"Efektywność innowacyjnych narzędzi dydaktycznych w procesie kształtowania postaw przedsiębiorczych"
Libra identifier: 133609
Table of Contents
Wstęp 12
Część pierwsza Przesłanki wprowadzania innowacji w procesach kształcenia 20
Rozdział 1. Rozwijanie umiejętności przedsiębiorczych w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku jako współczesne wyzwanie polityki zatrudnienia (Andrzej Poszewiecki) 22
1.1. Przedsiębiorczość i jej miejsce w gospodarce 22
1.2. Przedsiębiorczość na bazie wyników Globalnego Monitora Przedsiębiorczości (GEM, Global Entrepreneurship Monitor) 24
1.3. Sytuacja studentów i absolwentów na rynku pracy 26
1.4. Miejsce nauczania przedsiębiorczości w szkołach wyższych 29
1.5. Działania UE ukierunkowane na rynek pracy i rozwój przedsiębiorczości 31
1.6. Podsumowanie 35
Bibliografia 36
Rozdział 2. Oczekiwania przedsiębiorców wobec absolwentów wyższych uczelni na podstawie badań w wybranych krajach Europy (Przemysław Kulawczuk) 38
2.1. Wprowadzenie 38
2.2. Badanie oczekiwanych przez pracodawców postaw pracowniczych absolwentów wyższych uczelni. Wyniki porównawcze 39
2.3. Badanie oczekiwanych przez pracodawców umiejętności zawodowych absolwentów wyższych uczelni. Wyniki porównawcze 44
2.4. Rekomendacje 59
Bibliografia 61
2.5. Wnioski 61
Rozdział 3. Polski rynek pracy a oczekiwania absolwentów szkół wyższych (Paulina Szulc-Fischer) 62
3.1. Charakterystyka rynku pracy w Polsce z uwzględnieniem absolwentów szkół wyższych 62
3.2. Oczekiwania absolwentów szkół wyższych wobec przyszłej pracy oraz wymagań stawianych przez pracodawcę 65
3.2.1. Wiedza i umiejętności pożądane na rynku pracy 66
3.2.2. Praktyki zawodowe 67
3.2.3. Działalność dodatkowa 67
3.3. Główne bariery w zatrudnianiu absolwentów szkół wyższych w Polsce 68
3.4. Polski rynek pracy na tle państw OECD 69
3.5. Podsumowanie 73
Bibliografia 74
Rozdział 4. Kształtowanie ścieżki kariery zawodowej zgodnej z zamiłowaniami głęboko zakorzenionymi w świadomości (Grażyna Chaberek-Karwacka) 76
4.1. Wprowadzenie 76
4.2. Kształtowanie indywidualnej ścieżki kariery zawodowej we współczesnych warunkach gospodarowania 77
4.3. Cechy osobowości niezbędne w kształtowaniu ścieżki kariery zawodowej 81
4.4. Wspieranie kształtowania poczucia podmiotowości wyzwaniem w procesie edukacji 85
4.5. Podsumowanie 87
Bibliografia 88
Część druga. Nowe metody transferu wiedzy i umiejętności 90
Rozdział 5. Ewolucja metod nauczania (Paulina Szulc-Fischer) 92
5.1. Cele kształcenia 92
5.2. Klasyfikacja metod nauczania 93
5.3. Technologie wspierające edukację 96
5.4. Zmiany w procesie nauczania – e-learning 97
5.5. Symulacje biznesowe 99
5.6. Podsumowanie 102
Bibliografia 103
Rozdział 6. Znaczenie metody case study w kreowaniu postaw przedsiębiorczych studentów i absolwentów szkół wyższych (Magdalena Markiewicz, Joanna Bednarz) 104
6.1. Charakterystyka metody case study 104
6.2. Postawy i cechy przedsiębiorcze kształtowane metodą case study – umiejętności twarde i miękkie 106
6.3. Luka edukacyjna w zakresie aktywnego kształtowania przedsiębiorczości w szkołach wyższych i średnich 110
6.4. Podsumowanie 117
Bibliografia 118
Rozdział 7. Wykorzystanie symulacji biznesowych w procesie kształcenia (Marcin Skurczyński) 120
7.1. Wprowadzenie 120
7.2. Typowe reguły rywalizacji w symulacyjnych grach decyzyjnych 121
7.3. Formy rywalizacji w symulacyjnych grach decyzyjnych 122
7.4. Typy symulacji wykorzystywanych w kształceniu 124
7.5. Symulacje biznesowe na uczelniach wyższych 126
7.6. Najpopularniejsze symulacje biznesowe wykorzystywane przez uczelnie wyższe 128
7.6.1. Gra symulacyjna Marketplace 129
7.6.2. Symulacyjna gra decyzyjna TEES 130
7.6.3. Symulacja Global Management Challange 130
Bibliografia 131
7.7. Podsumowanie 131
Rozdział 8. Specyfika kształcenia na poziomie wyższych studiów dla profesjonalistów, na przykładzie master of business administration (MBA) (Krystyna Żołądkiewicz, Renata Orłowska) 134
8.1. Wprowadzenie 134
8.2. Znaczenie i specyfika studiów MBA w Polsce i na świecie 135
8.3. Studium przypadku – MBA Uniwersytetu Gdańskiego 137
