"Emocje społeczne w pracy nauczyciela i przedstawiciela handlowego"

Identyfikator Librowy: 141289

Spis treści

Wstęp 7

Co to są emocje? 11

Wprowadzenie 11

Emocje podstawowe i pochodne 15

Proces regulacji emocji 17

1.1. Inspiracje badawcze 21

ROZDZIAŁ I Założenia metodologiczne 21

1.2. Badanie emocji. Problemy metodologiczne 24

1.2.1. Zastosowanie obserwacji uczestniczącej do badania emocji 25

1.2.2. Zastosowanie wywiadu swobodnego i/lub narracyjnego do badania emocji 29

1.2.3. Zastosowanie studium przypadku do badania emocji 30

1.3. Cel i problematyka pracy 33

1.4. Metoda badawcza 34

1.4.1. Obserwacja uczestnicząca 35

1.4.2. Wywiad swobodny 36

1.4.3. Inne techniki badawcze zastosowane w pracy 37

1.5. Dobór próby oraz charakterystyka zbiorowości badanej 39

1.6. Trudności podczas zbierania danych w kontekście problemu badania emocji 43

1.7. Badanie emocji. Uwagi końcowe 45

ROZDZIAŁ II Socjologiczne koncepcje emocji 47

2.1. Pierwsze koncepcje emocji 52

2.1.1. Arystotelesowska koncepcja umiaru jako złotego środka 52

2.1.2. Karol Darwin o emocjach 55

2.1.3. Emocje w koncepcji Emila Durkheima 56

2.2. Emocje a rytuały interakcyjne 57

2.2.1. Emocje w świetle dramaturgicznej koncepcji Ervinga Goffmana 57

2.2.2. Koncepcja łańcuchów rytuałów interakcyjnych Randalla Collinsa 59

2.3. Wstyd, duma i poczucie winy w wybranych koncepcjach socjo-psychologicznych 60

2.3.1. Koncepcja wstydu i dumy Thomasa Scheffa 60

2.3.2. Wstyd i poczucie winy w koncepcji June Tangney 63

2.4. Konstruktywistyczne podejście do emocji Jamesa Avrilla 66

2.5. Zarządzanie emocjami. Kulturowa koncepcja emocji Arlie Russell Hochschild 67

2.6. Władza i status w socjologicznej koncepcji strukturalnej Theodore D. Kempera 69

3.1. Praca w ujęciu socjologicznym 72

ROZDZIAŁ III Praca jako źródło emocji 72

3.1.1. Praca w teorii strukturalno-funkcjonalnej 75

3.1.2. Praca w koncepcji Karola Marksa 77

3.1.3. Praca w koncepcjach interakcjonistycznych 81

3.1.4. Zwód jako pojęcie socjologiczne 83

3.2. Praca przedstawiciela handlowego – cechy charakterystyczne 85

3.3. Praca nauczyciela – cechy charakterystyczne 91

ROZDZIAŁ IV Rytuały organizacyjne – wspólne odczuwanie emocji 104

4.1. Rytuał wśród innych typów zachowań 105

4.2. Reguły wśród innych typów zachowań 108

4.3. Rytuały i reguły w środowisku przedstawicieli handlowych i nauczycieli 110

4.3.1. Rytuały 110

4.3.2. Reguły 119

4.4. Rada pedagogiczna jako specyficzny typ rytuału organizacyjnego 123

4.4.1. Szkolenia przedstawicieli handlowych jako miejsce rytuałów oraz pracy emocjonalnej 133

4.4.2. Metody i techniki szkoleniowe 134

4.4.3. Szkolenia w percepcji uczestników 139

5.1. Motywacja, motyw, motywowanie – próba zdefiniowania pojęć 145

ROZDZIAŁ V Sposoby motywowania jako źródło emocji 145

5.2. Krótka charakterystyka teorii motywacji 151

5.3. Motywy działań przedstawicieli handlowych oraz nauczycieli w odniesieniu do środowiska pracy 161

5.4. Rytualno-symboliczny system motywowania 173

5.5. Duma jako motywator 180

6.1. Techniki radzenia sobie z emocjami w sytuacji pracy 186

6.1.1. Ukrywanie i pomijanie biograficznych faktów ze względu na wystąpienie negatywnych emocji 186

ROZDZIAŁ VI Kierowanie własnymi emocjami w sytuacji pracy 186

6.1.2. Racjonalizacje, radzenie sobie z emocjami oraz sterowanie emocjami 192

6.1.3. Działania podejmowane w sytuacji pojawienia się emocji. Wyniki badań kwestionariuszowych 196

6.2. Emocje społeczne jako emocje kierujące jednostką w sytuacji pracy 200

6.2.1. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy nauczyciela 203

6.2.1.1. Autorytet jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z negatywnymi emocjami w pracy nauczyciela 209

6.2.1.2. Wsparcie instytucji jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z emocjami negatywnymi w pracy nauczyciela 213

6.2.2. Czynniki wpływające na powstanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego 215

Zakończenie 226

Bibliografia 237

Spis tabel, rysunków, schematów, fotografii, wykresów 250

Od redakcji 252