"Wynagrodzenia w organizacjach nowej gospodarki. Uwarunkowania. Funkcje. Konfiguracja"

Identyfikator Librowy: 135686

Spis treści

Wstęp 12

1. Organizacja w zmieniającej się rzeczywistości – uwarunkowania systemu motywowania pracowników 22

1.1. Oblicza współczesnej gospodarki 22

1.1.1. Źródła zmian w gospodarce 23

1.1.2. Trzecia fala cywilizacji 25

1.1.3. Determinanty nowej gospodarki 31

1.2. Atrybuty zmian otoczenia organizacji 34

1.2.1. Wiedza 35

1.2.2. Globalizacja 42

1.2.3. Usługi 47

1.2.4. Przedsiębiorczość 52

1.2.5. Technologia 55

1.2.6. Orientacja na rozwój człowieka i jego środowisko 59

1.3. Nowa gospodarka. Problemy definicyjne 62

1.3.1. Czas zmian 62

1.3.2. Mechanizmy zmian w organizacji 67

1.3.3. Problemy z definiowaniem organizacji nowej gospodarki 72

1.3.4. Organizacja w zbiorze rozmytym 75

1.3.5. Kryteria typologii organizacji nowej gospodarki 82

1.3.6. Model kapitału ludzkiego jako kluczowy wyróżnik organizacji nowej gospodarki 88

2. Przeobrażenia funkcji personalnej – uwarunkowania wynagrodzeń w organizacji 97

2.1. Zmiana procesu zarządzania zasobami ludzkimi 97

2.1.1. Zmiana struktur organizacyjnych 97

2.1.2. Ewolucja funkcji personalnej 102

2.1.3. Umiędzynarodowienie funkcji personalnej 104

2.1.4. Zarządzanie talentami i wiedzą w funkcji personalnej 107

2.1.5. Wirtualizacja i elastyczność funkcji personalnej 110

2.1.6. Konfiguracja podmiotowa funkcji personalnej 112

2.1.7. Efektywność poprzez funkcję personalną 116

2.2. Nowy rodzaj pracownika. Kapitał ludzki w zmieniającej się organizacji 121

2.2.1. Nakład pracy XXI wieku – kapitał ludzki 122

2.2.2. Nowe uwarunkowania pracy 126

2.2.3. Pracownik wiedzy 128

2.2.4. Nowe kompetencje i role zawodowe 132

2.2.5. Zmiany na rynku pracy 139

3. Istota i cele wynagrodzeń w realiach nowej gospodarki – funkcje wynagrodzeń 149

3.1. Nowe formy i kierunki aktywizacji pracowników 149

3.1.1. Aktywizowanie do zaangażowania 150

3.1.2. Aktywizowanie przez partycypacje 159

3.1.3. Aktywizowanie do innowacyjności 166

3.2. Znaczenie wynagrodzeń we współczesnej organizacji 176

3.2.1. Wynagrodzenie całkowite 177

3.2.2. Wynagrodzenie globalne 183

3.2.3. Wynagrodzenia konkurencyjne 186

3.2.4. Wynagrodzenie za kompetencje 188

3.2.5. Wynagrodzenia bimodalne 194

3.2.6. Wynagrodzenie jako źródło identyfikacji kapitału ludzkiego 197

3.2.7. Wynagrodzenia za wyniki 200

3.3. Funkcje wynagrodzeń w nowej gospodarce 204

3.3.1. Funkcja społeczna 205

3.3.2. Funkcja dochodowa 206

3.3.3. Funkcja kosztowa 209

3.3.4. Funkcja motywacyjna 211

3.3.5. Funkcja inwestycyjna 213

4. Kształtowanie systemu wynagrodzeń w nowej gospodarce – konfiguracja systemu wynagrodzeń 223

4.1. Strategia wynagrodzeń w warunkach nowej gospodarki 223

4.1.1. Cele strategii wynagrodzeń 224

4.1.2. Dekompozycja założeń strategii wynagrodzeń 233

4.1.3. Przeobrażenia organizacji w kontekście strategii wynagrodzeń 235

4.2. Zasady zarządzania systemem wynagrodzeń w nowej gospodarce 240

4.2.1. Cele zarządzania systemem wynagrodzeń 241

4.2.2. Istota i proces zarządzania systemem wynagrodzeń 245

4.2.3. Kształtowanie elastyczności wynagrodzeń jako wyzwanie zarządzania wynagrodzeniami 254

4.3. Struktura wewnętrzna wynagrodzeń 264

4.3.1. Podział składników wynagrodzenia 265

4.3.2. Determinanty podziału składników wynagrodzeń 268

4.3.3. Składowe wynagrodzenia w organizacji nowej gospodarki 272

4.4. Formy wynagrodzeń pracowników nowej gospodarki 276

4.4.1. Wynagrodzenia odroczone 277

4.4.2. Kafeteryjne formy wynagrodzeń 281

4.4.3. Pakietowy system wynagrodzeń 286

4.4.4. Poziom wynagrodzeń pracowników nowej gospodarki 291

4.5. Model wynagrodzeń w realiach nowej gospodarki 293

4.5.1. Założenia koncepcyjne modelu wynagrodzeń w organizacji nowej gospodarki 294

4.5.2. Cele wynagrodzeń 297

4.5.3. Funkcje wynagrodzeń 301

4.5.4. Konfiguracja wynagrodzeń 303

4.5.5. Determinanty wynagrodzeń 305

4.5.6. Zasady zarządzania wynagrodzeniami 309

5. Analiza modelu wynagrodzeń w organizacjach nowej gospodarki – badania empiryczne 313

5.1. Metodyka projektu badawczego 313

5.1.1. Podejście funkcjonalno-interpretatywne 314

5.1.2. Triangulacja w procesie badawczym 316

5.1.3. Założenia projektu badawczego 318

5.2. Prezentacja wyników badań ankietowych – pierwszy etap procesu badawczego 321

5.2.1. Założenia metodyczne pierwszego etapu badań 322

5.2.2. Ekstrakcja podzbioru organizacji o wysokim stopniu realizacji funkcji personalnej – diagnoza poziomu realizacji funkcji personalnej w organizacji 328

5.2.3. Ekstrakcja podzbioru organizacji nowej ekonomii – diagnoza organizacyjnych cech specyficznych dla współczesnego przedsiębiorstwa w okresie przeobrażeń 334

5.2.4. Analiza wyników badań ankietowych modelu wynagrodzeń w organizacjach nowej gospodarki 341

5.2.5. Analiza modelu wynagrodzeń organizacji nowej gospodarki za pomocą regresji nieparametrycznej współczynnika Spearmana 361

5.3. Prezentacja wyników analizy przypadków – drugi etap procesu badawczego 367

5.3.1. Założenia metodyczne drugiego etapu badań 367

5.3.2. Opis i interpretacja analizy przypadku firmy Alfa 372

5.3.3. Opis i interpretacja analizy przypadku firmy Delta 391

5.3.4. Opis i interpretacja analizy przypadku firmy Gamma 413

Podsumowanie 428

Załączniki 436

Literatura 446

Spis rysunków 464

Spis tabel 466

Summary 468