"Psychologia zmian rozwojowych człowieka"

Identyfikator Librowy: 158739

Spis treści

WPROWADZENIE – UZASADNIENIE TYTUŁU PRACY 9

1. PODSTAWOWE POJĘCIA PSYCHOLOGII ZMIAN ROZWOJOWYCH 19

1.1. Ewolucjonizm 19

1.2. Człowiek 20

1.3. Życie człowieka 21

1.4. Zdrowie człowieka 23

1.5. Aktywność człowieka 26

1.6. Rozwój człowieka 28

1.7. Okresy rozwoju człowieka 29

1.8. Zmiany rozwojowe człowieka 31

1.10. „Paradoks rozwoju” człowieka 32

1.9. Zadania rozwojowe człowieka 32

1.11. Kategorie rozwoju człowieka 33

1.12. Osobowość człowieka 34

1.13. Zachowanie człowieka 34

1.14. Proces zmian rozwojowych człowieka 35

1.15. Podsumowanie objaśnień pojęć podstawowych 36

2.1. Przedmiot psychologii zmian rozwojowych 37

2.2. Cele psychologii zmian rozwojowych 37

ZMIAN ROZWOJOWYCH 37

2.3. Funkcje psychologii zmian rozwojowych 38

2.4. Zadania psychologii zmian rozwojowych 38

2.5. Miejsce psychologii zmian rozwojowych wśród innych nauk 39

2.5.1. Psychologia zmian rozwojowych wśród nauk biologicznych 39

2.5.2. Psychologia zmian rozwojowych wśród nauk społecznych 40

2.5.3. Psychologia zmian rozwojowych wśród nauk psychologicznych 41

2.5.4. Psychologia zmian rozwojowych wśród innych nauk o człowieku 41

3.1. Objaśnienia terminów: „czynnik” i „wyznacznik” 45

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania3. CZYNNIKI I WYZNACZNIKI ZMIAN ROZWOJOWYCH 45

3.2. Podmiotowe uwarunkowania zmian rozwojowych 46

3.2.1. Biologiczne wyznaczniki zmian rozwojowych 46

3.2.2. Fizyczne wyznaczniki zmian rozwojowych 53

3.2.3. Psychiczne wyznaczniki zmian rozwojowych 54

3.3. Przedmiotowe uwarunkowania zmian rozwojowych 56

3.3.1. Historyczne wyznaczniki zmian rozwojowych 56

3.3.2. Ekonomiczne wyznaczniki zmian rozwojowych 58

3.3.3. Techniczne wyznaczniki zmian rozwojowych 59

3.3.4. Kulturowe wyznaczniki zmian rozwojowych 61

3.3.5. Społeczne wyznaczniki zmian rozwojowych 63

3.3.6. Edukacyjne wyznaczniki zmian rozwojowych 67

3.4. Integracyjny wpływ czynników i wyznaczników na zmiany rozwojowe człowieka 68

4.1. Kryteria podziału biegu życia ludzkiego 71

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 4. OKRESY I STADIA ZMIAN ROZWOJOWYCH 71

4.2. Okresy i stadia zmian rozwojowych człowieka 73

4.3. Charakterystyka okresów zmian rozwojowych człowieka 73

4.3.1. Okres prenatalny 73

4.3.2. Okres żłobkowy 74

4.3.3. Okres przedszkolny 74

4.3.4. Okres młodszoszkolny 75

4.3.5. Okres średnioszkolny 76

4.3.6. Okres starszoszkolny 77

4.3.7. Okres uczelniany (akademicki) 77

4.3.8. Okres pracowniczy 78

4.3.9. Okres postpracowniczy 80

4.3.10. Refleksje ogólne o okresach zmian rozwojowych 81

5.1. Różnorodność kategorii zmian rozwojowych 83

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 5. KATEGORIE ZMIAN ROZWOJOWYCH 83

5.2. Charakterystyka kategorii zmian rozwojowych 84

5.2.1. Biologiczne zmiany rozwojowe 84

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 5.2.2. Psychiczne zmiany rozwojowe 105

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 5.2.3. Uczuciowe zmiany rozwojowe 117

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 5.2.4. Erotyczne zmiany rozwojowe człowieka 121

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 5.2.5. Moralne zmiany rozwojowe 124

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 5.2.6. Społeczne zmiany rozwojowe 127

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 5.2.7. Profesjonalne zmiany rozwojowe 134

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 5.2.8. Osobowościowe zmiany rozwojowe 143

6.1. Objaśnienia pojęć: „zaburzenie”, „upośledzenie”, „zaburzenie i upośledzenie rozwojowe” 157

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 6. ZABURZENIA I UPOŚLEDZENIA ZMIAN ROZWOJOWYCH 157

7.1. Objaśnienia pojęć: „typ badań”, „metoda badań” 163

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 7. TYPY I METODY BADAŃ ZMIAN ROZWOJOWYCH 163

7.2. Typy badań i ich charakterystyka 164

7.3. Metody badań zmian rozwojowych 170

7.4. Kompleksowe stosowanie metod badań zmian rozwojowych 209

7.5. Poznawcza wartość metod badań zmian rozwojowych 209

8.1. Teorie w nauce 213

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 8. TEORIE W PSYCHOLOGII ZMIAN ROZWOJOWYCH 213

8.2. Definicje pojęcia „teoria” 214

8.3. Zalety i funkcje teorii w nauce 215

8.4. Zarys teorii rozwoju naukowej wiedzy pojęciowej uczniów 217

8.5. Obecność teorii w pracach awansowych 218

8.6. Problemy teoretyczne w psychologii zmian rozwojowych (przykłady) 218

8.7. Model teorii w nauce 219

8.8. Charakterystyka teorii w psychologii zmian rozwojowych 221

8.8.1. Teorie biologiczne 222

8.8.2. Teorie socjologiczne 224

8.8.3. Teorie psychologiczne 225

8.8.4. Inne teorie w psychologii zmian rozwojowych 228

9.1. Pionierzy psychologii zmian rozwojowych 231

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 9. HISTORIA PSYCHOLOGII ZMIAN ROZWOJOWYCH 231

9.2. Twórcy psychologii zmian rozwojowych 232

9.3. Psychologia zmian rozwojowych w Polsce 234

9.3.1. Pionierzy psychologii zmian rozwojowych 234

9.3.2. Współtwórcy psychologii zmian rozwojowych 235

9.3.3. Twórcy psychologii zmian rozwojowych 236

zmian rozwojowych w Polsce 239

10.1. Zachowanie normalne 245

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 10. NORMALNE I PATOLOGICZNE ZACHOWANIE CZŁOWIEKA JAKO PRZEJAW JEGO ZMIAN ROZWOJOWYCH 245

10.2. Zachowanie patologiczne 257

10.3. Terminy patogenne (przykłady) 270

Zapamiętaj zawartość treściową pojęć Opracuj odpowiedzi na pytania 11. TEST KMC – 2015: SPRAWDŹ SWOJĄ WIEDZĘ 275

BIBLIOGRAFIA 289