"Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju"

Identyfikator Librowy: 1605

Spis treści

Wstęp 5

Część I. Rodzinne wyznaczniki rozwoju 8

Maria Straś-Romanowska; Szanse i zagrożenia rozwoju człowieka we współczesnym świecie 9

Roman Ossowski; Człowiek niepełnosprawny w rodzinie - dylematy rozwoju i wsparcia 19

Teresa Rostowska; Psychologiczne determinanty jakości życia rodzinnego. Pojęcie jakości życia i kierunki badań 32

Barbara Harwas-Napierała; Komunikacja wewnątrzrodzinna a jakość życia rodziny 41

Maria Kaźmierczak; Empatia w związkach małżeńskich 52

Iwona Janicka; Dynamika związku a wzajemna zależność partnerów kohabitujących 62

Aleksandra Nowakowska; Jakość życia w związkach marynarskich 74

Piotr Połomski; Jedynactwo w perspektywie XXI wieku 87

Aleksandra Lewandowska-Walter; Psychospołeczne uwarunkowania adaptacji dzieci do życia w rodzinie zrekonstruowanej 102

Agnieszka Miłkowska; Lęk i depresyjność u młodzieży w świetle systemowych zasobów rodzinnych 111

Bożena Petrykowska, Monika Zielińska; Postawy rodziców dziecka autystycznego 116

Grażyna Poraj; Rodzina jako środowisko stymulujące agresywne zachowanie dzieci na różnych etapach rozwoju 121

Część II. Edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju 128

Alina Kolańczyk; Nieuświadamiana kontrola afektu. Od pierwszeństwa afektu do kontroli działania (czy eksperymentator powinien rozumieć osobę badaną?) 129

Grażyna Krasowicz-Kupis; Świadomość językowa a komunikowanie się za pomocą pisma 143

Izabela Pietras; Młodzież z dysortografią - próba typologii 151

Krystyna Sochacka; Znaczenie płci w procesie nauki czytania 158

Celestyna Grzywniak; Przetrwałe odruchy a powstanie trudności szkolnych u dzieci w wieku szkolnym 164

Irena Sorokosz; Radzenie sobie ze stresem szkolnym a osobowość uczniów z dysleksją 174

Urszula Oszwa; Od agnozji liter i cyfr do dyskalkulii rozwojowej. Neuropsychologia zaburzeń liczenia wczoraj, dziś, jutro 182

Aneta R. Borkowska; Oblicza impulsywności w zespole ADHD 189

Małgorzata Lipowska, Leszek Buliński; Współczesne koncepcje współwystępowania dysleksji rozwojowej i zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 196

Dorota Kalka; Przyszłość w oczach młodzieży - jak i co planują adolescenci z nadpobudliwością psychoruchową, dysleksją oraz młodzież uzależniona? 206

Marta Łockiewicz, Dorota Kalka; Efektywność Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz we wspomaganiu rozwoju psychomotorycznego dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa 212

Marta Bogdanowicz; Rozwój i edukacja dzieci z dysleksją w Europie pod ochroną prawną - dane Kwestionariusza Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (EDA) 217

Paulina Petrus, Katarzyna Jaroszewska, Anna Konopacka-Rzepiak, Joanna Lewańczyk, Natalia Rybak; Wartość różnorodności - obcojęzyczna szkoła a czytanie w języku ojczystym 238

Monika Zielińska, Aneta Bagińska, Beata Kubiak; Funkcjonowanie poznawcze wysokofunkcjonujących osób z autyzmem wczesnodziecięcym i zespołem Aspergera 250

Henryk Olszewski, Psychologia wobec starzenia się i starości: o paradoksach związanych z pojęciem adaptacji do wieku 255