"Współpraca szkoły z rodziną"
Identyfikator Librowy: 1098
Spis treści
Wprowadzenie 8
1. Środowisko wychowawcze - jego podział i struktura 11
Rozdział I. Podstawowe środowiska wychowawcze oraz ich współpraca w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci 11
2. Współpraca szkoły i rodziny we wspomaganiu rozwoju dzieci 15
3. Współpraca rodziców i nauczycieli we wspomaganiu rozwoju dzieci 23
1. Wprowadzenie w problematykę upośledzenia umysłowego 34
Rozdział II. Zjawisko upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim 34
2. Specyfika rozwoju osobowościowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim 35
2.1. Rozwój biologiczny 36
2.2. Rozwój psychiczny 39
2.2.1. Zaburzenia rozwoju psychicznego u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim 43
2.2.2. Sfera emocjonalna u dzieci lekko upośledzonych umysłowo 49
2.3. Rozwój społeczny 53
2.4. Rozwój kulturalny 58
3. Obecny stan wiedzy naukowej (badań) o upośledzeniu umysłowym dzieci 60
1. Rodzina jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe dziecka upośledzonego umysłowo 76
Rozdział III. Rola rodziny i szkoły w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym 76
1.1. Rozwój biologiczny 76
1.2. Rozwój psychospołeczny 80
1.3. Rozwój kulturalny 93
1.4. Rodzina z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim 99
2. Szkoła jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe uczniów upośledzonych umysłowo 105
2.1. Pomoc szkoły w biologicznym rozwoju uczniów 107
2.2. Działania szkoły wspierające psychospołeczny rozwój uczniów 109
2.3. Rola szkoły w kulturalnym rozwoju uczniów 115
2.4. Praca szkoły nad zaspokajaniem potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim 119
3. Znaczenie klasy szkolnej w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim 124
1. Przedmiot i metodologiczne założenia badań 129
Rozdział IV. Konceptualizacja i realizacja własnych badań empirycznych 129
2. Problematyka badań 133
3. Metoda i techniki badawcze 135
4. Teren badań i grupa respondentów 136
5. Etapy i realizacja badań środowiskowych 149
6. Organizacja i przebieg badań 152
1. Rodzinne warunki rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim 155
Rozdział V. Uwarunkowania rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim 155
1.1. Czynniki rozwoju biologicznego 156
1.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego 165
1.3. Czynniki rozwoju kulturalnego 177
2. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku rodzinnym 181
2.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym 182
2.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym 193
2.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym 200
3. Typologia rodzin z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim 205
3.1. Kryterium warunków bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka 206
3.2. Kryterium odniesienia (stosunku) rodziców do szkoły specjalnej 214
4. Warunki rozwoju i adaptacji dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w środowisku szkoły specjalnej 225
4.1. Czynniki rozwoju biologicznego 226
4.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego 231
4.3. Czynniki rozwoju kulturalnego 234
5. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku szkoły specjalnej 238
5.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym 238
5.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym 240
5.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym 241
Rozdział VI. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim 244
1. Pomoc szkoły w korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń rozwoju biologicznego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim 245
2. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zakresie wspierania psychospołecznego rozwoju dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim 250
3. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w tworzeniu warunków rozwoju kulturalnego dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym 255
4. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną we wspomaganiu ogólnego rozwoju dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym 258
Rozdział VII. Stosowane i postulowane działania służące zaspokajaniu potrzeb rozwojowych uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim 265
1. Zmiany w aktywności i oczekiwaniach rodziny w wyniku współdziałania ze szkołą specjalną w zakresie zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim 266
2. Zmienianie typu i charakteru działań szkoły w wyniku współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim 271
3. Krytyczne spojrzenie na rezultaty współpracy szkoły specjalnej z rodziną w procesie zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim 281
4. Postulaty dalszych badań naukowych w zakresie poznawania i ulepszania warunków rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim 285
Zakończenie 292
Bibliografia 297
Literatura metodologiczna 297
Literatura przedmiotu 297
Literatura pomocnicza 302
Aneks 1. Kwestionariusz wywiadu środowiskowego w rodzinie 311
Aneksy 315
Aneks 2. Narzędzie oceny poziomu zaspokajania potrzeb bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka w rodzinie 320
Aneks 3. Karta indywidualna dziecka 326
Aneks 4. Działalność szkoły specjalnej we wspieraniu rozwoju bio-psycho-socjo-kulturalnego swoich uczniów 328
Aneks 5. Kwestionariusz wywiadu z dyrektorem szkoły dotyczący zaspokajania przez szkołę potrzeb bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego intelektualnie i współdziałania szkoły z jego rodziną 336
Aneks 6. Dyspozycja do rozmowy z wychowawcą klasy 340
Aneks 7. Zestaw pytań do samooceny ucznia 341
Aneks 8. Propozycja planu pracy wychowawczo-społecznej z rodzicami 342
Aneks 9. Proponowany plan działania na terenie szkoły – bezpośrednio ukierunkowany na dziecko – jako pomoc w zaspokajaniu potrzeb rozwoju bio-psycho-socjo-kulturalnego 344
Aneks 10. Kwestionariusz ankiety skierowany do rodziców na temat współpracy szkoły z rodziną 345
Aneks 11. Karta samooceny zachowania 347