"Ryzyko samobójstwa u młodzieży"
Identyfikator Librowy: 148286
Spis treści
Wstęp 6
ROZDZIAŁ 1. ZACHOWANIA AUTODESTRUKCYJNE MŁODZIEŻY – Marta Makara-Studzińska 18
1.1. Definicje 18
1.2. Funkcje autoagresji 21
1.3. Pojęcie samobójstwa 22
1.4. Rodzaje samobójstw 26
1.5. Różnice między samouszkodzeniem a samobójstwem 28
1.6. Próba samobójcza a samobójstwo 29
1.7. Podsumowanie 31
Piśmiennictwo 31
ROZDZIAŁ 2. EPIDEMIOLOGIA ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY – Agnieszka Gmitrowicz 36
2.1. Mierniki epidemiologiczne 37
2.2. Oficjalne rejestrowanie zachowań samobójczych 39
2.3. Statystyka samobójstw dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie 40
2.3.1. Świat – dane ogólne 40
2.3.2. Polska 43
2.4. Wiek 46
2.5. Płeć 46
2.6. Statystyka prób samobójczych dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie 48
2.7. Statystyka myśli samobójczych i niesamobójczych samouszkodzeń u młodzieży 49
2.8. Podsumowanie 50
Piśmiennictwo 51
ROZDZIAŁ 3. ZWIĄZEK MIĘDZY SAMOUSZKODZENIEM A SAMOBÓJSTWEM – Anita Młodożeniec 54
3.1. Klasyfikacja 54
3.2. Rozumienie zamierzonych samouszkodzeń 57
3.3. Osobowość chwiejna emocjonalnie 60
3.4. Zamierzone samouszkodzenia a zachowania samobójcze 61
3.4.1. Stan wyjściowy w procesie samobójczym 63
3.4.2. Stan bezpośrednio prowadzący do zachowania samobójczego 63
3.5. Rola bólu psychicznego 64
3.4.3. Stan po próbie samobójczej 64
3.6. Rola stylów radzenia sobie z sytuacją trudną 65
3.7. Teoria interpersonalna Joinera 65
3.8. Ewolucjonistyczna teoria Gilberta 66
3.9. Podsumowanie 67
Piśmiennictwo 67
ROZDZIAŁ 4. BADANIA ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH W WYBRANYCH POPULACJACH MŁODZIEŻY – Agnieszka Gmitrowicz 70
4.1. Populacja szkolna 70
4.1.1. Ograniczenia dotyczące badań kwestionariuszowych wśród uczniów 72
4.1.2. Przegląd wybranych badań kwestionariuszowych 73
4.1.3. Podsumowanie 74
4.2. Populacja młodzieży hospitalizowanej psychiatrycznie 75
4.2.1. Próby samobójcze wśród młodzieży hospitalizowanej psychiatrycznie 77
4.2.2. Samobójstwa dokonane 80
4.3. Populacja pediatryczna 82
4.2.3. Podsumowanie 82
4.3.1. Podsumowanie 84
Piśmiennictwo 85
ROZDZIAŁ 5. SPOŁECZNO-EKONOMICZNE CZYNNIKI RYZYKA – Marta Makara-Studzińska 88
5.1. Czynniki ryzyka zachowań samobójczych 88
5.2. Aspekty społeczne jako czynniki ryzyka w grupie młodzieży 90
5.3. Podsumowanie 95
Piśmiennictwo 95
ROZDZIAŁ 6. KONTEKST ROZWOJOWY I RODZINNY – Agnieszka Gmitrowicz 98
6.1. Rozwój człowieka a zachowania samobójcze 98
6.2. Rodzinne czynniki ryzyka zachowań samobójczych młodzieży 101
6.3. Podsumowanie 106
Piśmiennictwo 107
ROZDZIAŁ 7. PSYCHOLOGICZNE CZYNNIKI RYZYKA SAMOBÓJSTWA Z UWZGLĘDNIENIEM STRESORÓW – Marta Makara-Studzińska 110
7.1. Psychologiczne czynniki ryzyka samobójstwa 110
7.2. Stresory rozwojowe związane z zachowaniami samobójczymi 113
7.3. Podsumowanie 116
Piśmiennictwo 117
ROZDZIAŁ 8. PSYCHIATRYCZNE I SOMATYCZNE CZYNNIKI RYZYKA SAMOBÓJSTWA – Agnieszka Gmitrowicz 120
8.1. Zaburzenia psychiczne jako czynnik ryzyka samobójstwa u młodzieży 120
8.2. Somatyczne/fizyczne czynniki ryzyka samobójstwa u młodzieży 127
8.3. Podsumowanie 129
Piśmiennictwo 130
ROZDZIAŁ 9. NEUROBIOLOGICZNE CZYNNIKI RYZYKA SAMOBÓJSTWA U MŁODZIEŻY - Agnieszka Gmitrowicz 134
