"Psychospołeczne bariery zaspokajania potrzeb pracowników. Diagnozowanie sytuacji pracy"

Identyfikator Librowy: 111883

Spis treści

WSTĘP 12

ROZDZIAŁ I. CHARAKTERYSTYKA POTRZEB PRACOWNIKÓW W ORGANIZACJI 20

1. PROBLEMATYKA POTRZEB LUDZKICH W ORGANIZACJI 20

1.1. Istota zagadnienia potrzeb pracowników w organizacji 20

1.2. Problemy wykorzystania potrzeb w motywowaniu do pracy 25

1.3. Ekonomia bodźców 28

2. CHARAKTERYSTYKA POTRZEB LUDZKICH 30

2.1. Rozumienie potrzeb ludzkich 30

2.2. Klasyfikacja potrzeb ludzkich wg A. Maslowa 31

2.3. Uzasadnienie wyboru teorii A. Maslowa 33

3. WŁASNOŚCI POTRZEB 35

3.1. Hierarchia potrzeb 35

3.2. Motywacyjna siła potrzeb 37

3.3. Indywidualność struktury potrzeb 40

3.4. Świadomość potrzeb 43

4. TREŚĆ POTRZEB PRACOWNIKÓW 45

4.1. Potrzeby fizjologiczne 46

4.2. Potrzeby bezpieczeństwa 47

4.3. Potrzeby przynależności 50

4.4. Potrzeby szacunku 52

4.5. Potrzeby samorealizacji 54

5. PODSUMOWANIE 56

ROZDZIAŁ II. CZYNNIKI SYTUACJI PRACY WARUNKUJĄCE POWSTAWANIE PSYCHOSPOŁECZNYCH BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB PRACOWNIKÓW 58

1. ELEMENTY SYTUACJI PRACY 58

2. STYL KIEROWANIA 60

2.1. Teoretyczne przesłanki podejścia do kierowania ludźmi 61

2.2. Uwarunkowanie wyboru stylu kierowania w kontekście potrzeb ludzkich 64

2.3. Kryteria oceny stylu kierowania 68

3. KULTURA ORGANIZACYJNA 69

3.1. Wartości kulturowe a potrzeby ludzkie 70

3.2. Udział kadry kierowniczej w tworzeniu kultury 72

3.3. Problem ujednolicania zachowań przez kulturę organizacyjną 74

3.4. Kryteria oceny kultury organizacyjnej 76

4. STRUKTURA ORGANIZACYJNA 77

4.1. Konsekwencje strukturalizacji zachowań ludzi w organizacji 78

4.2. Niesprawność regulacyjna strukturalizacji 80

4.3. Kryteria oceny struktury organizacyjnej 82

5. FUNKCJA PERSONALNA 83

5.1. Idee zarządzania zasobami ludzkimi 84

5.2. Realia wypełniania funkcji personalnej 85

5.3. Podmiot realizacji funkcji personalnej 86

5.4. Nieskuteczność zadań personalnych 87

5.5. Kryteria oceny realizacji funkcji personalnej 89

6. PODSUMOWANIE 90

ROZDZIAŁ III. MODEL SYTUACYJNY PSYCHOSPOŁECZNYCH BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB PRACOWNIKÓW ZWIĄZANYCH Z SYTUACJĄ PRACY 94

