"Kapitał ludzki organizacji"

Identyfikator Librowy: 1031

Spis treści

Wprowadzenie 8

ROZDZIAŁ 1. Teoretyczne aspekty kapitału ludzkiego 12

1.1. Kapitał ludzki w myśli ekonomicznej 12

1.2. Istota i elementy składowe kapitału ludzkiego 15

1.3. Kształtowanie kapitału ludzkiego w skali makro- i mikroekonomicznej 24

1.3.1. Makroekonomiczny wymiar kapitału ludzkiego 24

1.3.2. Mikroekonomiczne aspekty kapitału ludzkiego 32

1.4. Korzyści z inwestycji w kapitał ludzki 36

Pytania 41

ROZDZIAŁ 2. Organizacyjny wymiar kapitału ludzkiego 42

2.1. Funkcja personalna w systemie zarządzania przedsiębiorstwem 42

2.1.1. Istota i zakres funkcji personalnej 42

2.1.2. Miejsce funkcji personalnej w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa 50

2.2. Ewolucja funkcji personalnej 53

2.3. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi 58

2.3.1. Istota strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi 58

2.3.2. Modele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi 62

2.4. Metody i techniki realizacji funkcji personalnej 69

2.4.1. Na szczeblu operacyjnym 69

2.4.2. Na szczeblu strategicznym 74

2.5. W kierunku zarządzania kapitałem ludzkim 82

Pytania 89

ROZDZIAŁ 3. Pomiar kapitału ludzkiego 90

3.1. Pomiar zjawisk społecznych 90

3.1.1. Fakt i zjawisko społeczne 90

3.1.2. Możliwości pomiaru w naukach społecznych 93

3.2. Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego 96

3.2.1. Wartość jako kategoria ekonomiczna 96

3.2.2. Metody dochodowe 98

3.2.3. Metody kosztowe 103

3.2.4. Pozostałe metody wykorzystywane na poziomie organizacji 105

3.2.5. Wady i zalety metod dochodowych i kosztowych 110

3.3. Mierniki kapitału ludzkiego 116

3.4. Przykłady z praktyki gospodarczej 127

3.4.1. Wartość kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa A 131

3.4.2. Wartość kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa B 135

3.4.3. Wartość kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa C 138

3.4.4. Wartość kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa D 141

3.4.5. Wartość kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa E 144

Pytania 147

ROZDZIAŁ 4. Sprawozdawczość kapitału ludzkiego 148

4.1. Istota i etapy sprawozdawczości kapitału ludzkiego 148

4.2. Uwarunkowania sprawozdawczości kapitału ludzkiego 152

4.3. Elementy składowe sprawozdań 162

4.3.1. Sprawozdanie wewnętrzne 162

4.3.2. Sprawozdanie zewnętrzne 169

4.4. Rodzaje sprawozdań o stanie kapitału ludzkiego organizacji 177

4.5. Przykłady z praktyki gospodarczej 182

4.5.1. Sprawozdanie o stanie kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa A 182

4.5.2. Sprawozdanie o stanie kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa B 187

4.5.3. Sprawozdanie o stanie kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa C 193

4.5.4. Sprawozdanie o stanie kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa D 198

4.5.5. Sprawozdanie o stanie kapitału ludzkiego Przedsiębiorstwa E 202

4.5.6. Sprawozdania o stanie kapitału ludzkiego - opinie praktyków 206

Pytania 212

ROZDZIAŁ 5. Miejsce i rola kapitału ludzkiego w sprawozdawczości kapitału intelektualnego organizacji 213

5.1. Kapitał ludzki jako podstawowy składnik kapitału intelektualnego organizacji 213

5.2. Wybrane metody zarządzania i pomiaru kapitału intelektualnego organizacji 219

5.2.1. Navigator Skandii 221

5.2.2. Monitor Aktywów Niematerialnych (MAN) 223

5.2.3. Audyt kapitału intelektualnego metodą Annie Brooking 224

5.3. Sprawozdawczość kapitału intelektualnego 226

5.3.1. Istota i etapy sprawozdawczości kapitału intelektualnego 226

5.3.2. Struktura sprawozdania o stanie kapitału intelektualnego organizacji 230

5.4. Przykłady z praktyki gospodarczej 234

5.4.1. Raport kapitału intelektualnego w Systematic Software Engineering A/S 234

5.4.2. Raport kapitału intelektualnego Skandia Insurance Company Ltd 238

Pytania 241

Literatura 242

Indeks 250