"PLEJ_2 czyli psycholingwistyczne eksploracje językowe"

Identyfikator Librowy: 117600

Spis treści

Podziękowania 10

Acknowledgements 12

Olga Majchrzak - Wstęp 14

Olga Majchrzak - Introduction 18

CZĘŚĆ 1 – Procesy uczenia się oraz nauczania języków obcych / PART 1 – Perspectives on foreign language learning and teaching 22

Melinda Reichelt - English-language writing instruction in Poland: Adapting to the local EFL context 24

Hanna Kołodziejczyk - Stacje uczenia się jako metoda wspierania autonomii oraz aktywizowania uczących się / Learning stations as a method of supporting autonomy and activating learners 44

Elżbieta Dałek - O szkolnych próbach inicjowania literackiej ekspresji podczas wymiany młodzieży polsko-litewskiej. Z doświadczeń praktyka / On school attempts to initiate literary expression during Polish-Lithuanian youth exchange — an experience of a practitioner 60

Olga Trendak - Trening strategiczny w klasie obcojęzycznej / Applying strategy-based instruction in a foreign language classroom 78

Nina Barłożek - Teachers’ emotional intelligence — a vital component in the learning process 96

CZĘŚĆ 2 – Badania nad procesami uczenia się oraz nauczania języków obcych / PART 2 – Researching foreign language learning and teaching 114

Łukasz Walterowicz - A comparative analysis of the effects of teaching writing in a foreign language with the application of the deductive and the inductive approach 116

Olga Majchrzak - Wpływ wybranych technik nauczania na przyswajanie znaczenia słów – fałszywe kognaty / The influence of the teaching techniques on the acquisition of the words’ meanings in the case of false cognates 130

Joanna Duda - Pseudoanglicyzmy w języku francuskim / Pseudo-anglicisms in French 154

CZĘŚĆ 3 – Praktyczne aspekty związane z uczeniem się oraz nauczaniem języków obcych / Part 3 – Practical aspects of language learning and teaching 164

Sylwia Stachurska - Exploiting storytelling in a young learners’ classroom 166

Marek Molenda, Zuzanna Kiermasz - Dictionary skills in advanced learners’ coursebooks – Materials survey 184

Dorota Gonigroszek - Rola metafor w nauczaniu języków obcych / The role of metaphors in foreign language teaching 204

Angelika Kałuska - The role of non-verbal communication in second language learner and native speaker discourse 218

Mateusz Gaze - Związki między słowotwórstwem a grafią w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Connections between word formation and spelling in teaching Polish as a foreign language 232