"Zaburzenia artykulacji"

Identyfikator Librowy: 1097

Spis treści

1. Stan badań 5

Wprowadzenie 5

1.1. Wybrane zagadnienia dotyczące badań fonetycznych 5

1.2. Najważniejsze prace poświęcone metodyce wywoływania głosek 6

2. Wady wymowy 7

1.3. Uwagi o osiągnięciach praktyków w innych krajach słowiańskich 7

1.4. Prace nad strukturą wyrazów 7

2.1. Miejsce wad wymowy w klasyfikacjach zaburzeń mowy 7

3. Przegląd klasyfikacji wad wymowy 8

2.2. Znaczenie terminu „dyslalia” 8

3.1. Klasyfikacje ilościowe 8

3.2. Klasyfikacje jakościowe 8

3.3. Mniej znane klasyfikacje 9

3.2.1. Klasyfikacje foniatryczne 9

3.2.2. Klasyfikacje językoznawcze 9

4. Ocena klasyfikacji wad wymowy i problemy dyskusyjne 10

4.1. Dyslalia środowiskowa w ujęciach różnych autorów 10

4.2. Ocena klasyfikacji ilościowej Leona Kaczmarka 10

4.3. Problem zrozumiałości wypowiedzi w przypadkach dyslalii – przyczynek do klasyfikacji Antoniego Pruszewicza 10

Niedostatki artykulacyjne warte osobnego omówienia 10

4.4. Ocena klasyfikacji jakościowych 12

4.5. Dygresja na temat substytucji i elizji – problemy dyskusyjne 12

4.6. Problemy zapisu fonetycznego artykulacji wadliwych 15

5. Przyczyny wad wymowy 17

6. Badanie wymowy 17

6.1. Kryteria oceny wymowy 18

6.2. Wady wymowy a błędy wymowy 18

6.3. Jak badamy wymowę 18

7. Etapy pracy korekcyjnej 20

8. Charakterystyka wad artykulacyjnych i ich korygowanie 23

8.1. Mowa bezdźwięczna 23

Przykłady 25

Uwaga! 25

8.2. Spółgłoski dentalizowane 7 26

8.2.1. Spółgłoski przedniojęzykowo-dziąsłowe š ž č … 26

8.2.2. Spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe s z c „ 27

Przykłady 27

8.2.3. Spółgłoski środkowojęzykowe ś ź ć † 28

Przykład 28

Przykłady 28

8.2.4. Spółgłoski zwarto-szczelinowe i szczelinowe 29

8.2.4.1. Spółgłoski zwarto-szczelinowe c „ č … ć † 29

8.2.4.2. Spółgłoski szczelinowe s z š ž ś ź 29

Przykład 29

8.3. Spółgłoska r 30

Przykład 30

8.4. Spółgłoski l l’ 33

8.5. Spółgłoski tylnojęzykowe k g x k’ g’ x’ 33

8.6. Spółgłoski dwuwargowe p b m p’ b’ m’ 33

Przykład długotrwałej terapii głoski k 33

8.10. Samogłoski ustne i y e a o u 34

8.7. Spółgłoski wargowo-zębowe f v f’ v’ 34

8.8. Spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe t d n 34

8.9. Półsamogłoski ‹ � oraz spółgłoska miękka ń 34

Przykład wadliwej wymowy wargowo-zębowych 34

8.11. Samogłoski nosowe ę ” 35

10. Struktura wyrazu 36

9. Programowanie terapii w dyslalii 36

10.1. Długość wyrazu 37

10.2. Grupy spółgłoskowe 37

10.3. Asymilacje 37

10.4. Dysymilacje 38

10.5. Przestawki 38

10.6. Wyjątkowo trudne wyrazy 38

10.7. Uwagi o terapii zaburzeń struktury wyrazu 38

Strategia wprowadzania grup spółgłoskowych 38

11. Opisy przypadków 39

11.1. Analiza lingwistyczna wypowiedzi dziecka z rozległą dyslalią 39

Spółgłoski dwuwargowe p b m p’ b’ m’ 39

Spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe 39

Spółgłoski wargowo-zębowe f v f’ v’ 39

Nagłos 40

Półsamogłoski ‹ � 40

Rozważania 40

Samogłoski 40

Spółgłoski l r 40

Spółgłoski środkowojęzykowe ś ź ć † ń 40

Spółgłoski przedniojęzykowo-dziąsłowe 40

Spółgłoski tylnojęzykowe k g x k’ g’ x’ 40

Wygłos 40

Grupy śródgłosowe 41

Grupy nagłosowe 41

Grupy spółgłoskowe 41

Grupy wygłosowe 41

Homonimia 41

Kategorie fonologiczne 41

Osobliwe postaci wyrazów 41

Podsumowanie i wnioski 41

Aneks – zebrany materiał badawczy w całości 42

Prognozy dotyczące terapii 42

11.2. Rzadka forma substytucji w zakresie głosek dentalizowanych 43

Kategorie fonologiczne 43

Struktura wyrazu 43

Aneks – zebrany materiał badawczy w całości 44

Wskazówki korekcyjne 44

11.3. Pięcioletni chłopiec z opóźnieniem rozwoju mowy 45

11.4. Opis wymowy dziecka z kilkoma substytutami 46

11.5. Dziewczynka ze znacznym opóźnieniem w zakresie artykulacji 46

11.6. Przebieg terapii chłopca z bezwibracyjną wymową r 47

11.7. Dziecko z rotacyzmem tylnojęzykowym szczelinowym 48

11.8. Rzadka postać dyslalii u jedenastoletniej dziewczynki 49

11.10. Sześcioletni chłopiec z opóźnionym rozwojem mowy 50

11.9. Dziecko z dominującymi zaburzeniami w zakresie struktury wyrazu 50

11.11. Chłopiec z szeregiem problemów artykulacyjnych 51

11.12. Zaburzenia struktury wyrazu u dziecka z upośledzeniem umysłowym 51

11.13. Sześcioletni chłopiec z zaburzeniami w zakresie struktury wyrazu 51

11.14. Uczniowie z klasy I z niezrozumiałą wymową 52

11.15. Dziecko z redukcją grup spółgłoskowych 52

Zakończenie 53

11.16. Dziecko z brakiem spółgłosek tylnojęzykowych 53

Bibliografia 54