"Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka"
Identyfikator Librowy: 119574
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 3
Wstęp 12
Dziecko w procesie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju 16
Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka 17
Bibliografia 28
Postępowanie interwencyjne i wczesna terapia na oddziałach noworodkowych i niemowlęcych 30
Dlaczego wczesna diagnoza jest tak trudna? 39
Stereotypie ruchowe w nieprawidłowym rozwoju 40
Bibliografia 42
Możliwości interwencji dietetycznej w terapii wielu schorzeń 43
Bibliografia 54
Wybrane aspekty diagnozy psychologicznej dziecka z zaburzeniami rozwojowymi 56
Bibliografia 67
Małe dziecko w procesie terapeutycznym 68
Bibliografia 76
Problematyka relacji terapeutycznej we wczesnej interwencji u niemowląt i małych dzieci 77
Bibliografia 84
Wczesne wspomaganie rozwoju – najczęściej popełniane błędy 85
Bibliografia 104
Wspomaganie rozwoju dziecka w jego najbliższym środowisku 105
Stymulowanie rozwoju niemowląt 106
Bibliografia 122
Wczesne komunikowanie się dziecka. Narodziny miłości 123
Bibliografia 136
Rodzicielskie wsparcie szansą dla rozwoju małego dziecka 137
Cel wychowania w wybranych koncepcjach: normatywnej, liberalnej i ponowoczesnej 138
Rodzicielskie wsparcie rozwoju małego dziecka w świetle badań własnych 142
Zakończenie 152
Bibliografia 153
Wspomaganie rozwoju małego dziecka w wieku przedszkolnym – propozycje rozwiązań metodycznych 155
Bibliografia 170
Zabawa tematyczna istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój małego dziecka 171
Bibliografia 179
Rozpoznawnie kolorów przez dzieci w wieku przedszkolnym. Przyczyny nadmiernych trudności 180
Jak dzieci różnicują barwy 180
Jak kształtuje się różnicowanie nasycenia odcieni barwnych 183
Zaburzenia w widzeniu barwnym 184
Widzenie kolorów i różnicowanie odcieni barwnych – wyniki badań własnych 187
Wnioski dla praktyki pedagogicznej 191
Czy świat widziany oczami daltonistów jest brzydki? 193
Bibliografia 194
Znaczenie wczesnej interwencji szkolnej wobec ucznia z niepełnosprawnością intelektualną dla jego dalszej drogi edukacyjnej 196
Bibliografia 203
Wczesna stymulacja rozwoju małego dziecka 204
Metoda NDT-Bobath (Neurodevelopmental Treatment – Bobath) w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego1 205
Asymetria w obrębie głowy i szyi 215
Nieprawidłowości w obrębie obręczy barkowej 218
Ograniczenia w obrębie miednicy i bioder 220
Bibliografia 224
Diagnostyka i terapia metodą Vojty we wczesnej interwencji Zaburzenia ośrodkowej koordynacji nerwowej 225
Motoryka spontaniczna 228
Reakcje ułożeniowe 229
Odruchy i automatyzmy niemowlęce 230
Zaburzenia ośrodkowej koordynacji nerwowej (ZOKN) 231
Terapia Vojty jako forma wczesnej interwencji 234
Prowadzenie rehabilitacji metodą Vojty 236
Trudności emocjonalne spotykane w trakcie prowadzenia rehabilitacji metodą Vojty 237
Prowadzenie terapii metodą Vojty u dzieci kilkuletnich 239
Bibliografia 241
Podstawowe zasady obserwacji i terapii zaburzeń integracji sensorycznej u małego dziecka 242
Zmysł dotyku 249
Układ przedsionkowy 250
Priopriocepcja 251
Nadmierna reaktywność na bodźce sensoryczne 252
Niedostateczna reaktywność na bodźce sensoryczne 254
Obniżone umiejętności ruchowe 256
Obserwacja procesów przetwarzania sensorycznego u małego dziecka 258
Terapia integracji sensorycznej (ang. Sensory Integration – SI) 262
Bibliografia 264
Wczesna interwencja logopedyczna wobec dziecka zagrożonego niepełnosprawnością 265
Masaż wibracyjny Castillo Moralesa usprawniający dużą i małą motorykę 272
Zabiegi manualne wewnątrz jamy ustnej odtwarzające odruchy w obszarze ustno-twarzowym 274
Wprowadzenie do ćwiczeń ustno-twarzowych aparatów ortodontycznych 275
Gimnastyka lecznicza stabilizująca postawę ciała i stymulująca sferę ustno-twarzową 276
Bibliografia 279
Podstawy wczesnej interwencji logopedycznej w przypadku dzieci z rozszczepem podniebienia 281
Wstęp 281
Charakterystyka dziecka z rozszczepem z perspektywy teorii prototypów 283
Filozofia wczesnej interwencji w przypadku dzieci z rozszczepem podniebienia 285
