"Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka"

Identyfikator Librowy: 119574

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

Wstęp 12

Dziecko w procesie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju 16

Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka 17

Bibliografia 28

Postępowanie interwencyjne i wczesna terapia na oddziałach noworodkowych i niemowlęcych 30

Dlaczego wczesna diagnoza jest tak trudna? 39

Stereotypie ruchowe w nieprawidłowym rozwoju 40

Bibliografia 42

Możliwości interwencji dietetycznej w terapii wielu schorzeń 43

Bibliografia 54

Wybrane aspekty diagnozy psychologicznej dziecka z zaburzeniami rozwojowymi 56

Bibliografia 67

Małe dziecko w procesie terapeutycznym 68

Bibliografia 76

Problematyka relacji terapeutycznej we wczesnej interwencji u niemowląt i małych dzieci 77

Bibliografia 84

Wczesne wspomaganie rozwoju – najczęściej popełniane błędy 85

Bibliografia 104

Wspomaganie rozwoju dziecka w jego najbliższym środowisku 105

Stymulowanie rozwoju niemowląt 106

Bibliografia 122

Wczesne komunikowanie się dziecka. Narodziny miłości 123

Bibliografia 136

Rodzicielskie wsparcie szansą dla rozwoju małego dziecka 137

Cel wychowania w wybranych koncepcjach: normatywnej, liberalnej i ponowoczesnej 138

Rodzicielskie wsparcie rozwoju małego dziecka w świetle badań własnych 142

Zakończenie 152

Bibliografia 153

Wspomaganie rozwoju małego dziecka w wieku przedszkolnym – propozycje rozwiązań metodycznych 155

Bibliografia 170

Zabawa tematyczna istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój małego dziecka 171

Bibliografia 179

Rozpoznawnie kolorów przez dzieci w wieku przedszkolnym. Przyczyny nadmiernych trudności 180

Jak dzieci różnicują barwy 180

Jak kształtuje się różnicowanie nasycenia odcieni barwnych 183

Zaburzenia w widzeniu barwnym 184

Widzenie kolorów i różnicowanie odcieni barwnych – wyniki badań własnych 187

Wnioski dla praktyki pedagogicznej 191

Czy świat widziany oczami daltonistów jest brzydki? 193

Bibliografia 194

Znaczenie wczesnej interwencji szkolnej wobec ucznia z niepełnosprawnością intelektualną dla jego dalszej drogi edukacyjnej 196

Bibliografia 203

Wczesna stymulacja rozwoju małego dziecka 204

Metoda NDT-Bobath (Neurodevelopmental Treatment – Bobath) w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego1 205

Asymetria w obrębie głowy i szyi 215

Nieprawidłowości w obrębie obręczy barkowej 218

Ograniczenia w obrębie miednicy i bioder 220

Bibliografia 224

Diagnostyka i terapia metodą Vojty we wczesnej interwencji Zaburzenia ośrodkowej koordynacji nerwowej 225

Motoryka spontaniczna 228

Reakcje ułożeniowe 229

Odruchy i automatyzmy niemowlęce 230

Zaburzenia ośrodkowej koordynacji nerwowej (ZOKN) 231

Terapia Vojty jako forma wczesnej interwencji 234

Prowadzenie rehabilitacji metodą Vojty 236

Trudności emocjonalne spotykane w trakcie prowadzenia rehabilitacji metodą Vojty 237

Prowadzenie terapii metodą Vojty u dzieci kilkuletnich 239

Bibliografia 241

Podstawowe zasady obserwacji i terapii zaburzeń integracji sensorycznej u małego dziecka 242

Zmysł dotyku 249

Układ przedsionkowy 250

Priopriocepcja 251

Nadmierna reaktywność na bodźce sensoryczne 252

Niedostateczna reaktywność na bodźce sensoryczne 254

Obniżone umiejętności ruchowe 256

Obserwacja procesów przetwarzania sensorycznego u małego dziecka 258

Terapia integracji sensorycznej (ang. Sensory Integration – SI) 262

Bibliografia 264

Wczesna interwencja logopedyczna wobec dziecka zagrożonego niepełnosprawnością 265

Masaż wibracyjny Castillo Moralesa usprawniający dużą i małą motorykę 272

Zabiegi manualne wewnątrz jamy ustnej odtwarzające odruchy w obszarze ustno-twarzowym 274

Wprowadzenie do ćwiczeń ustno-twarzowych aparatów ortodontycznych 275

Gimnastyka lecznicza stabilizująca postawę ciała i stymulująca sferę ustno-twarzową 276

Bibliografia 279

Podstawy wczesnej interwencji logopedycznej w przypadku dzieci z rozszczepem podniebienia 281

