"Sztukmistrze XXI wieku"

Identyfikator Librowy: 135093

Spis treści

Wstęp 7

I. Status kulturowy i społeczny pedagoga sztuki 11

Giulio SforzaL’insegnante per il mondo futuro / Nauczyciel dla przyszłości 13

Przewodnik czy uczestnik: jak współcześni estetycy widzą rolę pośrednika w relacjach sztuka – odbiorca 17

Urszula SzuścikPedagog sztuki – plastyki – a rzeczywistość szkoły polskiej 31

Elżbieta SzubertowskaNauczyciel muzyki – zawód czy misja 43

Barbara Kwiatkowska-TybulewiczArtysta – pedagog – ambasador sztuki 57

Prestiż zawodu nauczyciela 73

Anna PikałaAutorytet nauczyciela szkolnych przedmiotów artystycznych 85

II. Atrybuty zawodowe pedagoga sztuki 97

Henryk DeptaO humanistyczną wrażliwość nauczyciela sztuki 99

Mirosława Zalewska-Pawlak„Zatańcz ze mną”. O sztuce życia i wychowania w profesji pedagoga sztuki 111

Tamara SassWolność jako czynnik stymulujący i destruktywny w działalności pedagoga sztuki 123

III. Kształcenie i doskonalenie zawodowe pedagogów sztuki 137

Tożsamość absolwenta a tożsamość kierunku „edukacja muzyczna” 139

Elżbieta Kukuła, Aleksandra PiskorskaPrzygotowanie nauczycieli do korzystania z sieci w nauczaniu sztuki (sztuka w sieci – aspekty edukacyjne) 157

Magdalena SasinSamokształcenie w działalności pedagoga sztuki w świetle opinii studentów – przyszłych nauczycieli 171

Magdalena PawlakWartościowanie sztuki dla dzieci w przygotowaniu zawodowym nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej 185

Beata KunatPotrzeby i oczekiwania nauczycieli plastyki w zakresie wspierania ich rozwoju zawodowego – komunikat z badań 195

IV. Obszary działalności edukacyjnej pedagoga sztuki 211

Violetta PrzerembskaMuzyka i jej nauczanie w kontekście innych dyscyplin artystycznych 213

Nauczyciel muzyki wobec narzędzi informatycznych – komunikat z badań 223

Nauczyciel plastyki wobec gry i przypadku jako istotnych elementów dzieła plastycznego 237

Ewa TomaszewskaTeatr interaktywny. Między sztuką a edukacją 249

Małgorzata WiktorkoEdukacja muzealna w Muzeum Sztuki w Łodzi – narracja i nawigacja 265

Anna BoguszewskaWybitni artyści-nauczyciele sztuki książki w Polsce 269

Anna SkolimowskaFormy przekazu baśni w epoce wtórnej oralności – między archaiczną a współczesną recepcją niewspółczesnych dzieł literatury dla dzieci 285

Joanna LudwiczakKsiążka obrazkowa – nowocześnie zaprojektowana książka dla dzieci 299

Martyna JustyńskaZnaczenie animatora mimochodem w działalności społeczno-kulturalnej na przykładzie Kolumny 307

Autorzy 323