"Edukacja akademicka szansą na aktywizację zawodową osób z ograniczeniem sprawności"
Identyfikator Librowy: 1331
Spis treści
Wstęp 6
1. Cele i kontekst badania 8
2. Charakterystyka danych wykorzystywanych w analizie 10
3. Edukacja osób z ograniczeniami sprowności w Polsce 13
3.1. Wprowadzenie 13
3.2. Jakość nauczania na niższych poziomach edukacji 15
3.3. Dostępność systemu szkolnictwa wyższego 16
3.4. Podsumowanie 21
4. Edukacja akademicka a aktywizacja osób z ograniczeniami sprawności 23
4.1. Wprowadzenie 23
4.2. Potrzeby i aspiracje do zdobywania wykształcenia 24
4.3. Postawy społeczne wobec osób z ograniczeniami sprawności oraz nastawienie samych niepełnosprawnych 28
4.4. Obowiązujące rozwiązania legislacyjne i zasobność budżetów domowych osób z ograniczeniami sprawności 37
4.5. Podsumowanie 42
5. Stopień dostosowania uczelni wyższych do potrzeb osób z ograniczeniami sprawności 43
5.1. Wprowadzenie 43
5.2. Działania uczelni na rzecz likwidacji barier utrudniających niepełnosprawnym dostęp do wiedzy 49
5.3. Nastawienie i podejście władz uczelni, kadry dydaktycznej oraz innych studentów do osób niepełnosprawnych 53
5.4. Podsumowanie 57
6. Mity i fakty na temat niepełnosprawnych studentów 58
7. Rekomendacje 61
7.1. Wprowadzenie 61
7.2. Uczelniany system wsparcia ? krok po kroku 61
7.3. Organizacja instytucjonalnych form systemu wsparcia 64
7.4. Zasady działania na rzecz zwiększania dostępności uczelni dla osób z ograniczeniem sprawności oraz reguły związane z wymaganiami edukacyjnymi 68
7.5. Praktyki w zakresie działań na rzecz studentów z ograniczeniem sprawności 72
7.6. Podsumowanie 75
Zakończenie 78
Literatura 79
Aneks: Podstawowe dane na temat projektu 82