"Neuropsychologia kliniczna"

Identyfikator Librowy: 137563

Spis treści

O AUTORACH 6

PRZEDMOWA 12

WSTĘP 18

Nowy paradygmat badawczy w neuropsychologii 19

Co zaprezentowano w podręczniku? 20

Dla kogo jest ten podręcznik? 26

Ilustracje w podręczniku 26

Podziękowania 26

1. NARODZINY NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 28

1.1. Informacje ogólne 29

1.2. Status neuropsychologii klinicznej 31

1.3. Pierwsze próby zdefiniowania neuropsychologii – początki neuropsychologii procesu 31

1.4. Neuropsychologia procesu na świecie 36

1.5. Rosyjska szkoła neuropsychologii procesu 37

1.6. Polska szkoła neuropsychologii procesu 42

1.7. Podsumowanie 44

2. JAK DZIAŁA MÓZG: OD STRUKTURY DO UMYSŁU 46

2.1. Informacje ogólne 47

2.2. Anatomia funkcjonalna mózgu 48

2.3. Struktury układu nerwowego 58

2.4. Modele mózgu 79

2.5. Podstawowe funkcjonalne systemy mózgu 86

2.6. Neuromodulatory procesów poznawczych, emocjonalnych i zachowania 89

2.7. Podsumowanie 89

3. ZMIENIAJĄCY SIĘ MÓZG: BIOLOGIA CZY ŚRODOWISKO? 91

3.1. Informacje ogólne 92

3.2. Przegląd teorii dotyczących istoty zjawiska plastyczności 94

3.3. Plastyczność mózgu w rozwoju osobniczym JA w ciągu życia 102

3.4. Badania nad możliwościami wykorzystania plastyczności mózgu w rehabilitacji pacjentów z uszkodzeniami mózgu 113

3.5. Podsumowanie 122

4. NEUROOBRAZOWANIE MÓZGOWIA 124

4.1. Informacje ogólne 125

4.2. Techniki strukturalnego i funkcjonalnego obrazowania mózgu 126

4.3. Technika fMRI w badaniach naukowych 129

4.4. Kliniczne wykorzystanie potencjałów związanych ze zdarzeniem (ERPs) 147

4.5. Podsumowanie 155

5. OBJAW W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 156

5.1. Informacje ogólne 157

5.2. Co to jest objaw? 157

5.3. Formowanie się objawu u osób z dysfunkcjami mózgu 168

5.4. Teoria objawu a proces diagnozy pacjenta 169

5.5. Wpływ uszkodzenia lub choroby na mózg 178

5.6. Podsumowanie 179

6. CZAS W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 181

6.1. Informacje ogólne 182

6.2. Rozumienie czasu w neuropsychologii procesu 182

6.3. Złudzenia wzrokowe związane z czasem 188

6.4. Okno czasu: czyli dlaczego żyjemy w przeszłości 189

6.5. Niecodzienne wrażenia upływu czasu 190

6.6. Neuropsychologiczna względność czasu 193

6.7. Czas a samoorganizujący się umysł 197

6.8. Mikrogenetyczny model percepcji czasu przez mózg/umysł 204

6.9. Podsumowanie 212

7. ŚWIADOMOŚĆ W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 215

7.1. Informacje ogólne 216

7.2. Mikrogenetyczne ujęcie procesu uświadamiania sobie rzeczywistości 222

7.3. Autorski model ujęcia istoty świadomości i samoświadomości 225

7.4. Spektrum zaburzeń świadomości 227

7.5. Spektrum zaburzeń samoświadomości 238

7.6. Podsumowanie 256

8. UWAGA W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 258

8.1. Informacje ogólne 259

8.2. Definicja uwagi 260

8.3. Znaczenie świadomości bodźców w procesie uwagi 262

8.4. Systemowy model procesów uwagi 263

8.5. Procesy percepcji niejawnej a system uwagi percepcyjnej 267