8.3.1. Geneza i specyfika executive MBA UG 137
8.3.2. Metodologia badania 138
8.3.3. Analiza badania 139
8.4. Podsumowanie 143
Bibliografia 144
Rozdział 9. Projektowanie architektury innowacyjnych narzędzi dydaktycznych dla efektywnej realizacji symulacji biznesowych (Michał Kuciapski) 146
9.1. Sytuacja problemowa 146
9.2. Analiza wymagań projektowania architektury innowacyjnych narzędzi dydaktycznych 152
9.3. Model projektowania architektury innowacyjnych narzędzi dydaktycznych 157
9.4. Podsumowanie 158
Bibliografia 159
Rozdział 10. Innowacyjne metody w nauczaniu przedmiotów ekonomicznych: pakiety matematyczne (Elżbieta Babula, Anna Blajer-Gołębiewska) 162
10.1. Wprowadzenie 162
10.2. Pakiety matematyczne 163
10.3. Zagadnienie produkcji 164
10.4. Maksymalizacja przychodu ze sprzedaży 169
10.5. Optymalizacja wyniku ekonomicznego 171
10.6. Podsumowanie 175
Bibliografia 176
Rozdział 11. Case Simulator – wykorzystanie innowacyjnych narzędzi transferu wiedzy i umiejętności ukierunkowanych na rozwijanie postaw przedsiębiorczych (Wojciech Bizon) 180
11.1. Wprowadzenie 180
11.2. Uzasadnienie realizacji projektu Case Simulator 181
11.3. Cele i przebieg projektu Case Simulator 184
11.3.1. Cele projektu 184
11.3.2. Prace wstępne – diagnoza: raport studenci a pracodawcy 185
11.3.3. Prace wstępne – etap produkcji symulacji i studiów przypadku 187
11.3.4. Testowanie rozwiązań 189
11.4. Podsumowanie 190
11.3.5. Weryfikacja efektywności 190
Bibliografia 191
Rozdział 12. Poziom umiejętności przedsiębiorczych wśród studentów – próba diagnozy (Andrzej Poszewiecki) 192
12.1. Wprowadzenie 192
12.2. Analiza uzyskanych wyników 193
12.2.1. Wstępne uwagi metodologiczne 193
12.2.2. Porównanie średnich wyników pomiędzy wydziałami 193
12.2.3. Analiza wariancji 194
12.2.4. Porównanie wyników pomiędzy wydziałami – kobiety 195
12.2.5. Porównanie wyników pomiędzy wydziałami – mężczyźni 195
12.2.6. Porównanie wyników poszczególnych płci (w układzie wydziałów) 196
12.2.7. Ogólna analiza wyników względem płci 199
12.2.8. Analiza skupień 201
Bibliografia 203
12.3. Podsumowanie 203
Rozdział 13. Analiza postaw i skłonności proprzedsiębiorczych wśród studentów (Wojciech Bizon, Paulina Szulc-Fischer) 204
13.1. Wprowadzenie 204
13.2. Oczekiwania związane z miejscem pracy (Paulina Szulc-Fischer) 204
13.3. Oczekiwania odnośnie do warunków w pracy (Paulina Szulc-Fischer) 207
13.4. Postrzeganie przedsiębiorcy (Paulina Szulc-Fischer) 211
13.5. Cechy przedsiębiorcy (Paulina Szulc-Fischer) 212
13.6. Czynniki zachęcające do własnej działalności (Paulina Szulc-Fischer) 215
13.7. Czynniki utrudniające prowadzenie własnej działalności (Paulina Szulc-Fischer) 217
13.8. Samoocena poziomu umiejętności i wiedzy, które sprzyjają prowadzeniu biznesu (Wojciech Bizon) 219
13.8.1. Przygotowanie narzędzi weryfikacyjnych 222
13.8.2. Analiza wyników 223
13.9. Podsumowanie 227
Rozdział 14. Wiedza studentów z zakresu przedsiębiorczości, podstaw funkcjonowania firmy i gospodarki – próba diagnozy (Wojciech Bizon) 230
Bibliografia 230
14.1. Wprowadzenie 230
14.2. Charakterystyka badanych obszarów wiedzy 231
14.3. Efektywność transferu wiedzy na bazie analizy osiągnięć studentów wydziałów biznesowych 234
14.4. Efektywność transferu wiedzy na bazie analizy osiągnięć studentów wydziałów niebiznesowych 236
14.5. Podsumowanie 238
Rozdział 15. Innowacyjne formy kształcenia a zmiany poziomu wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, wiedzy o przedsiębiorstwie oraz gospodarce wśród studentów na przykładzie uczestników projektu Case Simulator (Wojciech Bizon) 240
15.1. Wprowadzenie 240
15.2. Przyrost wiedzy z różnych obszarów wśród uczestników projektu Case Simulator 240
15.2.1. Obszar wiedzy: przedsiębiorczość 242
15.2.2. Obszar wiedzy: mikroekonomia i teoretyczne podstawy funkcjonowania firmy 244
15.2.3. Obszar wiedzy: makroekonomia i wiedza o gospodarce 246
15.3. Zmiany w poziomie wiedzy studentów – analiza porównawcza wydziałów Uniwersytetu Gdańskiego 248
15.4. Podsumowanie 250
Zakończenie 254
Bibliografia 256
Spis rysunków 264
Spis tabel 268