku delft / 63

„Otwarte szeroko drzwi zapraszają”, czyli pisarze zaglądają do holenderskich wnętrz / 103

Rozdział 2. Malarstwo rodzajowe / 103

„W namalowanej ciszy i skupieniu” – literackie próby indywidualizacji bohaterek scen rodzajowych Vermeera / 127

Między malarskim a literackim widzeniem rzeczy – siedemnastowieczna martwa natura holenderska w refleksji Czapskiego i Herberta / 161

Rozdział 3. Martwa natura / 161

Realizm metafizyczny – Miłosz i „Holendrzy malujący martwe natury” / 193

holenderskim malarstwem portretowym / 221

Rozdział 4. Portret / 221

Ludzka twarz malarza – auto portrety Rembrandta w zwierciadle literatury / 238

Nota edytorska / 281

Wstęp. „Historia sztuki skrajnie subiektywna” / 283

W poszukiwaniu genezy pojęcia petits maîtres / 284

Historia sztuki okiem amatora / 291

Rozdział 1. „Malarz wielkiej proustowskiej melancholii” – Willem Duyster / 297

„Proces rehabilitacyjny/ 299

Dolce far niente / 306

„Dojrzała melancholia” / 311

Rozdział 2. „Poeta domu” – Pieter de Hooch / 327

Malarz mieszczańskich wnętrz / 328

„Dom jako kosmos moralny” / 337

Rozdział 3. „malarz czwartej pory roku” – Hendrick Avercamp 347

Avercamp–Bruegel (i flamandzka tradycja pejzażu) / 352

Przyczynek do biografii artysty z Kampen / 355

Pejzaż zimowy ze ślizgawką – ćwiczenia z ekfrazy / 360

„Mały ekskurs w dziedzinę holenderskich obyczajów hibernalnych” / 366

Naiwność, czyli „cnota pokory wobec rzeczywistości” / 373

Rozdział 4. „ostatni wizjoner gór w niderlandach” – Hercules Segers / 381

„Odkrycie” Segersa / 383

Dzieje wpływów / 386

Wrażliwość pisarza / 394

„Perspektywy” Saenredama / 401

Rozdział 5. „portrecista architektury” – Pieter Saenredam / 401

Tajniki warsztatu / 416

Przeciwko abstrakcji / 425

Et exaltavit humiles / 439

Zakończenie / 443

Nota bibliograficzna / 447

Bibliografia / 449

Spis ilustracji / 469

Summary / 471

Indeks osobowy / 479