"Współczesne teorie i nurty wychowania"

Identyfikator Librowy: 157845

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

Od autora 5

Badania (meta)porównawcze współczesnych teorii wychowania 7

Pojęcie metateorii 10

Metateorie teorii wychowania 12

Krytyka metateorii jako scjentystycznego „arbitra” 16

Co zamiast – a może obok – metateorii teorii wychowania? 21

Rekonstrukcja pozytywna teorii wychowania 23

Rekonstrukcja hermeneutyczna 27

Badania porównawcze dyskursów/teorii wychowania 35

Uwagi końcowe 45

Pedagogika filozoficzna – normatywna 54

Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjonalna 71

Krytyka 84

Pedagogia społeczno-personalistyczna 86

Pedagogika serca 103

Duchowa pedagogia miłości 117

Pedagogika niedyrektywna 128

Krytyka 146

Pedagogia nieautorytarna 150

Krytyka pedagogii T. Gordona 165

Pedagogika Gestalt 173

Cele wychowania i wartości pedagogiki Gestalt 178

Rola wychowawcy-nauczyciela w procesie kształcenia 180

Zasada pierwszeństwa relacji uczeń – nauczyciel17 184

Zasada stworzenia horyzontalnych sytuacji nauczania i uczenia się 185

Zasada zajmowania się jednością ciała – psychiki i duszy 187

Zasada uczynienia punktem wyjścia do zajęć tego, co w danym momencie angażuje uczniów, co staje się 188

Zasada zajmowania się jednością indywiduum – środowisko 189

Zasada uczenia się przez przeżywanie i działanie 190

Pedagogia wychowania integralnego 199

ZASADY INTEGRALNEGO ŻYCIA według LEO BUSCAGLI35 220

Pedagogika antyautorytarna 224

Pedagogika radykalnego humanizmu 252

Krytyczna nauka o wychowaniu 276

Pedagogika emancypacyjna 298

Krytyka pedagogiki emancypacyjnej 318

Pedagogika międzykulturowa 323

Krytyka 342

Dekonstrukcja a pedagogika przezwyciężania obcości 346

Pedagogika analityczno-krytyczna 353

Antypedagogika – postpedagogika 365

Krytyka (recepcji) antypedagogiki41 387

Co sądzić o sporze z antypedagogiką? 394

Pedagogika (w) ponoweczności 403

Geneza postmodernizmu 403

Zalety postmodernizmu 435

Krytyka postmodernizmu 436

Bibliografia 442

Strona redakcyjna 457