"Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem"

Identyfikator Librowy: 140032

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

Od redaktora 7

Wprowadzenie 9

Jacek Błeszyński1 : Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego w pracy z osobami autystycznymi2 11

Bibliografia 19

Ewa Pisula1: Wczesne wykrywanie autyzmu i efekty wczesnej terapii 21

Wczesne podejmowanie działań terapeutycznych 27

Bibliografia 32

Małgorzata Sekułowicz1: Metoda Integracji Sensorycznej w diagnozie i terapii dzieci z autyzmem 35

Zakłócenia praksji 38

Zakłócenia zmysłu równowagi 40

Reakcje obronne na bodźce taktylne 42

Zakłócenia w spostrzeganiu wizualnym 43

Propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej 45

Bibliografia 47

Ewelina Jutrzyna1: Dziecko autystyczne w kręgu muzyki 48

Wprowadzenie 48

Fenomen muzyki a wrażliwość muzyczna dziecka autystycznego 50

Muzykoterapia a autyzm 54

Wykorzystanie muzyki w rozwoju mowy 58

Wykorzystane muzyki w kształtowaniu u dziecka autystycznego umiejętności nawiązywania kontaktów 68

Muzyka a inne oddziaływania terapeutyczne 71

Bibliografia 79

Ewa Żurawska-Seta1 Roman Seta2: Muzykoterapia w pracy z dzieckiem autystycznym 82

Powitanie 86

Odreagowanie 89

Zrytmizowanie 91

Uwrażliwienie 101

Relaks 103

Aktywizacja 105

Pożegnanie 105

Bibliografia 106

Luiza Małgorzata Bożek1: Metoda Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej w terapii dzieci autystycznych 107

Założenia stymulacji polisensorycznej 107

Programy Aktywności 109

Terapia metodą Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej 110

Badanie efektywności terapii metodą Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej 114

Podsumowanie 119

Analiza przypadku3 120

Załączniki 125

Bibliografia 134

Jacek Błeszyński: Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego w terapii dziecka z głębokimi deficytami rozwojowymi – autystycznego1 135

Ujęcie historyczne – gimnastyka ekspresyjna Rudolfa Labana 136

Metoda Ruchu Rozwijającego 140

Zastosowanie metody Ruchu Rozwijającego 143

Badania nad efektywnością metody Ruchu Rozwijającego w pracy z dzieckiem autystycznym 144

Podsumowanie 153

Propozycje wykorzystania metody w pracy z dzieckiem autystycznym 157

Załącznik 159

Bibliografia 160

Katarzyna Wysocka1: Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi autystycznymi 163

Teoretyczne podstawy Metody Dobrego Startu 163

Geneza Metody Dobrego Startu 163

Założenia i cele Metody Dobrego Startu 165

Modyfikacje Metody Dobrego Startu 166

Modyfikacja Metody Dobrego Startu. Praca z dziećmi autystycznymi i o cechach autyzmu w Krajowym Towarzystwie Autyzmu Oddział w Toruniu 167

Efekty pracy 167

Organizacja zajęć 171

Bibliografia 179

Ewelina Wegnerowska1: Metoda Felicie Affolter 180

Wprowadzenie 180

Założenia teoretyczne 181

Metodyka pracy metodą Affolter 183

Weryfikacja przydatności metody w autyzmie 186

Efektywność metody w pracy z dziećmi autystycznymi 188

Konspekt zajęć pracy metodą Felicie Affolter 189

Konspekt zajęć pracy metodą Felicie Affolter 194

Bibliografia 196

Krzysztof Kucharski1: Metoda Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Ćwiczeń (SSP) – Zbigniewa Szota 197

Wprowadzenie 197

Historia terapii 199

Założenia teoretyczne 200

Metodyka pracy 201

Weryfikacja 204

Przykładowy przebieg pracy 207

Bibliografia 210

Mariola Szczepańska1: Program autorski i jego miejsce we współczesnej edukacji dzieci ze specyficznymi potrzebami 211

Pojęcie programu autorskiego 211

Struktura programu autorskiego 220

Idea wiodąca 220

Treści kształcenia 221

Cele kształcenia 222

Materia nauczania 225

Wymagania programowe 227

Procedury osiągania celów 228

Warunki realizacji programu 228

Metody, formy, środki w realizacji programu 230

Scenariusze zajęć 233

Ewaluacja programu autorskiego 234

Program autorski dla dzieci autystycznych 236

Bibliografia 244

Gdzie szukać pomocy 247

Strona redakcyjna 251