Wstęp 281

Charakterystyka dziecka z rozszczepem z perspektywy teorii prototypów 283

Filozofia wczesnej interwencji w przypadku dzieci z rozszczepem podniebienia 285

Obszar działań o charakterze psychologicznym 286

Obszar działań o charakterze edukacyjnym i informacyjnym 287

Obszar działań o charakterze ściśle logopedycznym 288

Kompetencje logopedy zajmującego się wczesną interwencją 291

Perspektywy wczesnej interwencji logopedycznej 292

Bibliografia 293

Wczesna interwencja wobec dziecka zaburzonego w rozwoju 296

Wczesna rehabilitacja dzieci z wadą słuchu 297

Bibliografia 306

Badanie kompetencji językowych u małych dzieci z wadą słuchu 307

Załącznik I Rozwój kompetencji językowych na poszczególnych etapach rehabilitacji 315

Załącznik II Zasób słów Twojego dziecka 318

Załącznik III Kwestionariusz wywiadu środowiskowego 321

Załącznik IV Ocena postaw wychowawczych rodziców wobec dziecka 325

Załącznik V Pozawerbalne sposoby komunikowania się dziecka 327

Załącznik VI Świadomość rodzica wobec problemu głuchoty małego dziecka 329

Bibliografia 335

Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo 336

Dzieci niepełnosprawne wzrokowo – definicje i klasyfikacje 338

Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo 340

Wczesna rozwinięta diagnoza i interwencja 342

Wielostronna stymulacja i uaktywnianie 344

Usprawnianie 346

Korekcja 348

Kompensacja 350

Indywidualizacja 352

Profilaktyka i prewencja 353

Wspieranie i wspomaganie 354

Bibliografia 356

Wspomaganie rozwoju małego dziecka z uszkodzonym wzrokiem poprzez działania muzykoterapeutyczne 357

Wprowadzenie 357

Terapeutyczne walory sztuki muzycznej 359

Wczesna muzykoterapeutyczna interwencja 361

Środki oddziaływania muzykoterapeutycznego 364

Diagnoza muzykoterapeutyczna 368

Terapia w środowisku rodzinnym dziecka 371

Domowe muzykoterapeutyczne wizyty 374

Podsumowanie 379

Bibliografia 381

Wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem Downa w wieku przedszkolnym 383

Charakterystyka rozwoju dzieci z zespołem Downa w pierwszych latach życia 384

Wybrane przykłady aktywności wspomagających rozwój dziecka z zespołem Downa w wieku przedszkolnym 386

Bibliografia 391

Wczesna rehabilitacja mowy i jej znaczenie u dzieci z zespołem Downa 392

Sprawność motoryczna narządów mowy u dzieci z zespołem Downa 392

Zaburzenia funkcji intelektualnej u dzieci z zespołem Downa 396

Rola wczesnej rehabilitacji w regulacji zachowań u dzieci z zespołem Downa 400

Bibliografia 405

Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego Petö 407

Bibliografia 415

Wczesna diagnoza i rewalidacja dziewczynek z zespołem Retta w opinii rodziców 417

Bibliografia 432

Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych w świetle koncepcji teorii umysłu 433

Załącznik I 440

Bibliografia 443

„Mali profesorowie” czy inteligentni autyści? Wczesna diagnoza dziecka z zespołem Aspergera 444

Problematyka diagnozy zespołu Aspergera 447

Analiza procesu komunikowania się dziecka z zespołem Aspergera i wysoko funkcjonującego autysty 451

Możliwości intelektualne dzieci z zespołem Aspergera i wysoko funkcjonujących autystów 458

Koordynacja ruchowa oraz zaburzenia percepcji dzieci z zespołem Aspergera oraz wysoko funkcjonujących autystów 465

„Podwójne” diagnozy w przypadku zespołu Aspergera 472

Bibliografia 475

Pomoc dzieciom z problemami emocjonalnymi i z trudnościami w zachowaniu 477

Wczesna interwencja wobec problemów emocjonalnych dziecka związanych z adaptacją do przedszkola 478

Charakterystyka sfery emocjonalno-społecznej dzieci 3–4-letnich 478

Wprowadzenie 478

Dziecko z lękiem separacyjnym 481

Dziecko reagujące wycofaniem 483

Dziecko niekomunikujące się werbalnie w przedszkolu 484

Dziecko nadmiernie ruchliwe i aktywne 485

Diagnoza etykietująca i rozumiejąca 487

Wnioski dotyczące wczesnej interwencji wobec problemów adaptacyjnych dziecka w przedszkolu 490

Bibliografia 492

Diagnoza i wczesna interwencja traumy dziecięcej 493

Niewymarzone dzieciństwo 493

Stres, który nie buduje 498

Sprawca czy ofiara – rozważania w świetle badań 501

Bibliografia 504

Zaburzenia w zachowaniu dzieci. Możliwości wczesnej interwencji terapeutycznej 506

Zaburzenia w zachowaniu – geneza, istota, typologia 506

Terapia zaburzeń w zachowaniu dzieci. Możliwości wczesnej interwencji 510

Bibliografia 515

Strona redakcyjna 516