"Neuropsychologia kliniczna"
Identyfikator Librowy: 137563
Spis treści
O AUTORACH 6
PRZEDMOWA 12
WSTĘP 18
Nowy paradygmat badawczy w neuropsychologii 19
Co zaprezentowano w podręczniku? 20
Dla kogo jest ten podręcznik? 26
Ilustracje w podręczniku 26
Podziękowania 26
1. NARODZINY NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 28
1.1. Informacje ogólne 29
1.2. Status neuropsychologii klinicznej 31
1.3. Pierwsze próby zdefiniowania neuropsychologii – początki neuropsychologii procesu 31
1.4. Neuropsychologia procesu na świecie 36
1.5. Rosyjska szkoła neuropsychologii procesu 37
1.6. Polska szkoła neuropsychologii procesu 42
1.7. Podsumowanie 44
2. JAK DZIAŁA MÓZG: OD STRUKTURY DO UMYSŁU 46
2.1. Informacje ogólne 47
2.2. Anatomia funkcjonalna mózgu 48
2.3. Struktury układu nerwowego 58
2.4. Modele mózgu 79
2.5. Podstawowe funkcjonalne systemy mózgu 86
2.6. Neuromodulatory procesów poznawczych, emocjonalnych i zachowania 89
2.7. Podsumowanie 89
3. ZMIENIAJĄCY SIĘ MÓZG: BIOLOGIA CZY ŚRODOWISKO? 91
3.1. Informacje ogólne 92
3.2. Przegląd teorii dotyczących istoty zjawiska plastyczności 94
3.3. Plastyczność mózgu w rozwoju osobniczym JA w ciągu życia 102
3.4. Badania nad możliwościami wykorzystania plastyczności mózgu w rehabilitacji pacjentów z uszkodzeniami mózgu 113
3.5. Podsumowanie 122
4. NEUROOBRAZOWANIE MÓZGOWIA 124
4.1. Informacje ogólne 125
4.2. Techniki strukturalnego i funkcjonalnego obrazowania mózgu 126
4.3. Technika fMRI w badaniach naukowych 129
4.4. Kliniczne wykorzystanie potencjałów związanych ze zdarzeniem (ERPs) 147
4.5. Podsumowanie 155
5. OBJAW W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 156
5.1. Informacje ogólne 157
5.2. Co to jest objaw? 157
5.3. Formowanie się objawu u osób z dysfunkcjami mózgu 168
5.4. Teoria objawu a proces diagnozy pacjenta 169
5.5. Wpływ uszkodzenia lub choroby na mózg 178
5.6. Podsumowanie 179
6. CZAS W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 181
6.1. Informacje ogólne 182
6.2. Rozumienie czasu w neuropsychologii procesu 182
6.3. Złudzenia wzrokowe związane z czasem 188
6.4. Okno czasu: czyli dlaczego żyjemy w przeszłości 189
6.5. Niecodzienne wrażenia upływu czasu 190
6.6. Neuropsychologiczna względność czasu 193
6.7. Czas a samoorganizujący się umysł 197
6.8. Mikrogenetyczny model percepcji czasu przez mózg/umysł 204
6.9. Podsumowanie 212
7. ŚWIADOMOŚĆ W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 215
7.1. Informacje ogólne 216
7.2. Mikrogenetyczne ujęcie procesu uświadamiania sobie rzeczywistości 222
7.3. Autorski model ujęcia istoty świadomości i samoświadomości 225
7.4. Spektrum zaburzeń świadomości 227
7.5. Spektrum zaburzeń samoświadomości 238
7.6. Podsumowanie 256
8. UWAGA W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 258
8.1. Informacje ogólne 259
8.2. Definicja uwagi 260
8.3. Znaczenie świadomości bodźców w procesie uwagi 262
8.4. Systemowy model procesów uwagi 263
8.5. Procesy percepcji niejawnej a system uwagi percepcyjnej 267