8.6. Neurofizjologia procesów uwagi 270

8.7. Mikrogenetyczna teoria uwagi 280

8.8. Podsumowanie 287

9. SYSTEM EMOCJONALNY: MODELOWANIE STOSUNKU DO SIEBIE I ŚWIATA 289

9.1. Informacje ogólne 290

9.2. Istota emocji z perspektywy neuropsychologii 291

9.3. Neuroanatomia funkcjonalna emocji 293

9.4. Klasyfikacja stanów i reakcji emocjonalnych 294

9.5. Neuropsychologiczne podstawy emocji 304

9.6. System nagrody 316

9.7. Badania emocji technikami neuroobrazowania 316

9.8. Wpływ uszkodzenia mózgowia na układ emocjonalny 317

9.9. Zaburzenia emocjonalne a czynniki psychiczne i psychodynamiczne 318

9.10. Mikrogenetyczny model emocji 325

9.11. Podsumowanie 327

10. SYSTEMY SENSORYCZNE A TWORZENIE OBRAZU SIEBIE I ŚWIATA 329

10.1. Informacje ogólne 330

10.2. Systemy sensoryczne 332

10.3. Złudzenia świadomości bodźców 332

10.4. Percepcja formy a szkoła psychologii postaci (Gestalt) 339

10.5. Twórczy charakter percepcji 345

10.6. Neurofizjologiczne modele działania systemów sensorycznych 350

10.7. Topografia korowa w badaniach neurofizjologicznych 358

10.8. System somatosensoryczny 367

10.9. Model mechanizmów sensorycznych związanych z wykrywaniem zmian 368

10.10. Mikrogenetyczny model percepcji 374

10.11. Problematyka świadomości przetwarzania bodźców 376

10.12. Podsumowanie 378

11. SYSTEMY PAMIĘCI: KONCEPCJE W CIĄGŁYM POSZUKIWANIU 379

11.1. Informacje ogólne 380

11.2. Rozważania historyczne 380

11.3. Istota pamięci 383

11.4. Pamięć jako proces w neuropsychologii 388

11.5. Genetyczne podstawy pamięci 393

11.6. Neuronalne podstawy pamięci 393

11.7. Modelowe ujęcia pamięci w neuropsychologii 395

11.8. Neurofizjologiczne podstawy pamięci 402

11.9. Systemy pamięci w ujęciu neurofizjologicznym 402

11.10. Modelowe (funkcjonalne) ujęcia pamięci w neurofizjologii 407

11.11. Podsumowanie 421

12. SYSTEM WYKONAWCZY: OD MYŚLENIA DO DZIAŁANIA 423

12.1. Informacje ogólne 424

12.2. Historyczne ujęcie funkcji wykonawczych 425

12.3. System wykonawczy 432

12.4. Neurofizjologiczne aspekty funkcji wykonawczych 433

12.5. Mikrogenetyczne ujęcie istoty funkcji wykonawczych 447

12.6. Ocena zaburzeń funkcji wykonawczych w aspekcie prawnym 456

12.7. Podsumowanie 462

13. JĘZYK A KOMUNIKACJA INTRAPERSONALNA I INTERPERSONALNA 464

13.1. Informacje ogólne 465

13.2. Język – mowa – porozumiewanie się 465

13.3. Mikrogenetyczny model komunikacji 470

13.4. Składowe procesu komunikacji 472

13.5. Język a myślenie 478

13.6. Język a percepcja 481

13.7. Język a pamięć 487

13.8. Język jako proces 487

13.9. Pragmatyka komunikacyjna 489

13.10. Podsumowanie 497

14. WZGLĘDNOŚĆ PRAW I PRAWD NAUKOWYCH 498

14.1. Informacje ogólne 499

14.2. Nowe i nienowe „odkrycia” naukowe 499

14.3. Układ stanu spoczynku 499

14.4. Spory dotyczące plastyczności mózgu 501

14.5. Spory dotyczące natury mózgu 506

14.6. Stereotypy w nauce 507

14.7. Niepewność wiedzy 508

14.8. Nowoczesne technologie w badaniach neuropsychologicznych 510

14.9. Podsumowanie 521

15. SŁOWNIK TERMINÓW 522

16. LITERATURA 527