1. OPIS BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB LUDZKICH 94

1.1. Definicja barier zaspokajania potrzeb 94

1.2. Charakterystyka barier zaspokajania potrzeb 96

1.3. Konsekwencje występowania barier zaspokajania potrzeb 100

1.4. Schemat powstawania bariery 102

2. BARIERY ZASPOKOJENIA POTRZEB FIZJOLOGICZNYCH 106

2.1. Bariera kierownicza 106

2.2. Bariera kulturowa 108

2.3. Bariera strukturalna 109

2.4. Bariera personalna 111

3. BARIERY ZASPOKOJENIA POTRZEB BEZPIECZEŃSTWA 113

3.1. Bariery zaspokojenia potrzeb bezpieczeństwa emocjonalnego 113

3.1.1. Bariera kierownicza 114

3.1.2. Bariera kulturowa 117

3.1.3. Bariera strukturalna 121

3.1.4. Bariera personalna 123

3.2. Bariery zaspokojenia potrzeb bezpieczeństwa materialnego 125

3.2.1. Bariera kierownicza 126

3.2.2. Bariera kulturowa 129

3.2.3. Bariera strukturalna 130

3.2.4. Bariera personalna 132

4. BARIERY ZASPOKOJENIA POTRZEB PRZYNALEŻNOŚCI 136

4.1. Bariera kierownicza 137

4.2. Bariera kulturowa 139

4.3. Bariera strukturalna 141

4.4. Bariera personalna 142

5. BARIERY ZASPOKOJENIA POTRZEB UZNANIA 143

5.1. Bariera kierownicza 144

5.2. Bariera kulturowa 146

5.3. Bariera strukturalna 147

5.4. Bariera personalna 149

6. BARIERY ZASPOKOJENIA POTRZEB SAMOREALIZACJI 151

6.1. Bariera kierownicza 151

6.2. Bariera kulturowa 154

6.3. Bariera strukturalna 155

6.4. Bariera personalna 157

7. PODSUMOWANIE 159

ROZDZIAŁ IV. EMPIRYCZNA WERYFIKACJA MODELU BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB PRACOWNIKÓW W ORGANIZACJI 162

1. METODYKA BADANIA BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB PRACOWNIKÓW W ORGANIZACJI 162

1.1. Cel i przedmiot badań własnych 162

1.2. Opis narzędzia badawczego 164

1.3. Analiza rzetelności narzędzia badawczego 168

2. RAPORT Z BADANIA PSYCHOSPOŁECZNYCH BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB PRACOWNIKÓW ZWIĄZANYCH Z SYTUACJĄ PRACY 170

2.1. Przebieg badania 170

2.2. Wyniki badania 171

2.2.1. lucz do interpretacji wyników badania 171

2.2.2. Weryfikacja barier zaspokajania potrzeb pracowników w organizacji 175

2.2.3. rakterystyka barier zdiagnozowanych w badanej próbie 177

2.2.4. Weryfikacja występowania barier zaspokojenia potrzeb w grupie osób zajmujących stanowisko kierownicze 179

2.2.5. Ocena zależności wypowiedzi występujących w dwóch wymiarach 182

2.2.6. Określenie „obszaru słabości organizacji” 183

3. PODSUMOWANIE BADAŃ 187

ZAKOŃCZENIE 190

ZAŁĄCZNIK NR 1. LISTA PROBLEMÓW PRACOWNIKÓW 194

ZAŁĄCZNIK NR 2. ANKIETA BADANIA 195

ZAŁĄCZNIK NR 3. WYKAZ PROBLEMÓW PRACOWNIKÓW BADANEJ ORGANIZACJI 203

ZAŁĄCZNIK NR 4. „TRANSKRYPCJA” WYWIADU SWOBODNEGO POGŁĘBIONEGO TRAKTOWANEGO JAKO ZWIAD BADAWCZY 204

ZAŁĄCZNIK NR 5. CHARAKTERYSTYKA PRÓBY BADAWCZEJ 208

ZAŁĄCZNIK NR 6. ANALIZA ZALEŻNOŚCI MIĘDZY BADANYMI ZMIENNYMI 209

ZAŁĄCZNIK NR 7. STRUKTURA ZALEŻNOŚCI MIĘDZY ZDIAGNOZOWANYMI BARIERAMI A ZMIENNYMI SPOŁECZNO-DEMOGRAFICZNYMI 210

ZAŁĄCZNIK NR 8. STRUKTURA ZALEŻNOŚCI MIĘDZY BARIERAMI ZDIAGNOZOWANYMI W GRUPIE OSÓB ZAJMUJĄCYCH STANOWISKO KIEROWNICZE A ZMIENNYMI SPOŁECZNO-DEMOGRAFICZNYMI 217

ZAŁĄCZNIK NR 9. ANALIZA WYNIKÓW UZYSKANYCH W POSZCZEGÓLNYCH CZĘŚCIACH ANKIETY 221

SPIS TABEL 240

SPIS RYSUNKÓW 242

BIBLIOGRAFIA 244