"Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego"

Identyfikator Librowy: 109783

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

Wstęp 6

Rozdział I: Programowanie, planowanie i realizacja zajęć wychowania fizycznego 9

1.1. Tworzenie programów autorskich 10

1.2. Planowanie pracy 19

1.3. Innowacyjne formy realizacji programu wychowania fizycznego 39

Przykłady realizacji zajęć wf. w systemie fakultatywnym w Małopolsce 43

Przykład pierwszy 43

Przykład drugi 45

Przykład trzeci 48

1.4. Propozycja organizacji zajęć wychowania fizycznego do wyboru 55

Bibliografia 63

Rozdział II: Współczesny nauczyciel wychowania fizycznego 66

2.1. U źródeł pedeutologii 66

2.2. Kwalifikacje i kompetencje współczesnego nauczyciela wychowania fizycznego 74

2.3. Sylwetka absolwenta wyższej uczelni wychowania fizycznego 87

2.3.1. Dobór na studia i kształcenie wychowawców fizycznych – analiza aktualnego stanu 88

2.3.2. Postulowany model kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego 96

2.4. Działalność innowacyjno-badawcza i publicystyczna nauczyciela wychowania fizycznego 100

2.4.1. Homo incontentus 100

2.4.2. Innowacja pedagogiczna w wychowaniu fizycznym 102

2.4.3. Aktywność badawcza i publikacyjno-wydawnicza nauczyciela 105

2.5. Wykorzystanie technologii informatycznej w wychowaniu fizycznym 108

Lekcja 1 109

Lekcja 2 110

Lekcja 3 110

Lekcja 4 110

Lekcja 5 111

2.6. Rozwój zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego 114

Bibliografia 117

Rozdział III: Uczeń w nowym systemie fizycznej edukacji 121

3.1. Istota procesu fizycznego kształcenia i wychowania 121

3.2. Fizyczne kształcenie 124

3.3. Fizyczne wychowanie 129

Przykład 1 131

Przykład 2 132

3.4. Istota i rozumienie nowoczesności w wychowaniu fizycznym 137

3.4.1. Edukacja permanentna 138

Przykład 1 140

Przykład 2 140

Przykład 3 140

3.4.2. Autoedukacja 141

Przykład 4 141

Przykład 1 143

Przykład 2 144

Przykład 3 144

3.4.3. Prospekcja, czyli wychowanie dla przyszłości 145

3.4.4. Intelektualizacja w wychowaniu fizycznym 146

3.4.5. Humanizacja procesu fizycznej edukacji 149

3.4.6. Indywidualizacja w fizycznym kształceniu i wychowaniu 153

3.4.7. Szkoła przedłużona i środowiskowa 157

3.4.8. Autokreacja 159

3.5. Uczniowskie dylematy 161

Bibliografia 164

Rozdział IV: Badanie jakości pracy zreformowanej szkoły w zakresie kultury fizycznej 166

4.1. Badania ilościowe i jakościowe w procesie szkolnego kształcenia i wychowania 170

4.2. Ocena jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej 177

4.3. Ocena jakości szkolnego wychowania fizycznego 184

4.4. Przykład narzędzia do badania jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej 189

Bibliografia 201

Rozdział V: Ocena jakości pracy ucznia w zakresie wychowania fizycznego 204

5.1. Pomiar i ocena szkolna w wychowaniu fizycznym 206

5.2. Ocena z wychowania fizycznego na tle jej funkcji 211

5.3. Ocena postaw uczniów wobec kultury fizycznej 213

5.4. Wpływ oceny na motywowanie uczniów do aktywności na lekcji 215

5.5. Samoocena i samokontrola w ocenie osiągnięć ucznia 216

5.6. Ewolucja kryteriów oceny a badania nad oceną z wychowania fizycznego 222

5.7. Zadania nauczyciela w systemie kontroli i oceny 223

5.8. Propozycje oceny ucznia z wychowania fizycznego w zreformowanej szkole 228

Przykład pierwszy 229

Przykład drugi 232

Przykład trzeci 235

Przykład czwarty 237

Kryterium pierwsze 238

Kryterium czwarte 239

Kryterium drugie 239

Kryterium piąte 239

Kryterium szóste 239

Kryterium trzecie 239

Bibliografia 244

Przypisy 247

Rozdział I Programowanie, planowanie i realizacja zajęć wychowania fizycznego 247

Wstęp 247

Rozdział II Współczesny nauczyciel wychowania fizycznego 250

Rozdział III Uczeń w nowym systemie fizycznej edukacji 254

Rozdział IV Badanie jakości pracy zreformowanej szkoły w zakresie kultury fizycznej 256

Rozdział V Ocena jakości pracy ucznia w zakresie wychowania fizycznego 258

Strona redakcyjna 262