Obszar działań o charakterze psychologicznym 286
Obszar działań o charakterze edukacyjnym i informacyjnym 287
Obszar działań o charakterze ściśle logopedycznym 288
Kompetencje logopedy zajmującego się wczesną interwencją 291
Perspektywy wczesnej interwencji logopedycznej 292
Bibliografia 293
Wczesna interwencja wobec dziecka zaburzonego w rozwoju 296
Wczesna rehabilitacja dzieci z wadą słuchu 297
Bibliografia 306
Badanie kompetencji językowych u małych dzieci z wadą słuchu 307
Załącznik I Rozwój kompetencji językowych na poszczególnych etapach rehabilitacji 315
Załącznik II Zasób słów Twojego dziecka 318
Załącznik III Kwestionariusz wywiadu środowiskowego 321
Załącznik IV Ocena postaw wychowawczych rodziców wobec dziecka 325
Załącznik V Pozawerbalne sposoby komunikowania się dziecka 327
Załącznik VI Świadomość rodzica wobec problemu głuchoty małego dziecka 329
Bibliografia 335
Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo 336
Dzieci niepełnosprawne wzrokowo – definicje i klasyfikacje 338
Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo 340
Wczesna rozwinięta diagnoza i interwencja 342
Wielostronna stymulacja i uaktywnianie 344
Usprawnianie 346
Korekcja 348
Kompensacja 350
Indywidualizacja 352
Profilaktyka i prewencja 353
Wspieranie i wspomaganie 354
Bibliografia 356
Wspomaganie rozwoju małego dziecka z uszkodzonym wzrokiem poprzez działania muzykoterapeutyczne 357
Wprowadzenie 357
Terapeutyczne walory sztuki muzycznej 359
Wczesna muzykoterapeutyczna interwencja 361
Środki oddziaływania muzykoterapeutycznego 364
Diagnoza muzykoterapeutyczna 368
Terapia w środowisku rodzinnym dziecka 371
Domowe muzykoterapeutyczne wizyty 374
Podsumowanie 379
Bibliografia 381
Wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem Downa w wieku przedszkolnym 383
Charakterystyka rozwoju dzieci z zespołem Downa w pierwszych latach życia 384
Wybrane przykłady aktywności wspomagających rozwój dziecka z zespołem Downa w wieku przedszkolnym 386
Bibliografia 391
Wczesna rehabilitacja mowy i jej znaczenie u dzieci z zespołem Downa 392
Sprawność motoryczna narządów mowy u dzieci z zespołem Downa 392
Zaburzenia funkcji intelektualnej u dzieci z zespołem Downa 396
Rola wczesnej rehabilitacji w regulacji zachowań u dzieci z zespołem Downa 400
Bibliografia 405
Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego Petö 407
Bibliografia 415
Wczesna diagnoza i rewalidacja dziewczynek z zespołem Retta w opinii rodziców 417
Bibliografia 432
Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych w świetle koncepcji teorii umysłu 433
Załącznik I 440
Bibliografia 443
„Mali profesorowie” czy inteligentni autyści? Wczesna diagnoza dziecka z zespołem Aspergera 444
Problematyka diagnozy zespołu Aspergera 447
Analiza procesu komunikowania się dziecka z zespołem Aspergera i wysoko funkcjonującego autysty 451
Możliwości intelektualne dzieci z zespołem Aspergera i wysoko funkcjonujących autystów 458
Koordynacja ruchowa oraz zaburzenia percepcji dzieci z zespołem Aspergera oraz wysoko funkcjonujących autystów 465
„Podwójne” diagnozy w przypadku zespołu Aspergera 472
Bibliografia 475
Pomoc dzieciom z problemami emocjonalnymi i z trudnościami w zachowaniu 477
Wczesna interwencja wobec problemów emocjonalnych dziecka związanych z adaptacją do przedszkola 478
Charakterystyka sfery emocjonalno-społecznej dzieci 3–4-letnich 478
Wprowadzenie 478
Dziecko z lękiem separacyjnym 481
Dziecko reagujące wycofaniem 483
Dziecko niekomunikujące się werbalnie w przedszkolu 484
Dziecko nadmiernie ruchliwe i aktywne 485
Diagnoza etykietująca i rozumiejąca 487
Wnioski dotyczące wczesnej interwencji wobec problemów adaptacyjnych dziecka w przedszkolu 490
Bibliografia 492
Diagnoza i wczesna interwencja traumy dziecięcej 493
Niewymarzone dzieciństwo 493
Stres, który nie buduje 498
Sprawca czy ofiara – rozważania w świetle badań 501
Bibliografia 504
Zaburzenia w zachowaniu dzieci. Możliwości wczesnej interwencji terapeutycznej 506
Zaburzenia w zachowaniu – geneza, istota, typologia 506
Terapia zaburzeń w zachowaniu dzieci. Możliwości wczesnej interwencji 510
Bibliografia 515
Strona redakcyjna 516