"Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem"
Identyfikator Librowy: 140032
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 3
Od redaktora 7
Wprowadzenie 9
Jacek Błeszyński1 : Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego w pracy z osobami autystycznymi2 11
Bibliografia 19
Ewa Pisula1: Wczesne wykrywanie autyzmu i efekty wczesnej terapii 21
Wczesne podejmowanie działań terapeutycznych 27
Bibliografia 32
Małgorzata Sekułowicz1: Metoda Integracji Sensorycznej w diagnozie i terapii dzieci z autyzmem 35
Zakłócenia praksji 38
Zakłócenia zmysłu równowagi 40
Reakcje obronne na bodźce taktylne 42
Zakłócenia w spostrzeganiu wizualnym 43
Propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej 45
Bibliografia 47
Ewelina Jutrzyna1: Dziecko autystyczne w kręgu muzyki 48
Wprowadzenie 48
Fenomen muzyki a wrażliwość muzyczna dziecka autystycznego 50
Muzykoterapia a autyzm 54
Wykorzystanie muzyki w rozwoju mowy 58
Wykorzystane muzyki w kształtowaniu u dziecka autystycznego umiejętności nawiązywania kontaktów 68
Muzyka a inne oddziaływania terapeutyczne 71
Bibliografia 79
Ewa Żurawska-Seta1 Roman Seta2: Muzykoterapia w pracy z dzieckiem autystycznym 82
Powitanie 86
Odreagowanie 89
Zrytmizowanie 91
Uwrażliwienie 101
Relaks 103
Aktywizacja 105
Pożegnanie 105
Bibliografia 106
Luiza Małgorzata Bożek1: Metoda Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej w terapii dzieci autystycznych 107
Założenia stymulacji polisensorycznej 107
Programy Aktywności 109
Terapia metodą Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej 110
Badanie efektywności terapii metodą Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej 114
Podsumowanie 119
Analiza przypadku3 120
Załączniki 125
Bibliografia 134
Jacek Błeszyński: Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego w terapii dziecka z głębokimi deficytami rozwojowymi – autystycznego1 135
Ujęcie historyczne – gimnastyka ekspresyjna Rudolfa Labana 136
Metoda Ruchu Rozwijającego 140
Zastosowanie metody Ruchu Rozwijającego 143
Badania nad efektywnością metody Ruchu Rozwijającego w pracy z dzieckiem autystycznym 144
Podsumowanie 153
Propozycje wykorzystania metody w pracy z dzieckiem autystycznym 157
Załącznik 159
Bibliografia 160
Katarzyna Wysocka1: Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi autystycznymi 163
Teoretyczne podstawy Metody Dobrego Startu 163
Geneza Metody Dobrego Startu 163
Założenia i cele Metody Dobrego Startu 165
Modyfikacje Metody Dobrego Startu 166
Modyfikacja Metody Dobrego Startu. Praca z dziećmi autystycznymi i o cechach autyzmu w Krajowym Towarzystwie Autyzmu Oddział w Toruniu 167
Efekty pracy 167
Organizacja zajęć 171
Bibliografia 179
Ewelina Wegnerowska1: Metoda Felicie Affolter 180
Wprowadzenie 180
Założenia teoretyczne 181
Metodyka pracy metodą Affolter 183
Weryfikacja przydatności metody w autyzmie 186
Efektywność metody w pracy z dziećmi autystycznymi 188
Konspekt zajęć pracy metodą Felicie Affolter 189
Konspekt zajęć pracy metodą Felicie Affolter 194
Bibliografia 196
Krzysztof Kucharski1: Metoda Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Ćwiczeń (SSP) – Zbigniewa Szota 197
Wprowadzenie 197
Historia terapii 199
Założenia teoretyczne 200
Metodyka pracy 201
Weryfikacja 204
Przykładowy przebieg pracy 207
Bibliografia 210
Mariola Szczepańska1: Program autorski i jego miejsce we współczesnej edukacji dzieci ze specyficznymi potrzebami 211
Pojęcie programu autorskiego 211
Struktura programu autorskiego 220
Idea wiodąca 220
Treści kształcenia 221
Cele kształcenia 222
Materia nauczania 225
Wymagania programowe 227
Procedury osiągania celów 228
Warunki realizacji programu 228
Metody, formy, środki w realizacji programu 230
Scenariusze zajęć 233
Ewaluacja programu autorskiego 234
Program autorski dla dzieci autystycznych 236
Bibliografia 244
Gdzie szukać pomocy 247
Strona redakcyjna 251