"Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym"

Identyfikator Librowy: 158022

Spis treści

Wprowadzenie 9

Część I. O metodzie socjoterapii 15

1. Czym jest, a czym nie jest socjoterapia? 17

2. Etapy postępowania diagnostycznego, czyli od czego zacząć 22

3. Na co zwrócić uwagę, budując grupę socjoterapeutyczną? 38

4. Jakie zasady decydują o efektywności zajęć? 44

5. Co się dzieje w grupie małych dzieci? 49

6. Kim jest socjoterapeuta? 59

7. Techniki socjoterapeutyczne 63

Arteterapia 64

Metodyczne wskazówki do pracy z bajką w celach terapeutycznych 66

Drama i socjodrama w socjoterapii 76

Techniki ludyczne 78

Relaksacja w socjoterapii 81

Trening interpersonalny 82

Zalety i wady „burzy mózgów” 84

Część II. Socjoterapia dla dzieci z problemem agresji 91

Uwagi do pracy z dziećmi agresywnymi 93

1. Integracja 98

Ćwiczenie 1. Spisanie kontraktu 98

Blok 1. Integracja i współpraca 98

Ćwiczenie 2. „To ja” 99

Ćwiczenie 3. „Podaj dalej” 100

Ćwiczenie 4. Zamiana miejsc 100

Ćwiczenie 5. Telefon 101

2. Współpraca 102

Ćwiczenie 6. Kijek 102

Ćwiczenie 7. Wycieczka z przewodnikiem 103

Ćwiczenie 8. Masażyki 103

3. Informacja zwrotna 104

Ćwiczenie 9. Jak cię odbieram? 104

1. Emocje 106

Ćwiczenie 1. Emocje – czym są? 106

Blok 2. Agresja reaktywna i proaktywna 106

Ćwiczenie 2. Figury woskowe 108

Ćwiczenie 3. Spotkanie z rekinem 109

Ćwiczenie 4. Album emocji 110

Ćwiczenie 5. Emocje – po co nam to? (zmysły) 111

Ćwiczenie 6. Emocje – po co nam to? (potrzeby) 112

Ćwiczenie 7. Emocje – po co nam to? (wspomnienia) 113

Ćwiczenie 8. Emocje – po co nam to? (redukcja napięcia) 113

2. Gniew 114

Ćwiczenie 9. Cukierek 114

Ćwiczenie 10. Szczególny gość – gniew 115

Ćwiczenie 11. Odmierzanie gniewu 116

Ćwiczenie 12. Barometr gniewu 116

3. Zachowanie 118

Ćwiczenie 13. Jak to działa? 119

Ćwiczenie 14. Butelki z listem 119

Ćwiczenie 15. Masażyki 120

Ćwiczenie 16. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (praca z ciałem) 121

Ćwiczenie 17. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (techniki) 122

Ćwiczenie 18. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (ekspresja) 122

4. Samokontrola 123

Ćwiczenie 19. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (obniżanie napięcia) 123

Ćwiczenie 20. Cień 124

Ćwiczenie 21. Samokontrola 124

Ćwiczenie 22. Opanowanie źródła gniewu 124

Ćwiczenie 23. Wyzwalacze agresji – jak je okiełznać? 125

Ćwiczenie 24. Kontrola (praca z oddechem) 125

Ćwiczenie 25. Kontrola (relaksacja) 127

Ćwiczenie 26. Wyciszanie (wizualizacja) 129

Ćwiczenie 27. Wyciszanie (afirmacja) 131

Ćwiczenie 28. Wyciszanie i samokontrola 132

Ćwiczenie 29. Wyciszanie poprzez pozytywne emocje 133

Ćwiczenie 30. Sesja podsumowująca. Dyrygent 134

Ćwiczenie 31. Sesja podsumowująca. Utrwalanie zdobytych umiejętności 135

1. Co czują inni? 136

Ćwiczenie 1. Lustro 136

Blok 3. Empatia 136

Ćwiczenie 2. Jakie uczucia? 137

2. Konflikty 138

Ćwiczenie 3. Wchodzenie w role 139

Ćwiczenie 4. Ścieranie się 139

Ćwiczenie 5. Uczciwa kłótnia 140

3. Negocjacje 141

Ćwiczenie 6. Wyłapywacz jajek 141

Ćwiczenie 7. Reguły negocjacji 142

Ćwiczenie 8. Efekty negocjacji 143

Ćwiczenie 9. Zasłużony odpoczynek 143

Ćwiczenie 10. Po nitce do końca 144

1. Osłabianie sytuacji agresywnych 145

Blok 4. Reagowanie 145

Ćwiczenie 1. O plotce i kłamstwie 146

Ćwiczenie 2. O wyśmiewaniu się z innych 148

2. Tworzenie koalicji 149

Ćwiczenie 3. Sylwetka dziecka szykanowanego 150

Ćwiczenie 4. Panika w windzie 152

Ćwiczenie 5. Nie jestem sam 153

Ćwiczenie 6. Sesja podsumowująca 160

Bibliografia 161

Załączniki 165