Piśmiennictwo 137
Podsumowanie 137
ROZDZIAŁ 10. NAŚLADOWNICTWO ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH A PAKTY SAMOBÓJCZE – Agnieszka Gmitrowicz 140
Piśmiennictwo 143
Podsumowanie 143
ROZDZIAŁ 11. PROCES SAMOBÓJCZY W MODELU STRES PODATNOŚĆ – Agnieszka Gmitrowicz 146
Piśmiennictwo 149
Podsumowanie 149
ROZDZIAŁ 12. CZYM SĄ RYZYKO SAMOBÓJSTWA I CZYNNIKI PROTEKCYJNE? – Anita Młodożeniec 152
12.1. Ryzyko samobójstwa 152
12.1.1. Kiedy przeprowadzić ocenę ryzyka? 153
12.1.2. Jak pytać? 154
12.2. Znaczenie objawów chorób psychicznych 155
12.3. Kogo należy zapytać o myśli samobójcze? 157
12.4. Jak przeprowadzić ocenę ryzyka samobójstwa? 158
12.5. Rola uczenia się i wzmacniania w procesie samobójczym 162
12.6. Rola krótkoterminowych efektów zachowania samobójczego w porównaniu z długoterminowymi 162
12.7. Rola instrumentalna versus funkcja wyrażania uczuć 163
12.8. Pacjent z wielokrotnymi zachowaniami samobójczymi 163
12.9. Podsumowanie 165
Piśmiennictwo 166
ROZDZIAŁ 13. NARZĘDZIA DO OCENY RYZYKA SAMOBÓJSTWA U MŁODZIEŻY – Anita Młodożeniec 168
13.1. Skala Oceny Myśli Samobójczych Becka 169
13.2. Skala Harkavy Asnis do badania ryzyka samobójstwa 170
13.3. Porównanie wyników badania kilkoma skalami 171
13.4. Inne skale do oceny ryzyka samobójstwa 171
13.5. Podsumowanie 172
Piśmiennictwo 173
ROZDZIAŁ 14. DIAGNOZA NASTOLATKA PO PRÓBIE SAMOBÓJCZEJ I ZAPLANOWANIE INTERWENCJI – Agnieszka Gmitrowicz 174
14.1. Postępowanie diagnostyczne 174
14.2. Diagnozowanie nastolatka po próbie samobójczej w stanie zagrożenia życia i zdrowia w szpitalnej izbie przyjęć 175
14.3. Rozpoznanie próby samobójczej zgodnie z klasyfikacjami 179
14.4. Wywiad w kierunku zaburzeń depresyjnych 181
14.5. Zaplanowanie miejsca i rodzaju interwencji 181
14.6. Skierowanie do placówki specjalistycznej 183
14.7. Postępowanie diagnostyczne u pacjenta po próbie samobójczej w warunkach szpitala psychiatrycznego 184
14.8. Podsumowanie 185
Piśmiennictwo 185
ROZDZIAŁ 15. LECZENIE PSYCHIATRYCZNE MŁODZIEŻY Z ZACHOWANIAMI SAMOBÓJCZYMI – Agnieszka Gmitrowicz 188
15.1. Ogólne zasady postępowania z nastolatkiem z zachowaniami samobójczymi w opiece psychiatrycznej 188
15.2. Szczegółowe zalecenia dotyczące leczenia psychiatrycznego nastolatków z ryzykiem samobójczym 190
15.3. Farmakoterapia 191
15.3.1. Leki przeciwdepresyjne (LPD) 191
15.3.2. Stabilizatory nastroju 192
15.3.3. Leki przeciwpsychotyczne (LPP) 192
15.4. Terapia nastolatka z długoterminowym ryzykiem samobójstwa 193
15.3.4. Benzodiazepiny (BDA) 193
15.5. Podsumowanie 195
Piśmiennictwo 195
ROZDZIAŁ 16. PSYCHOTERAPIA OSÓB PO PRÓBIE SAMOBÓJCZEJ – Marta Makara-Studzińska 198
16.1. Terapia poznawczo-behawioralna 199
16.2. Dialektyczna terapia behawioralna 201
16.2.1. Standardy stosowania dialektycznej terapii behawioralnej 203
16.2.2. Psychoterapia indywidualna w DBT 204
16.2.3. Psychoterapia rodzinna i grupy treningowe w DBT 204
16.3. Terapia poprzez naukę radzenia sobie z chorobą i zdrowienia 205
16.2.4. Konsultacje telefoniczne jako forma terapii dla członków rodziny 205
16.4. Interwencja kryzysowa 207
16.5. Grupy wsparcia 210
16.6. Podsumowanie 210
Piśmiennictwo 210
