"Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze"

Identyfikator Librowy: 137469

Spis treści

Wstęp 8

Rozdział 1. Osobowość a zachowania agresywne 10

1.1. Społeczno-poznawcza teoria osobowości jako podstawa interpretacji zachowań agresywnych 10

1.1.1. Osobowość w świetle teorii poznawczej 11

1.1.2. Geneza i psychologiczne mechanizmy agresji 22

1.1.3. Agresywność a zachowania agresywne 28

1.2. Zróżnicowanie agresji 32

1.2.1. Model przetwarzania informacji społecznych 33

1.2.2. Zniekształcenia poznawcze u osób agresywnych 38

Rozdział 2. Współwystępowanie agresji z innymi zachowaniami dewiacyjnymi. Relacje rówieśnicze a agresja 42

2.1. Zachowania agresywne a depresja 42

2.2. Emocje a rozwój zaburzeń zachowania 49

2.3. Pozytywne interakcje rówieśnicze jako moderator rodzinnych uwarunkowań zachowań agresywnych 53

2.4. Ewolucja agresji w kierunku społecznego niedostosowania i przestępczości gwałtownej 57

2.5. Powiązania między wczesnymi objawami agresji i wycofania a odrzuceniem rówieśniczym 67

2.6. Zachowania dziecka i relacje rówieśnicze. Modele oparte na cechach dziecka i oddziaływaniach rówieśniczych 69

2.6.1. Założenia i argumenty modelu addytywnego 70

Rozdział 3. Odrzucenie rówieśnicze 75

3.1. Geneza badań nad odrzuceniem rówieśniczym 75

3.1.1. Istota odrzucenia rówieśniczego 78

3.1.2. Odrzucenie rówieśnicze a zaniedbanie 79

3.1.3. Akceptacja rówieśnicza a przyjaźń 81

3.1.4. Dynamika i procesy w grupie rówieśniczej a odrzucenie rówieśnicze 84

3.2. Sterowanie procesami odrzucenia przez rówieśników 88

3.3. Chroniczne odrzucenie rówieśnicze 89

3.4. Zróżnicowanie ze względu na płeć i uwarunkowania kulturowe 91

3.5. Cechy dzieci odrzuconych 93

3.6. Agresja a rówieśnicza akceptacja i odrzucenie 96

3.7. Zaburzenia uwagi i hiperaktywność a odrzucenie rówieśnicze 99

3.8. Nieadekwatność oceny cech osobowościowych i intencji partnerów interakcji a odrzucenie rówieśnicze 105

3.9. Rola emocji w reakcji na odrzucenie rówieśnicze 109

Rozdział 4. Wrażliwość na odrzucenie i skutki odrzucenia rówieśniczego 114

4.1. Wrażliwość na odrzucenie i jej funkcje 114

4.2. Przejawy wrażliwości na odrzucenie rówieśnicze 119

4.3. Agresja, wycofanie i odrzucenie rówieśnicze 126

4.4. Zachowania agresywne jednostek popularnych a status społeczny i odrzucenie 129

4.5. Odrzucenie rówieśnicze jako źródło zachowań przestępczych 133

4.6. Kontakty dzieci odrzuconych z grupami dewiacyjnymi jako ryzyko przestępczości i uzależnień 135

4.7. Modele przystosowania w sytuacjach odrzucenia 142

Rozdział 5. Poznawczo-społeczna teoria osobowości a terapia i resocjalizacja 149

5.1. Problematyka odporności psychicznej 149

5.1.1. Definicje i teoretyczne podstawy zjawiska resilience 151

5.1.2. Diagnoza konstruktów resilience 155

5.2. Zjawisko resilience a rodzaj niekorzystnych oddziaływań środowiska 160

5.3. Rodzinne uwarunkowania zachowań eksternalizacyjnych a pozytywny wpływ relacji rówieśniczych 167

5.4. Interwencje terapeutyczne oparte na teorii poznawczo-behawioralnej 171

5.4.1. Modelowanie i rozwiązywanie problemów społecznych 174

5.4.2. Przystosowanie programów do specyfiki dzieci agresywnych – odrzuconych 176

5.4.3. Procesy społeczno-poznawcze w eliminowaniu agresji 177

5.4.4. Składniki (zawartość) programu 178

Bibliografia 185

Indeks nazwisk 194

Indeks rzeczowy 197