"Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze"
Identyfikator Librowy: 137469
Spis treści
Wstęp 8
Rozdział 1. Osobowość a zachowania agresywne 10
1.1. Społeczno-poznawcza teoria osobowości jako podstawa interpretacji zachowań agresywnych 10
1.1.1. Osobowość w świetle teorii poznawczej 11
1.1.2. Geneza i psychologiczne mechanizmy agresji 22
1.1.3. Agresywność a zachowania agresywne 28
1.2. Zróżnicowanie agresji 32
1.2.1. Model przetwarzania informacji społecznych 33
1.2.2. Zniekształcenia poznawcze u osób agresywnych 38
Rozdział 2. Współwystępowanie agresji z innymi zachowaniami dewiacyjnymi. Relacje rówieśnicze a agresja 42
2.1. Zachowania agresywne a depresja 42
2.2. Emocje a rozwój zaburzeń zachowania 49
2.3. Pozytywne interakcje rówieśnicze jako moderator rodzinnych uwarunkowań zachowań agresywnych 53
2.4. Ewolucja agresji w kierunku społecznego niedostosowania i przestępczości gwałtownej 57
2.5. Powiązania między wczesnymi objawami agresji i wycofania a odrzuceniem rówieśniczym 67
2.6. Zachowania dziecka i relacje rówieśnicze. Modele oparte na cechach dziecka i oddziaływaniach rówieśniczych 69
2.6.1. Założenia i argumenty modelu addytywnego 70
Rozdział 3. Odrzucenie rówieśnicze 75
3.1. Geneza badań nad odrzuceniem rówieśniczym 75
3.1.1. Istota odrzucenia rówieśniczego 78
3.1.2. Odrzucenie rówieśnicze a zaniedbanie 79
3.1.3. Akceptacja rówieśnicza a przyjaźń 81
3.1.4. Dynamika i procesy w grupie rówieśniczej a odrzucenie rówieśnicze 84
3.2. Sterowanie procesami odrzucenia przez rówieśników 88
3.3. Chroniczne odrzucenie rówieśnicze 89
3.4. Zróżnicowanie ze względu na płeć i uwarunkowania kulturowe 91
3.5. Cechy dzieci odrzuconych 93
3.6. Agresja a rówieśnicza akceptacja i odrzucenie 96
3.7. Zaburzenia uwagi i hiperaktywność a odrzucenie rówieśnicze 99
3.8. Nieadekwatność oceny cech osobowościowych i intencji partnerów interakcji a odrzucenie rówieśnicze 105
3.9. Rola emocji w reakcji na odrzucenie rówieśnicze 109
Rozdział 4. Wrażliwość na odrzucenie i skutki odrzucenia rówieśniczego 114
4.1. Wrażliwość na odrzucenie i jej funkcje 114
4.2. Przejawy wrażliwości na odrzucenie rówieśnicze 119
4.3. Agresja, wycofanie i odrzucenie rówieśnicze 126
4.4. Zachowania agresywne jednostek popularnych a status społeczny i odrzucenie 129
4.5. Odrzucenie rówieśnicze jako źródło zachowań przestępczych 133
4.6. Kontakty dzieci odrzuconych z grupami dewiacyjnymi jako ryzyko przestępczości i uzależnień 135
4.7. Modele przystosowania w sytuacjach odrzucenia 142
Rozdział 5. Poznawczo-społeczna teoria osobowości a terapia i resocjalizacja 149
5.1. Problematyka odporności psychicznej 149
5.1.1. Definicje i teoretyczne podstawy zjawiska resilience 151
5.1.2. Diagnoza konstruktów resilience 155
5.2. Zjawisko resilience a rodzaj niekorzystnych oddziaływań środowiska 160
5.3. Rodzinne uwarunkowania zachowań eksternalizacyjnych a pozytywny wpływ relacji rówieśniczych 167
5.4. Interwencje terapeutyczne oparte na teorii poznawczo-behawioralnej 171
5.4.1. Modelowanie i rozwiązywanie problemów społecznych 174
5.4.2. Przystosowanie programów do specyfiki dzieci agresywnych – odrzuconych 176
5.4.3. Procesy społeczno-poznawcze w eliminowaniu agresji 177
5.4.4. Składniki (zawartość) programu 178
Bibliografia 185
Indeks nazwisk 194
Indeks rzeczowy 197