"Edukacja medialna"
Identyfikator Librowy: 157820
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 3
(Re)edukacja medialna. Nowe spojrzenie na edukację medialną 8
Wstęp 10
Kompetencje medialne jako efekt edukacji medialnej 11
Rola edukacji medialnej w świecie mediów cyfrowych 15
Podsumowanie 19
Bibliografia 20
Część 1: Kształcenie kompetencji medialnych i informacyjnych w biegu ludzkiego życia 22
Kształtowanie kompetencji medialnej u dzieci w wieku przedszkolnym – szanse, trudności, ograniczenia 23
Wprowadzenie 25
Kompetencja medialna i ścieżki jej kształtowania 28
Ograniczenia w kształtowaniu kompetencji medialnej dzieci przedszkolnych 30
Perspektywy i możliwości kształtowania kompetencji medialnej u dzieci przedszkolnych 32
Kompetencja medialna a edukacyjne programy telewizyjne dla dzieci 35
Podsumowanie 36
Bibliografia 38
Kompetencje medialne ucznia – uczestnika kultury w świetle wymagań zawartych w podstawie programowej z języka polskiego 40
Wprowadzenie 42
Nowe wymagania z języka polskiego 44
Kompetencje medialne, czyli jakie? 46
Kompetencje w podstawie programowej z języka polskiego 50
Konwergencja wyzwaniem dla metodyki 54
Abberacja czy transformacja umysłów? 57
Wnioski 59
Bibliografia 62
Metody nauczania a kształcenie kompetencji medialnych. Analiza scenariuszy zajęć 65
Metody nauczania w edukacji medialnej1 67
Analiza scenariuszy zajęć 71
Zbiorowe formy dialogowe (cała klasa) 72
Forma dialogowa w grupach 76
Formy monologowe – nauczyciel 79
Praca indywidualna ucznia 81
Wnioski 83
Bibliografia 85
Edukacja medialna w kształceniu nauczycieli dzieci w młodszym wieku szkolnym (na przykładzie działań w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego) 87
Bibliografia 99
Część 2: Edukacja medialna w kontekście praktyk twórczych i interpretacyjnych 101
Medialne uwikłania literatury a twórcze pisanie 102
Medialne uwikłania (nie tylko) współczesnej literatury i dydaktyka 103
Medialne uwikłania literatury w programie specjalności twórcze pisanie 107
W teorii, czyli dlaczego należy kształcić 107
W praktyce, czyli jak kształcimy 109
Efekty, czyli czy coś z tego wynika 113
Konieczność otwarcia się na (medialną) współpracę artystyczną i inne wnioski na przyszłość 122
Bibliografia 127
Między oficjalnością a potocznością. Leksykalne wykładniki stylu opularnonaukowego w wideoblogach o tematyce naukowej 130
Wprowadzenie 132
Leksyka specjalistyczna 134
Odwoływanie się do faktów i źródeł 136
Obrazowe porównania i żarty językowe 138
Leksyka potoczna 140
Podsumowanie 142
Bibliografia 143
„Dziewczynka” jako produkt i konsument – analiza wybranych gier typu makeover 146
Transformacja online 149
E-konsumpcja 155
Pułapki stereotypizacji 158
Wnioski 160
Bibliografia 163
Wybrane gry 165
Edukacja medialna a zasoby intertekstualne, czyli o założeniach projektu powszechnej szkolnej i pozaszkolnej edukacji medialnej 167
Wprowadzenie 169
Zasoby intertekstualne dwudziestolatków: w stronę diagnozy 170
Bogactwo i rozproszenie zasobów 172
Brak wspólnego doświadczenia? 175
Szkoła, czyli petryfikacja doświadczenia kulturalnego 176
Media mobilne, czyli rozproszenie doświadczenia kulturalnego 179
Kompetencje medialne, ale jakie? 181
Ważne, niedostrzegane, pominięte 184
Jeszcze raz dwudziestolatkowie 187
Bibliografia 189
Strategie dotarcia do wiarygodnych informacji za pośrednictwem Internetu stosowane przez osoby dorosłe1 190
Bibliografia 204
Część 3: Edukacja medialna: uwarunkowania, regulacje i praktyki instytucjonalne 206
Edukacja medialna jako forma profilaktyki uzależnień medialnych dzieci i młodzieży Zarys problemu 207
Bibliografia 218
Rola organizacji pozarządowych w edukacji medialnej w wybranych krajach europejskich 220
Pedagogika i edukacja medialna 222
NGO w Polsce – definicje 224
Zalecenia Unii Europejskiej a NGO 226
Podmioty nadzorujące edukację medialną w Polsce (wdrażanie i realizacja zaleceń UE) 228
Edukacja medialna realizowana przez organizacje pozarządowe w wybranych krajach europejskich 230
Edukacja medialna realizowana ad hoc 230
Znikome działania na rzecz edukacji medialnej 232
Edukacja medialna jako istotny element świadomości obywatelskiej 234
Edukacja medialna jako przedmiot działalności naukowo-badawczej 236
Edukacja medialna wdrażana przez dłuższy czas 237
Wszechobecna edukacja medialna 238
Zakończenie 239
Bibliografia 240
Edukacja medialna w Szwecji. Wybrane aspekty 241
Wstęp 242
Edukacja medialna – perspektywa szwedzka 243
Szkoła podstawowa w Szwecji 245
Edukacja medialna 248
Edukacja wizualna 249
Wiedza o społeczeństwie 250
Gospodarstwo domowe i wiedza konsumencka 251
Język szwedzki 252
Technika 253
Kompetencje nauczycieli 255
Zakończenie 259
Bibliografia 260
Dozwolony użytek osobisty z utworów. Pomiędzy interesami twórców a prawami jednostek 264
Wprowadzenie 266
Analiza obowiązujących przepisów ustawy, wykładni doktrynalnej, a także orzecznictwa o dozwolonym użytku w kontekście rozwoju społeczeństwa informacyjnego 270
Interes jednostki – korekta społeczna 280
Bibliografia 283
Noty o autorach 286
Aneks 291
Edukacja medialna jako kapitał społeczno-kulturowy w społeczeństwach wiedzy 292
Wnioski i rekomendacje po I Kongresie Edukacji Medialnej1 (Kraków, 25–26 września 2014) 292
Strona redakcyjna 295