"Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym"
Identyfikator Librowy: 119607
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 3
Wstęp 9
Rozdział 1: Środowisko i człowiek 17
1.1. Środowisko – wyjaśnienie pojęć 17
1.2. Składniki środowiska i ich charakterystyka 20
1.3. Środowisko a zdrowie 37
Zadania 39
Rozdział 2: Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska 42
2.1. Poznawanie przyrody przez dzieci 42
2.2. Fazy poznawania przyrody 46
2.3. Zasady nauczania o środowisku 52
Zadania 54
Rozdział 3: Cele, zadania i treści edukacji środowiskowej Planowanie zajęć zintegrowanych 56
3.1. Cele edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych 56
3.2. Zadania edukacji środowiskowej 64
3.3. Porównanie tradycyjnej i holistycznej edukacji środowiskowej 66
3.4. Przygotowanie nauczyciela do zajęć 69
3.5. Planowanie zajęć edukacji środowiskowej 71
3.6. Sytuacje edukacyjne i ich elementy składowe 74
3.7. Treści edukacji przyrodniczej jako czynnik integrujący w edukacji początkowej 79
Zadania 86
Rozdział 4: Metody edukacji środowiskowej i ich charakterystyka Formy aktywności dzieci w kontaktach ze środowiskiem Pomoce dydaktyczne w edukacji społeczno-przyrodniczej 91
4.1. Metody edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej 91
4.2. Wybrane klasyfikacje metod 93
4.3. Strategia wielostronnego kształcenia 95
4.4. Cechy charakterystyczne wybranych metod edukacji społeczno-przyrodniczej 97
4.5. Formy zajęć edukacji środowiskowej wykorzystywane w przedszkolu i klasach I–III 102
4.6. Wycieczka i spacer w edukacji przyrodniczej i społecznej 106
4.7. Prace domowe o tematyce społeczno-przyrodniczej 114
4.8. Rola pomocy dydaktycznych w edukacji społeczno-przyrodniczej 119
Zadania 126
Rozdział 5: Poznawanie otoczenia społecznego 130
5.1. Dziecko wśród ludzi 130
5.2. Przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie 136
5.3. Praca ludzi w różnych zawodach – produkcja i wytwarzanie 140
5.4. Poznawanie przeszłości – treści historyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej 143
5.5. Przedmioty w otoczeniu dziecka i ich poznawanie 146
5.6. Tradycje, zwyczaje i obrzędy jako przykład wrastania w kulturę 148
Zadania 152
Rozdział 6: Higiena osobista i otoczenia dziecka. Odżywianie 156
6.1. Zdrowie, higiena – podstawowe pojęcia 156
6.2. Czynniki warunkujące zdrowie 160
6.3. Wychowanie zdrowotne i edukacja zdrowotna 161
6.4. Zasady edukacji zdrowotnej 164
6.5. Edukacja zdrowotna dzieci 166
6.6. Treści edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 169
Zadania 175
Rozdział 7: Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym, w przedszkolu, szkole, w czasie zabaw 178
7.1. Przygotowanie dziecka do przestrzegania norm i zasad bezpieczeństwa 178
7.2. Problematyka bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym 180
7.3. Cele i zadania edukacji komunikacyjno-drogowej dzieci w wieku 3–10 lat 186
7.4. Bezpieczeństwo dzieci w domu, przedszkolu, szkole i w czasie zabaw 192
Zadania 195
Rozdział 8: Poznawanie roślin i zwierząt przez dzieci 198
8.1. Poznawanie roślin i zwierząt w ujęciu programu 198
8.2. Znaczenie poznawania świata roślin i zwierząt przez dzieci 201
8.3. Znaczenie hodowli roślin i zwierząt w edukacji 208
Zadania 215
Rozdział 9: Ochrona przyrody i krajobrazu 218
9.1. Zasoby przyrody a człowiek 218
9.2. Ochrona środowiska – ustalenia terminologiczne 220
9.3. Tradycje ochrony przyrody na świecie i w Polsce 222
9.4. Formy ochrony przyrody w Polsce 229
9.5. Tematy związane z ochroną przyrody i krajobrazu realizowane w przedszkolu i klasach początkowych 233
Zadania 236
Rozdział 10: Edukacja ekologiczna dzieci młodszych a zagrożenia środowiska naturalnego 240
10.1. Pojęcie ekologii i jej cechy charakterystyczne jako nauki 240
10.2. Zagrożenia środowiska a człowiek 247
10.3. Cele i zadania edukacji ekologicznej 251
10.4. Treści, metody i formy edukacji ekologicznej w przedszkolu i klasach początkowych 263
10.5. Kształtowanie postaw proekologicznych 265
Zadania 271
Rozdział 11: Pogoda i klimat. Obserwacja pogody 275
11.1. Pogoda, klimat, mikroklimat – meteorologia i klimatologia 275
11.2. Elementy pogody i sposoby ich pomiaru 278
11.3. Obserwowanie pogody z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym 282
11.4. Fenologiczne, klimatyczne i astronomiczne pory roku 285
11.5. Specyfika klimatu Polski 288
Zadania 291
Rozdział 12: Doświadczenia, eksperymenty i obserwacje zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych 294
12.1. Konieczność stosowania doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w pracy z dziećmi w wieku 3–10 lat 294
12.2. Kształtowanie umiejętności obserwacji 297
12.3. Badanie otaczającego świata – rola doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w poznawaniu praw rządzących przyrodą 302
12.4. Podstawowe wskazówki metodyczne dotyczące organizacji działań eksperymentalnych dzieci młodszych 305
Zadania 308
Rozdział 13: Turystyka i krajoznawstwo w edukacji dzieci młodszych 311
13.1. Znaczenie turystyki i krajoznawstwa 311
13.2. Wyznaczanie kierunków w terenie i na mapie 313
13.3. Mapa i plan – znaki umowne na planie i mapie 315
13.4. Rodzaje map i ich wykorzystanie w edukacji 317
13.5. Krajobrazy i ich charakterystyka 320
13.6. Treści gospodarcze i administracyjne w programach edukacji wczesnoszkolnej 323
Zadania 325
Aneks 327
Załącznik 1. Pytania dzieci 327
Załącznik 2. Wynalazki 335
Załącznik 3. Rośliny 341
Załącznik 4. Zwierzęta 347
Załącznik 5. Zjawiska pogodowe 352
Załącznik 6. Przykładowy konspekt (scenariusz) zajęć zintegrowanych dla klasy I 354
Załącznik 7. Wykaz literatury na temat doświadczeń i eksperymentów dla dzieci młodszych 360
Załącznik 8. Wykaz literatury na temat wynalazków 363
Załącznik 9. Wykaz literatury zawierającej odpowiedzi na dziecięce pytania 365
Załącznik 10. Wykaz literatury na temat bezpieczeństwa dzieci 368
Bibliografia 369
Strona redakcyjna 385