"Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego"
Identyfikator Librowy: 109783
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 3
Wstęp 6
Rozdział I: Programowanie, planowanie i realizacja zajęć wychowania fizycznego 9
1.1. Tworzenie programów autorskich 10
1.2. Planowanie pracy 19
1.3. Innowacyjne formy realizacji programu wychowania fizycznego 39
Przykłady realizacji zajęć wf. w systemie fakultatywnym w Małopolsce 43
Przykład pierwszy 43
Przykład drugi 45
Przykład trzeci 48
1.4. Propozycja organizacji zajęć wychowania fizycznego do wyboru 55
Bibliografia 63
Rozdział II: Współczesny nauczyciel wychowania fizycznego 66
2.1. U źródeł pedeutologii 66
2.2. Kwalifikacje i kompetencje współczesnego nauczyciela wychowania fizycznego 74
2.3. Sylwetka absolwenta wyższej uczelni wychowania fizycznego 87
2.3.1. Dobór na studia i kształcenie wychowawców fizycznych – analiza aktualnego stanu 88
2.3.2. Postulowany model kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego 96
2.4. Działalność innowacyjno-badawcza i publicystyczna nauczyciela wychowania fizycznego 100
2.4.1. Homo incontentus 100
2.4.2. Innowacja pedagogiczna w wychowaniu fizycznym 102
2.4.3. Aktywność badawcza i publikacyjno-wydawnicza nauczyciela 105
2.5. Wykorzystanie technologii informatycznej w wychowaniu fizycznym 108
Lekcja 1 109
Lekcja 2 110
Lekcja 3 110
Lekcja 4 110
Lekcja 5 111
2.6. Rozwój zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego 114
Bibliografia 117
Rozdział III: Uczeń w nowym systemie fizycznej edukacji 121
3.1. Istota procesu fizycznego kształcenia i wychowania 121
3.2. Fizyczne kształcenie 124
3.3. Fizyczne wychowanie 129
Przykład 1 131
Przykład 2 132
3.4. Istota i rozumienie nowoczesności w wychowaniu fizycznym 137
3.4.1. Edukacja permanentna 138
Przykład 1 140
Przykład 2 140
Przykład 3 140
3.4.2. Autoedukacja 141
Przykład 4 141
Przykład 1 143
Przykład 2 144
Przykład 3 144
3.4.3. Prospekcja, czyli wychowanie dla przyszłości 145
3.4.4. Intelektualizacja w wychowaniu fizycznym 146
3.4.5. Humanizacja procesu fizycznej edukacji 149
3.4.6. Indywidualizacja w fizycznym kształceniu i wychowaniu 153
3.4.7. Szkoła przedłużona i środowiskowa 157
3.4.8. Autokreacja 159
3.5. Uczniowskie dylematy 161
Bibliografia 164
Rozdział IV: Badanie jakości pracy zreformowanej szkoły w zakresie kultury fizycznej 166
4.1. Badania ilościowe i jakościowe w procesie szkolnego kształcenia i wychowania 170
4.2. Ocena jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej 177
4.3. Ocena jakości szkolnego wychowania fizycznego 184
4.4. Przykład narzędzia do badania jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej 189
Bibliografia 201
Rozdział V: Ocena jakości pracy ucznia w zakresie wychowania fizycznego 204
5.1. Pomiar i ocena szkolna w wychowaniu fizycznym 206
5.2. Ocena z wychowania fizycznego na tle jej funkcji 211
5.3. Ocena postaw uczniów wobec kultury fizycznej 213
5.4. Wpływ oceny na motywowanie uczniów do aktywności na lekcji 215
5.5. Samoocena i samokontrola w ocenie osiągnięć ucznia 216
5.6. Ewolucja kryteriów oceny a badania nad oceną z wychowania fizycznego 222
5.7. Zadania nauczyciela w systemie kontroli i oceny 223
5.8. Propozycje oceny ucznia z wychowania fizycznego w zreformowanej szkole 228
Przykład pierwszy 229
Przykład drugi 232
Przykład trzeci 235
Przykład czwarty 237
Kryterium pierwsze 238
Kryterium czwarte 239
Kryterium drugie 239
Kryterium piąte 239
Kryterium szóste 239
Kryterium trzecie 239
Bibliografia 244
Przypisy 247
Rozdział I Programowanie, planowanie i realizacja zajęć wychowania fizycznego 247
Wstęp 247
Rozdział II Współczesny nauczyciel wychowania fizycznego 250
Rozdział III Uczeń w nowym systemie fizycznej edukacji 254
Rozdział IV Badanie jakości pracy zreformowanej szkoły w zakresie kultury fizycznej 256
Rozdział V Ocena jakości pracy ucznia w zakresie wychowania fizycznego 258
Strona redakcyjna 262