8.6. Neurofizjologia procesów uwagi 270
8.7. Mikrogenetyczna teoria uwagi 280
8.8. Podsumowanie 287
9. SYSTEM EMOCJONALNY: MODELOWANIE STOSUNKU DO SIEBIE I ŚWIATA 289
9.1. Informacje ogólne 290
9.2. Istota emocji z perspektywy neuropsychologii 291
9.3. Neuroanatomia funkcjonalna emocji 293
9.4. Klasyfikacja stanów i reakcji emocjonalnych 294
9.5. Neuropsychologiczne podstawy emocji 304
9.6. System nagrody 316
9.7. Badania emocji technikami neuroobrazowania 316
9.8. Wpływ uszkodzenia mózgowia na układ emocjonalny 317
9.9. Zaburzenia emocjonalne a czynniki psychiczne i psychodynamiczne 318
9.10. Mikrogenetyczny model emocji 325
9.11. Podsumowanie 327
10. SYSTEMY SENSORYCZNE A TWORZENIE OBRAZU SIEBIE I ŚWIATA 329
10.1. Informacje ogólne 330
10.2. Systemy sensoryczne 332
10.3. Złudzenia świadomości bodźców 332
10.4. Percepcja formy a szkoła psychologii postaci (Gestalt) 339
10.5. Twórczy charakter percepcji 345
10.6. Neurofizjologiczne modele działania systemów sensorycznych 350
10.7. Topografia korowa w badaniach neurofizjologicznych 358
10.8. System somatosensoryczny 367
10.9. Model mechanizmów sensorycznych związanych z wykrywaniem zmian 368
10.10. Mikrogenetyczny model percepcji 374
10.11. Problematyka świadomości przetwarzania bodźców 376
10.12. Podsumowanie 378
11. SYSTEMY PAMIĘCI: KONCEPCJE W CIĄGŁYM POSZUKIWANIU 379
11.1. Informacje ogólne 380
11.2. Rozważania historyczne 380
11.3. Istota pamięci 383
11.4. Pamięć jako proces w neuropsychologii 388
11.5. Genetyczne podstawy pamięci 393
11.6. Neuronalne podstawy pamięci 393
11.7. Modelowe ujęcia pamięci w neuropsychologii 395
11.8. Neurofizjologiczne podstawy pamięci 402
11.9. Systemy pamięci w ujęciu neurofizjologicznym 402
11.10. Modelowe (funkcjonalne) ujęcia pamięci w neurofizjologii 407
11.11. Podsumowanie 421
12. SYSTEM WYKONAWCZY: OD MYŚLENIA DO DZIAŁANIA 423
12.1. Informacje ogólne 424
12.2. Historyczne ujęcie funkcji wykonawczych 425
12.3. System wykonawczy 432
12.4. Neurofizjologiczne aspekty funkcji wykonawczych 433
12.5. Mikrogenetyczne ujęcie istoty funkcji wykonawczych 447
12.6. Ocena zaburzeń funkcji wykonawczych w aspekcie prawnym 456
12.7. Podsumowanie 462
13. JĘZYK A KOMUNIKACJA INTRAPERSONALNA I INTERPERSONALNA 464
13.1. Informacje ogólne 465
13.2. Język – mowa – porozumiewanie się 465
13.3. Mikrogenetyczny model komunikacji 470
13.4. Składowe procesu komunikacji 472
13.5. Język a myślenie 478
13.6. Język a percepcja 481
13.7. Język a pamięć 487
13.8. Język jako proces 487
13.9. Pragmatyka komunikacyjna 489
13.10. Podsumowanie 497
14. WZGLĘDNOŚĆ PRAW I PRAWD NAUKOWYCH 498
14.1. Informacje ogólne 499
14.2. Nowe i nienowe „odkrycia” naukowe 499
14.3. Układ stanu spoczynku 499
14.4. Spory dotyczące plastyczności mózgu 501
14.5. Spory dotyczące natury mózgu 506
14.6. Stereotypy w nauce 507
14.7. Niepewność wiedzy 508
14.8. Nowoczesne technologie w badaniach neuropsychologicznych 510
14.9. Podsumowanie 521
15. SŁOWNIK TERMINÓW 522
16. LITERATURA 527