"Edukacja medialna"

Identyfikator Librowy: 157820

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

(Re)edukacja medialna. Nowe spojrzenie na edukację medialną 8

Wstęp 10

Kompetencje medialne jako efekt edukacji medialnej 11

Rola edukacji medialnej w świecie mediów cyfrowych 15

Podsumowanie 19

Bibliografia 20

Część 1: Kształcenie kompetencji medialnych i informacyjnych w biegu ludzkiego życia 22

Kształtowanie kompetencji medialnej u dzieci w wieku przedszkolnym – szanse, trudności, ograniczenia 23

Wprowadzenie 25

Kompetencja medialna i ścieżki jej kształtowania 28

Ograniczenia w kształtowaniu kompetencji medialnej dzieci przedszkolnych 30

Perspektywy i możliwości kształtowania kompetencji medialnej u dzieci przedszkolnych 32

Kompetencja medialna a edukacyjne programy telewizyjne dla dzieci 35

Podsumowanie 36

Bibliografia 38

Kompetencje medialne ucznia – uczestnika kultury w świetle wymagań zawartych w podstawie programowej z języka polskiego 40

Wprowadzenie 42

Nowe wymagania z języka polskiego 44

Kompetencje medialne, czyli jakie? 46

Kompetencje w podstawie programowej z języka polskiego 50

Konwergencja wyzwaniem dla metodyki 54

Abberacja czy transformacja umysłów? 57

Wnioski 59

Bibliografia 62

Metody nauczania a kształcenie kompetencji medialnych. Analiza scenariuszy zajęć 65

Metody nauczania w edukacji medialnej1 67

Analiza scenariuszy zajęć 71

Zbiorowe formy dialogowe (cała klasa) 72

Forma dialogowa w grupach 76

Formy monologowe – nauczyciel 79

Praca indywidualna ucznia 81

Wnioski 83

Bibliografia 85

Edukacja medialna w kształceniu nauczycieli dzieci w młodszym wieku szkolnym (na przykładzie działań w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego) 87

Bibliografia 99

Część 2: Edukacja medialna w kontekście praktyk twórczych i interpretacyjnych 101

Medialne uwikłania literatury a twórcze pisanie 102

Medialne uwikłania (nie tylko) współczesnej literatury i dydaktyka 103

Medialne uwikłania literatury w programie specjalności twórcze pisanie 107

W teorii, czyli dlaczego należy kształcić 107

W praktyce, czyli jak kształcimy 109

Efekty, czyli czy coś z tego wynika 113

Konieczność otwarcia się na (medialną) współpracę artystyczną i inne wnioski na przyszłość 122

Bibliografia 127

Między oficjalnością a potocznością. Leksykalne wykładniki stylu opularnonaukowego w wideoblogach o tematyce naukowej 130

Wprowadzenie 132

Leksyka specjalistyczna 134

Odwoływanie się do faktów i źródeł 136

Obrazowe porównania i żarty językowe 138

Leksyka potoczna 140

Podsumowanie 142

Bibliografia 143

„Dziewczynka” jako produkt i konsument – analiza wybranych gier typu makeover 146

Transformacja online 149

E-konsumpcja 155

Pułapki stereotypizacji 158

Wnioski 160

Bibliografia 163

Wybrane gry 165

Edukacja medialna a zasoby intertekstualne, czyli o założeniach projektu powszechnej szkolnej i pozaszkolnej edukacji medialnej 167

Wprowadzenie 169

Zasoby intertekstualne dwudziestolatków: w stronę diagnozy 170

Bogactwo i rozproszenie zasobów 172

Brak wspólnego doświadczenia? 175

Szkoła, czyli petryfikacja doświadczenia kulturalnego 176

Media mobilne, czyli rozproszenie doświadczenia kulturalnego 179

Kompetencje medialne, ale jakie? 181

Ważne, niedostrzegane, pominięte 184

Jeszcze raz dwudziestolatkowie 187

Bibliografia 189

Strategie dotarcia do wiarygodnych informacji za pośrednictwem Internetu stosowane przez osoby dorosłe1​ 190

Bibliografia 204

Część 3: Edukacja medialna: uwarunkowania, regulacje i praktyki instytucjonalne 206

Edukacja medialna jako forma profilaktyki uzależnień medialnych dzieci i młodzieży Zarys problemu 207

Bibliografia 218

Rola organizacji pozarządowych w edukacji medialnej w wybranych krajach europejskich 220

Pedagogika i edukacja medialna 222

NGO w Polsce – definicje 224

Zalecenia Unii Europejskiej a NGO 226

Podmioty nadzorujące edukację medialną w Polsce (wdrażanie i realizacja zaleceń UE) 228

Edukacja medialna realizowana przez organizacje pozarządowe w wybranych krajach europejskich 230

Edukacja medialna realizowana ad hoc 230

Znikome działania na rzecz edukacji medialnej 232

Edukacja medialna jako istotny element świadomości obywatelskiej 234

Edukacja medialna jako przedmiot działalności naukowo-badawczej 236

Edukacja medialna wdrażana przez dłuższy czas 237

Wszechobecna edukacja medialna 238

Zakończenie 239

Bibliografia 240

Edukacja medialna w Szwecji. Wybrane aspekty 241

Wstęp 242

Edukacja medialna – perspektywa szwedzka 243

Szkoła podstawowa w Szwecji 245

Edukacja medialna 248

Edukacja wizualna 249

Wiedza o społeczeństwie 250

Gospodarstwo domowe i wiedza konsumencka 251

Język szwedzki 252

Technika 253

Kompetencje nauczycieli 255

Zakończenie 259

Bibliografia 260

Dozwolony użytek osobisty z utworów. Pomiędzy interesami twórców a prawami jednostek 264

Wprowadzenie 266

Analiza obowiązujących przepisów ustawy, wykładni doktrynalnej, a także orzecznictwa o dozwolonym użytku w kontekście rozwoju społeczeństwa informacyjnego 270

Interes jednostki – korekta społeczna 280

Bibliografia 283

Noty o autorach 286

Aneks 291

Edukacja medialna jako kapitał społeczno-kulturowy w społeczeństwach wiedzy 292

Wnioski i rekomendacje po I Kongresie Edukacji Medialnej1 (Kraków, 25–26 września 2014) 292

Strona redakcyjna 295