"Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy"

Identyfikator Librowy: 110789

Spis treści

Wprowadzenie 6

1. Krytyczna refleksja o stanie współczesnej edukacji 16

1.1. Pytania o źródła stagnacji szkoły 16

1.2. Próba wskazania środków zaradczych 19

2. Poszukiwanie miejsca dla dyskursu dziecięcego w psychologicznych teoriach uczenia się 24

2.1. Znaczenie środowiska edukacyjnego w rozwijaniu możliwości poznawczych dzieci w teorii Lwa S. Wygotskiego 26

2.2. Wspomaganie uczenia się w Brunerowskiej pedagogice wzajemności 31

2.3. Rola społecznych interakcji i wspólnego zaangażowania w koncepcjach H. Rudolpha Schaffera i Davida Wooda 36

2.4. Pobudzanie aktywności poznawczej w upośrednianym uczeniu się według koncepcji Reuvena Feuersteina i Pniny S. Klein oraz Ragnara Rommetveita 42

3. Dyskursy podręcznikowy i dziecięcy w kognitywistycznym ujęciu krytyczno-emancypacyjnym 51

3.1. Źródła paradygmatu kognitywistycznego 51

3.2. Kognitywizm jako nowy kontekst teoriopoznawczy badań edukacyjnych 61

3.3. Kategorie dominacji i wyzwolenia w opisywaniu rzeczywistości edukacyjnej 89

3.4. Sposoby rozumienia dyskursu podręcznikowego i dziecięcego 95

4. Dyskurs podręcznikowy jako narzędzie dominacji 101

4.1. Teksty podręcznikowe – w kręgu spraw dobrze znanych 101

4.2. Koniunkturalizm pedagogiczny książki obrazkowej 104

4.3. Model komunikacji generowany przez podręcznik 107

4.4. Działania metodyczne podporządkowane koncepcji pedagogicznej podręcznika 112

5. Dyskurs dziecięcy jako forma edukacji wyzwalającej 119

5.1. Warunki dorastania do wolności 121

5.2. Wzrastanie w postawie empatii i odpowiedzialności 132

5.3. Bycie wspólnotowe – dorastanie do poszanowania odrębności 138

5.4. Dorastanie do roztropnego spożytkowania czasu i przestrzeni 142

6. Wybór jakościowych strategii badawczych 150

6.1. W poszukiwaniu uzasadnień postępowania badawczego 150

6.2. Rozszerzenie perspektywy, czyli o kognitywistycznych kategoriach badawczych 155

6.3. Sformułowanie celów dla nowych wymiarów edukacji 162

6.4. Wnikanie w głąb badanych zjawisk z perspektywy uczestniczącej 165

6.5. Doświadczanie codzienności szkolnej 172

6.6. Sposób prezentowania materiału 175

7. Dyskurs podręcznikowy. Od dosłowności do idealizacji 177

7.1. Kody domu 177

7.2. Sfera szkoły 197

7.3. Kręgi wspólnoty 218

7.4. Pojmowanie czasu 230

8. Dyskurs dziecięcy. Wykraczanie poza obszar oczywistości 238

8.1. Wyobrażenie domu 239

8.2. Szkoła – jaka mogłaby być? 264

8.3. Razem z innymi – więzi wspólnotowe 278

8.4. To, co otacza, i to, czego nie widać 302

Zakończenie, czyli czas dla nowych pytań 323

Bibliografia 336