ROZDZIAŁ 17. SKUTECZNOŚĆ RÓŻNYCH TERAPII MŁODZIEŻY Z ZACHOWANIAMI SAMOBÓJCZYMI W ŚWIETLE AKTUALNYCH BADAŃ – Agnieszka Gmitrowicz 214
Piśmiennictwo 215
ROZDZIAŁ 18. PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH MŁODZIEŻY – Agnieszka Gmitrowicz 218
18.1. Zgoda na leczenie w przypadku nastolatka po próbie samobójczej 218
18.2. Stosowanie przymusu bezpośredniego 218
18.3. Zachowania samobójcze młodzieży a prawo karne 219
18.4. Procedura „Niebieskiej Karty” 219
18.5. Problemy etyczne – eutanazja 220
Piśmiennictwo 220
ROZDZIAŁ 19. NOWE MEDIA A SAMOBÓJSTWA NIELETNICH – Anita Młodożeniec 222
19.1. Nowe i stare media 222
19.2. Aplikacje na telefony komórkowe 224
19.3. Programy samopomocowe 225
19.4. Negatywne strony nowych mediów 227
19.5. Podsumowanie 228
Piśmiennictwo 229
Rozdział 20. ZAPOBIEGANIE ZACHOWANIOM SAMOBÓJCZYM MŁODZIEŻY – Anita Młodożeniec 230
20.1. Ogólna charakterystyka działań prewencyjnych 230
20.2. Zapobieganie samobójstwom u osób z zaburzeniami psychicznymi 233
20.3. Zapobieganie samobójstwom u osób z tzw. przewlekłym (chronicznym) ryzykiem samobójstwa 234
20.4. Opieka nad osobami po próbach samobójczych. Zapobieganie samobójstwu po wypisie ze szpitala 234
20.5. Efektywność działań prewencyjnych 236
20.5.1. Leki/leczenie farmakologiczne 237
20.5.2. Psychoterapia 237
20.5.3. Szkolenia/treningi 238
20.5.4. Poszukiwanie pomocy 239
20.5.5. Interwencje społeczne 240
20.5.6. Dostępność metod popełnienia samobójstwa 241
20.5.7. Epidemiologia 241
20.6. Podsumowanie 242
Piśmiennictwo 243
Rozdział 21. POSTWENCJA. POMOC PO SAMOBÓJCZEJ ŚMIERCI BLISKIEJ OSOBY – Anita Młodożeniec 246
21.1. Pomoc po śmierci bliskiej osoby 246
21.2. Formy pomocy 249
21.3. Interwencja kryzysowa w szkole po samobójstwie ucznia 252
21.4. Terapeuta po samobójstwie pacjenta 252
21.5. Podsumowanie 253
Piśmiennictwo 253
Aneks 1 – Uznane narzędzia psychometryczne do oceny ryzyka samobójstwa 256
NO HOPE 256
SAD PERSONS 256
Skala Beznadziejności Becka (Beck Hopelessness Scale, BHS) 257
Skala Oceny Myśli Samobójczych Becka (Beck Scale for Suicide Ideation, BSSI) 257
Skale depresji dostępne w Polsce 257
TASR (The Tool for Assessment of Suicide Risk) 257
Wywiad w kierunku zaburzeń depresyjnych według ICD-10 (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems) 258
Aneks 2 – Budowa Suicide Status Form (SSF) 262
Aneks 3 – Nowe media 266
Aneks 4 – Model stres–podatność 272
Aneks 5 – Wybrane kwestionariuszowe badania uczniów, dokumentujące dwa rodzaje zamierzonych samouszkodzeń: 1) z jednoznaczną intencją zabicia się (próba samobójcza) oraz 2) bez rozstrzygania o intencji samobójczej (deliberate self-harm, DSH) 274
Badania prób samobójczych w populacji uczniów łódzkich szkół ponadgimnazjalnych 274
Badania angielskie dotyczące epizodów DSH 275
Badania wieloośrodkowe CASE dotyczące DSH (Child & Adolescent Self-harm in Europe Study; Australia, Belgia, Anglia, Węgry, Irlandia, Holandia i Norwegia) 276
Badania wieloośrodkowe SEYLE (The Saving and Empowering Young Lives in Europe) dotyczące prób samobójczych 277
Aneks 6 – Polskie badania populacji pediatrycznej po zatruciach samobójczych 278
Aneks 7 – Rysunek jako technika niewerbalna w diagnozie nastolatka po próbie samobójczej 282
Skorowidz 284