"Współczesne teorie i nurty wychowania"
Identyfikator Librowy: 157845
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 3
Od autora 5
Badania (meta)porównawcze współczesnych teorii wychowania 7
Pojęcie metateorii 10
Metateorie teorii wychowania 12
Krytyka metateorii jako scjentystycznego „arbitra” 16
Co zamiast – a może obok – metateorii teorii wychowania? 21
Rekonstrukcja pozytywna teorii wychowania 23
Rekonstrukcja hermeneutyczna 27
Badania porównawcze dyskursów/teorii wychowania 35
Uwagi końcowe 45
Pedagogika filozoficzna – normatywna 54
Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjonalna 71
Krytyka 84
Pedagogia społeczno-personalistyczna 86
Pedagogika serca 103
Duchowa pedagogia miłości 117
Pedagogika niedyrektywna 128
Krytyka 146
Pedagogia nieautorytarna 150
Krytyka pedagogii T. Gordona 165
Pedagogika Gestalt 173
Cele wychowania i wartości pedagogiki Gestalt 178
Rola wychowawcy-nauczyciela w procesie kształcenia 180
Zasada pierwszeństwa relacji uczeń – nauczyciel17 184
Zasada stworzenia horyzontalnych sytuacji nauczania i uczenia się 185
Zasada zajmowania się jednością ciała – psychiki i duszy 187
Zasada uczynienia punktem wyjścia do zajęć tego, co w danym momencie angażuje uczniów, co staje się 188
Zasada zajmowania się jednością indywiduum – środowisko 189
Zasada uczenia się przez przeżywanie i działanie 190
Pedagogia wychowania integralnego 199
ZASADY INTEGRALNEGO ŻYCIA według LEO BUSCAGLI35 220
Pedagogika antyautorytarna 224
Pedagogika radykalnego humanizmu 252
Krytyczna nauka o wychowaniu 276
Pedagogika emancypacyjna 298
Krytyka pedagogiki emancypacyjnej 318
Pedagogika międzykulturowa 323
Krytyka 342
Dekonstrukcja a pedagogika przezwyciężania obcości 346
Pedagogika analityczno-krytyczna 353
Antypedagogika – postpedagogika 365
Krytyka (recepcji) antypedagogiki41 387
Co sądzić o sporze z antypedagogiką? 394
Pedagogika (w) ponoweczności 403
Geneza postmodernizmu 403
Zalety postmodernizmu 435
Krytyka postmodernizmu 436
Bibliografia 442
Strona redakcyjna 457